پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۵۵۸۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲
سیدکامل تقوی‌نژاد، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد و گزارشی از آخرین وضعیت سازمان تحت مدیریت خود ارائه کرد؛ سخنانی که از پتروشیمی‌های فراری مالیاتی تا لحاف‌دوز و سبزی‌فروش بدهکار ‌میلیاردی را دربر می‌گرفت و البته حکایت از آن داشت که به‌زودی اطلاعات سپرده‌های بانکی نیز زیر ذره‌بین سازمان امور مالیاتی قرار خواهد گرفت و در بررسی اظهارنامه‌های مالیاتی سال 96 مؤدیان بررسی خواهد شد.

شعار سال: تقوی‌نژاد در این نشست خبری با اشاره به وصول 36هزار و 600 میلیارد تومان مالیات در پنج ماهه گذشته از صدور برگ تشخیص برای 22 هزار ‌میلیارد تومان فرار مالیاتی خبر داد. رئیس کل سازمان امور مالیاتی همچنین با اشاره به وصول هشت‌هزارو500 میلیارد تومان عوارض در پنج‌ماهه گذشته، گفت: از ابتدای شروع طرح تحول سلامت 14هزار و 400‌ میلیارد تومان به وزارت بهداشت پرداخت کرده‌ایم که دو هزار و 200 میلیارد تومان آن مربوط به پنج‌ماهه گذشته است. همچنین هزارو 200‌ میلیارد تومان عوارض به شهرداری تهران پرداخته‌ایم.

شناسایی شش هزار فراری مالیاتی
تقوی‌نژاد در ادامه نشست با اشاره به شناسایی شش‌ هزارو 248 مؤدی که از کارت بازرگانی سایرین استفاده کرده بودند، گفت: از این تعداد فقط هزارو 350 مؤدی واقعی و صاحب اصلی درآمد ناشی از واردات به وسیله کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای بودند که از همین افراد، مبلغی حدود پنج هزار‌ میلیارد تومان مالیات و جریمه گرفته شد. رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به مفتوح‌شدن بیش از 60 فقره پرونده شکایت درخصوص سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی در مراجع قضائی گفت: عوامل اصلی واردکننده کالا با مبالغ بدهی‌های مالیاتی کلان تحت تعقیب قضائی قرار گرفته‌اند تا مالیات‌های معوقه ناشی از کارت‌های بازرگانی دریافت شود. در یک شرکت صوری 600 مُهر کشف شد و سال قبل 500 شرکت صوری را شناسایی کردیم و تعداد شرکت‌های صوری شناسایی‌شده از سوی ما به بیش از چهار ‌هزار شرکت می‌رسد.


دو میلیون مالیات‌دهنده جدید
رئیس کل سازمان امور مالیاتی در ادامه با اشاره به شناسایی بیش از یک‌میلیون و 900 هزار مؤدی جدید فاقد پرونده مالیاتی گفت: در حال تشکیل پرونده و تعیین‌تکلیف این مؤدیان در راستای مفاد ماده 219 قانون مالیات‌های مستقیم هستیم. تقوی‌نژاد با اشاره به نقش پایگاه اطلاعات مؤدیان مالیاتی در شناسایی مؤثر مؤدیان جدید، گفت: در سال 96 بیش از 600‌ هزار نفر مؤدی جدید شناسایی شدند و درحال‌حاضر بیش از یک‌میلیارد و 300‌ میلیون رکورد اطلاعاتی مؤدیان به منظور تشخیص دقیق مالیات و شناسایی مؤدیان جدید در این پایگاه تجمیع و ثبت شده است. برخی از این رکوردهای اطلاعاتی خود حاوی صدها رشته اطلاعاتی است و این پایگاه درحال‌حاضر بزرگ‌ترین پایگاه اطلاعات اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

مالیات خانه‌های خالی و عایدی سرمایه
رئیس کل سازمان امور مالیاتی همچنین گفت 40 درصد تولید ناخالص کشور از پرداخت مالیات معاف هستند که نیازمند بازنگری است زیرا معافیت مالیاتی در راستای حمایت از تولید و عدالت در رفع محرومیت و تبعیض‌هاست اما برخی از معافیت‌هایی استفاده می‌کنند که باید در آن بازنگری شود. همچنین طرح مالیات بر عایدی سرمایه که از سوی برخی مطرح شده، نیازمند قانون است و ما در این راستا پیشنهاداتی داریم که اگر اراده مسئولان باشد، در کمترین زمان ممکن لایحه آن آماده خواهد شد.
تقوی‌نژاد درباره مالیات بر خانه‌های خالی گفت: وزارت مسکن مکلف است سامانه املاک و اسکان را تهیه کند و در ابتدا گام‌هایی برداشته شد اما وزیر راه اعلام کرد که این کار در توان وزارتخانه نیست و در هیئت‌دولت مطرح شد که این کار از طریق شهرداری‌ها انجام شود و درآمد آن نیز در اختیار شهرداری باشد. با توجه به اینکه وزیر اقتصاد به‌عنوان رئیس کمیسیون هیئت‌دولت با آن موافقت کرد، مشکلی در این زمینه نداریم.

بدهی ‌میلیاردی یک لحاف‌دوز
تقوی‌نژاد با اشاره به تلاش برای شناسایی شرکت‌های صوری گفت: در یکی از استان‌ها سه هزار‌ میلیارد تومان برگ تشخیص صادر شده است. یک سبزی‌فروش شناسنامه خود و خانواده‌اش را در ازای مبلغ ناچیز سه ‌میلیون تومان در اختیار فرد دیگری قرار داده و حالا با مالیات 12میلیارد تومانی روبه‌رو شده است. در پرونده مشابه دیگری یک لحاف‌دوز به‌همین‌ترتیب مدارک شناسایی‌اش را در اختیار فرد دیگری گذاشته و بیش از 30 ‌میلیارد تومان بدهی مالیاتی به بار آورده است.

فرار مالیاتی پتروشیمی‌ها
تقوی‌نژاد با اشاره به فرارهای مالیاتی صورت‌گرفته در مناطق آزاد از اخذ سه هزار و 900‌میلیارد تومان اصل و جریمه مالیاتی 205 شرکت پتروشیمی فعال در بورس کالا که از معافیت‌های صادراتی در مناطق آزاد و ویژه سوءاستفاده کرده بودند، خبر داد. رئیس کل سازمان امور مالیاتی همچنین با ذکر این نکته که تراکنش‌های بانکی بالاتر از پنج میلیارد تومان از سوی این سازمان بررسی شده‌اند، از بررسی 6005 تراکنش مشکوک در سال 96 خبر داد و گفت: از محل بررسی این تراکنش‌ها به شناسایی مؤدیان جدید و فراریان مالیاتی رسیدیم و 12هزار‌میلیارد تومان مالیات به این طریق اخذ شد.

مالیات سکه و خودرو
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی درباره چندوچون دریافت مالیات از خریدوفروش ارز و سکه و خودرو نیز گفت: اطلاعات خریداران حقیقی ارز در هر میزان از سوی ما دریافت می‌شود اما برای اشخاص حقیقی حد آستانه گذاشتیم و بیش از آن را مشمول بررسی قرار دادیم. جدولی نیز تنظیم کرده‌ایم و طبق آن از خریداران سکه مالیات دریافت خواهیم کرد. تقوی‌نژاد درباره جزئیات دریافت مالیات از خریداران سکه گفت: طبق جدول، خریداران سکه تا 25 عدد از مالیات معاف هستند اما بیشتر از این تعداد به‌صورت پلکانی مشمول تعرفه‌های متفاوت مالیات خواهد بود که سقف آن 35 درصد برای خریداران بیشتر از ‌هزار سکه خواهد بود. تقوی‌نژاد همچنین از شناسایی 22 مؤدی حقیقی و حقوقی جدید در حوزه واردات خودرو خبر داد و گفت: در یک فقره، بیش از 830‌ میلیارد تومان مالیات برای یک واردکننده خودرو تشخیص دادیم. تقوی‌نژاد با اظهار اینکه طلافروشان و صرافان مالیات کمی پرداخت می‌کنند، گفت: اسفند 96 اداره خاصی برای مالیات صرافان تشکیل شد که در اداره کل امور مؤدیان بزرگ تهران است که 35 درصد مالیات کشور را وصول می‌کند. برخی اقشار مالیات ارزش‌افزوده را می‌گیرند اما به ما نمی‌دهند. رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به آمار دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده گفت: از ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده تا مرداد سال جاری 262‌ هزار ‌میلیارد تومان مالیات و عوارض وصول شده که 89 هزار ‌میلیارد تومان آن عوارض به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز شده است. به ‌گفته تقوی‌نژاد بیش از 70 درصد شهرداری‌های کشور عمده درآمدهای خود را از محل مالیات بر ارزش‌افزوده دریافت می‌کنند و برای مثال 19‌ هزار ‌میلیارد تومان در مجموع این سال‌ها به شهرداری تهران پرداخت شده است.

بررسی اطلاعات سپرده‌ها از ماه آینده
تقوی‌نژاد همچنین از همکاری 12 دستگاه و نهاد با سازمان امور مالیاتی از طریق دراختیارگذاشتن اطلاعات خود خبر داد و گفت: تا ماه آینده اطلاعات مربوط به سپرده‌ها در کنار اطلاعات تسهیلات نظام بانکی که به استثنای یک بانک و مؤسسه به‌طور کامل در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته، از سوی بانک مرکزی در اختیار ما قرار خواهد گرفت و در بررسی اظهارنامه‌های عملکرد مالیاتی سال 96 مؤدیان از آن استفاده خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 21 شهریور 97، شماره: 3242


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
0
ا.ف75
یعنی تا الان حساب های بانکی بدون اینکه روشون هیچ نظارتی باشن داشتن اداره میشدن؟ پس وجود این همه فساد و زیاد شدن کار قوه قضاییه در این روزها بی دلیل نیست! دستگاه های نظارتی باید فعال تر باشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین