پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۶۹۶۳
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۰
شهرستان رومشکان تا سال 92 یکی از بخش‌های شهرستان کوهدشت بود که با مصوبه هیئت دولت در اردیبهشت همان سال به شهرستان ارتقا یافت. این شهرستان با جمعیت بیش از 45 هزار نفر بیمارستان ندارد و مردمان این شهرستان برای برخورداری از خدمات درمان به شهرهای مجاور سفر می‌کنند که گاهی به‌علت طی مسافت بیمارانی در راه‌های صعب و دور به بالین درمان نرسیده‌اند و دوری راه مرگ را برای آن‌ها رقم زده‌است.

شعارسال: شهرستان رومشکان با جمعیتی بیش از ۴۵ هزار نفر بیمارستان ندارد و مردمان این شهرستان برای بهره‌برداری از خدمات درمان مجبورند به شهرهای مجاور بروند.

شهرستان رومشکان تا سال 92 یکی از بخش‌های شهرستان کوهدشت بود که با مصوبه هیئت دولت در اردیبهشت همان سال به شهرستان ارتقا یافت. این شهرستان با جمعیت بیش از 45 هزار نفر بیمارستان ندارد و مردمان این شهرستان برای برخورداری از خدمات درمان به شهرهای مجاور سفر می‌کنند که گاهی به‌علت طی مسافت بیمارانی در راه‌های صعب و دور به بالین درمان نرسیده‌اند و دوری راه مرگ را برای آن‌ها رقم زده‌است.

امرایی، یکی از شهروندان رومشکان می‌گوید مردم این شهرستان برای خدمات پزشکی و بیمارستانی مجبورند به بیمارستان کوهدشت و یا شهرهای مجاور سفر کنند که این سفرها هزینه‌های درمان را نیز افزایش داده‌است، شهرستان رومشکان بیمارستان ندارد و ما ناچاریم برای درمان به کوهدشت یا خرم‌آباد برویم.

سفر برای درمان

به گفته این شهروند، رومشکان یکی از مناطق محروم لرستان است و نبود امکانات درمانی و بیمارستان مجهز در این شهرستان رنج درمان را تشدید کرده، به‌طوری که حتی برای انجام عمل جراحی باید به شهرستان‌های همجوار مراجعه کنیم، ساخت بیمارستان از مطالبات مردم این شهرستان است و گاهی با هزینه شخصی مجبور شده‌ایم بیماری را با فوریت پزشکی به شهرهای دیگر اعزام کنیم.

آن‌طور که او معتقد است رومشکان فقط دارای 2 یا 3 پزشک متخصص است که جوابگوی نیاز درمانی منطقه نیست و این شهرستان مرکز زنان و زایمان و سونوگرافی ندارد، بانوان باردار اغلب به بیمارستان پلدختر مراجعه می‌کنند؛ چرا باید یک شهرستان مرکز زنان و زایمان نداشته باشد و زنان باردار مشقت جاده‌ها را به امید تولد یک فرزند در آغوش بکِشند؟

به گفته امرایی، شهرستان رومشکان در جاده ترانزیتی غرب کشور قرار دارد، رانندگان و مسافرانی در مسیرهای خود از این شهرستان عبور می‌کنند، اما برخی از آن‌ها که پای‌شان به مرکز درمانی می‌رسد با خاطره‌ای خوش از آن دیار نمی‌روند، مردم مقیم نیز حتی برای درمان‌های جزیی باید اقامت چندروزه در شهرهای دیگر داشته باشند، دست بیش‌تر مردمان این شهرستان به نان نمی‌رسد و علاوه بر رنج‌های گزافِ درمان باید هزینه اقامت در مسافرخانه‌ها را نیز تحمل کنند.

شهرستان رومشکان باوجود گذشت 5 سال از ارتقای به شهرستان تنها یک مرکز درمان برای مداوا دارد که اگر آنجا هم کسی نتواند به درد مردم برسد باید 60 کیلومتر تا کوهدشت و 30 کیلومتر تا پلدختر را به‌جان جاده و خطر بخرند تا به بیمارستان برسند؛ هرچند فاصله روستاها با مرکز شهرستان نیز دسترسی به خدمات درمانی را سخت‌تر کرده‌است.

کمترین تجهیزات پزشکی

محمد محمدی‌نژاد، فرماندار سابق رومشکان در اظهارنظری در اسفند93 گفته‌بود از زمان ارتقای رومشکان به شهرستان، 3 درمانگاه در این منطقه وجود داشته که تنها یکی 2 پزشک در این درمانگاه‌ها مستقرند و از کمترین تجهیزات و امکانات پزشکی و درمانی بهره‌مند هستند.

به گفته این مسئول قرار بوده 4 میلیارد ریال اعتبار، 7 پزشک، تعدادی پرسنل و کادر درمانی و هم‌چنین تجهیزات لازم به رومشکان اختصاص یابد و با پیگیری‌ها ومرکز بهداشتی درمانی شهر چغابل راه‌اندازی شده تا مصوبات بازدید رئیس علوم پزشکی لرستان به این شهرستان اجرا شود.

100 میلیارد تومان، کمک یک خیر

نورالدین درمنان، فرماندار شهرستان رومشکان در آئین کلنگ‌زنی بیمارستان خیرساز شهرستان رومشکان می‌گوید اعتبار احداث بیمارستان 100 تختوابی این شهرستان که توسط یک خیر تأمین شده، 100 میلیارد تومان است و زمین احداث این بیمارستان نیز به‌مساحت 30هزار مترمربع توسط خیران شهرستان رومشکان اهدا شده‌است.

به گفته این مسئول، شهرستان رومشکان در بهمن92 و در دولت تدبیر و امید از بخش به شهرستان ارتقا پیدا کرده‌است و درحال حاضر این شهرستان دارای برق، گاز، آب شرب، مخابرات و جاده دسترسی آسفالته است، اما مشکلات حوزه درمان و نبود بیمارستان در شهرستان رومشکان سبب شده‌ که مردم با بعد مسافت به شهرستان‌های همجوار خطر تصادف در بین راه و اعزام دیر بیماران را متحمل شوند و درنتیجه ساخت بیمارستان از مطالبات اساسی آن‌هاست.

آن طور که فرماندار شهرستان رومشکان می‌گوید امیدواریم با همت خیران، کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی بیمارستان 100تختوابی این شهرستان پایانی بر نگرانی‌های مردم در حوزه سلامت رقم بخورد و نیز هرچه سریع‌تر این بیمارستان به بهره‌برداری برسد.

سهم مردم از تحول سلامت

کمبود مرکز جامع ارائه خدمات درمانی تخصصی در شهرستان رومشکان در حالی مورد اعتراض شهروندان قرار گرفته که پیش از این هوشنگ بازوند، استاندار سابق لرستان در اظهارنظری در اردیبشهت 93 گفته‌بود 42 درصد با اجرای برنامه تحول نظام سلامت ما افزایش تخت را داشته‌ایم و به‌ازای هر 1000 نفر به یک‌ونیم تخت رسیده و در افق سال 1404 سعی بر این است که به عدد دو برسیم و از میانگین کشوری بهتر شویم.

او هم‌چنین گفته‌بود نزدیک به 130 میلیارد تومان با اجرای برنامه تحول از جیب دولت در حوزه بهداشت و درمان هزینه‌شده و سهم درمانی مردم در روستاها 5درصد و در شهر 10درصد هزینه‌ها بوده به‌طوری‌که بیماران به‌جز درد بیماری دغدغه ای دیگر نداشته‌اند.

اما فقط یک مقایسه از امکانات بهداشت و سلامت در شهرستان‌های لرستان و کشور این سؤال را ایجاد می‌کند که سهم مردم شهرستان رومشکان در طرح تحول سلامت چه‌میزان بوده‌است؟


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 26شهریور 97، کدمطلب:1830486 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین