پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۶۱۷۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۹
سفیر اسبق ایران در کویت گفت: حوادث بصره درجهت تخریب روابط میان ایران و عراق رخ داد اما هرگز به سرانجام مطلوب برای بدخواهان این رابطه منجر نخواهد شد زیرا تاکنون دو طرف هوشیارانه عمل کرده‌اند.

شعارسال: رضا میرابیان سفیر اسبق ایران در کویت درباره حوادث اخیر در بصره که منجر به تعرض به کنسولگری ایران در آن استان عراق شد، اظهارکرد: در رابطه با حادثه ای که در بصره اتفاق افتاد، مشخصاً باید این نکته را مطرح کنم که هدف اجرای برخی اقدامات که به طور سلسله‌وار در عراق انجام می شود و قصد تخریب روابط ایران و عراق را دارند، به نتیجه ای نخواهد رسید، چرا که روابط ایران و عراق رابطه ای راهبردی، برادرانه و دوستانه است که در قالب پیوندهای مشترک میان این دو، شکل گرفته است.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: پس از سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ روابط میان ایران و عراق سیر صعودی پیدا کرد و این ارتباط تا به امروز در حوزه های مختلف همکاری میان دو کشور ادامه دارد. در خصوص حادثه کنسولگری ایران در بصره، آنطور که آقای ابومهدی المهندس نایب رئیس حشد الشعبی عراق اعلام کرد اسنادی هست که نشان می دهد کنسولگری آمریکا در بصره با تحریک برخی از افراد و نه مردم، موجبات حمله به کنسولگری ایران در آن استان را فراهم کرده بود وقرار است که وی اسناد مرتبط با این مساله را به دستگاه قضایی عراق تحویل دهد.

وی گفت: دستگاه های امنیتی عراق تاکنون چند تن از مسببین تعرض به کنسولگری ایران در بصره را شناسایی و دستگیر و آنطور که اعلام کردند این پیگیری از سوی دستگاه های امنیتی عراق ادامه خواهدداشت تا ماجرا به طور کامل روشن شود.

میرابیان ادامه داد: بنابراین حوادث اخیری که در جهت تخریب روابط میان ایران و عراق رخ داده، هرگز به سرانجام مطلوب برای بدخواهان این رابطه منجر نخواهد شد. خوشبختانه در این ماجرا هر دو کشور ایران و عراق از خود هوشیاری و خویشتن داری نشان دادند، ضمن اینکه ایران از دولت عراق خواسته که به مسئولیت قانونی خودش در شناسایی و مجازات مسببان و مسئولان حادثه اخیر بصره عمل کند و امروز هم می بینیم که کنسولگری ایران در بصره در ساختمانی جدید افتتاح و بار دیگر فعالیت خود را ادامه می دهد.

سفیر اسبق ایران در کویت با اشاره به حادثه اخیری که در کردستان عراق و متعاقب حمله موشکی سپاه به مقر فرماندهان گروهکی تروریستی در آن منطقه رخ داد، اظهارکرد: جمهوری اسلامی ایران بارها در ارتباط با فتنه انگیزی ها و شرارت های برخی گروهک های تروریستی در آن منطقه به مقامات اقلیم کردستان هشدار داده بود اما آقایان این تذکرات را جدی نگرفتند و ایران هم از ابزار خود برای این کار استفاده و هشدارهای خود را عملیاتی کرد و به تعبیری چتر امنیتی را برای گروهک های ضد انقلاب برداشت که این اقدام را می توان پیامی روشن برای اقلیم کردستان، دولت عراق به منظور عمل به تعهدات و وظایف قانونی خود و هم به بیگانگانی که پشت برخی گروهک های تروریستی و ضد انقلاب قرار گرفته اند و از آنها حمایت می کنند، دانست.

وی افزود:در این برهه نیاز به هوشیاری و همکاری هرچه بیشتر میان دو دولت ایران و عراق در مسائل اخیر همچنان وجود دارد تا از آسیب دیدن روابط تهران و بغداد مراقبت کرده و اجازه ندهند که دشمنان به خواسته خود برسند.

میرابیان بیان کرد: در حوادث اخیر بصره ساختمان استانداری آن استان، بسیاری از مراکز احزاب و گروه های سیاسی مستقر در بصره از جمله حشد الشعبی و شورای استان بصره مورد حمله و تعرض برخی از آشوبگران قرار گرفت که مشخصاً باید گفت این اقدامات با هدایت و حمایت بیگانگان صورت گرفته است و متاسفانه دولت عراق نتوانست حتی از اماکن دولتی خود هم محافظت کند.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: این ماجرا همانطور که گفتم هوشیاری و مراقبت بیشتر طرف عراقی را می طلبد و از سویی دیگر، نیاز به استمرار رایزنی ها از جانب ایران با مسئولین عراقی دارد تا دیگر شاهد چنین حوادث و اقداماتی تلخ که به دنبال تخریب روابط میان ایران و عراق هستند، نباشیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 23 شهریور 1397 ، کد خبر: 4401025 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
تا الان از رابطه با عراق چه سودی بردین جز اینکه عزتتون زیر سوال بره
سوق۷۶
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
امیدوارم به هر هدفی که آتیش زدن سفارت ایران داشتند نرسند. مسئولین ما در مورد روابط هوشیار عمل میکنند
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
دلتون خوشه عراق مثل شما فک نمیکنه شما نمیدوننم چرا دوستدارین خودتونو رفیق شفیق عراق بدونین م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین