پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۷۴۶۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۹
ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: پا‌به‌پای تلگرام‌، گروهی در کشور هستند که تقاضای فیلترینگ‌ اینستاگرام‌ را دارند.

شعار سال: دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: با شبکه اجتماعی اینستاگرام صحبت‌هایی صورت گرفته اما تا به الان همکاری نکرده‌اند. ولی ممکن است در صورت عدم همکاری اینستاگرام‌ فیلتر شود، چرا که همان‌طور که گفتم فیلتر اینستاگرام در جلسات شورا به‌عنوان یک تقاضا مطرح شده است.
فیروزآبادی با بیان اینکه طبق گزارش‌ها نزدیک به 30 درصد از تلگرام خارج شده‌اند و میزان بازدیدها نیز 25 درصد کاهش یافته است، گفت: با فرض اینکه طلاگرام و هاتگرام 30 میلیون کاربر دارد و تلگرام هشت میلیون کاربر ایرانی دارد مجموع این دو نشان می‌دهد تلگرام 38 میلیون کاربر ایرانی دارد بنابراین 30 درصد از کل کاربران ایرانی تلگرام کاهش یافته است.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی در ادامه گفت: ما به‌دنبال این نیستیم که هاتگرام‌ و تلگرام‌ طلایی 40 میلیونی شوند و هیچ پیام‌رسان دیگری وجود نداشته باشد چرا که باید دیگر پیام‌رسان‌ها نیز فعالیت کرده و با هم رقابت کنند و بازار را از هاتگرام‌ و تلگرام‌ طلایی بربایند‌ و در بین خود تقسیم کنند و تنوع پیام‌رسان و سرویس در پیام‌رسان‌ها وجود داشته باشد.
وی درباره دستور ادامه کار تلگرام با هاتگرام و طلا گرام نیز گفت: اینکه گفته می‌شود هاتگرام و تلگرام طلایی فیلترشکن است تنها نظر شخصی خرم‌آبادی است. ایشان فنی نیستند و به‌عنوان یک شخص این حرف را می‌زنند نه به‌عنوان یک مقام قضایی. ایشان به‌عنوان شخص، قضاوتی دارد که آن را در صفحه شخصی خود منعکس کرده است. ما هاتگرام و تلگرام طلایی را تلگرام نمی‌دانیم بلکه آنها را پیام‌رسان‌هایی می‌دانیم که از موتور تلگرام استفاده می‌کنند.
فیروزآبادی با بیان اینکه اکنون هاتگرام و تلگرام با مجوز قضایی فعالیت می‌کنند، افزود: با هماهنگی و مسئولیت مقام قضایی قرار شد این دو تا 15 شهریورماه بومی شوند ولی به‌دلیل توقف ارائه ارز و مشکلات تحریم قرار شد دوباره به آنها مهلتی داده شود بنابراین قرار است تا دی ماه این دو پیام رسان بومی شوند که البته این زمان نیز قطعی نشده است و اینکه آیا دوباره مهلت تمدید می‌شود یا خیر بستگی به شرایط کشور نیز دارد ولی من امیدوارم که تمدید نشود از این‌رو اگر تا پایان سال هاتگرام و طلاگرام بومی نشوند به طور کامل مسدود خواهند شد.
وی درباره حمایت از هاتگرام و تلگرام طلایی ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: عده‌ای می‌گویند این دو برای دولت است ولی اگر چنین ادعایی دارند باید مستندات ارائه دهند. یا اینکه برخی هم می‌گویند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صرفاً از آن شرکت حمایت کرده است. درست است چرا که آنها شرکت دانش بنیان هستند و این معاونت از صدها شرکت دانش‌بنیان دیگر حمایت می‌کند.دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره اینکه آیا احتمال رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده مانند فیس‌بوک و توئیتر وجود دارد نیز گفت: اگر امکانات پایدار ایجاد شود احتمال باز شدن وجود دارد. اگر ما بتوانیم با فیس‌بوک رقابت و کاربران خود را در یک فیس‌بوک و توئیتر‌ ایرانی جمع کنیم فعالیت فیس‌بوک و توئیتر‌ اصلی خطری ندارد پس ما می‌توانیم آنها را رفع فیلتر کنیم.
فیروزآبادی در ادامه گفت: طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، پیام‌رسان خارجی که می‌خواهد در کشور فعالیت کند باید نماینده رسمی و مسئولیت‌پذیری داشته باشد و هر وقت لازم بود هویت کاربران‌ را به ما اعلام کند و اطلاعات شهروندان ایرانی را از سرزمین‌ ما خارج نکند و ما چنین تعهداتی‌ را قرار داده‌ایم و چون در حال حاضر تلگرام‌ و اینستاگرام‌ چنین پاسخگویی‌ را به ما ندارند و به همین دلیل تلگرام فیلتر شد. وی درباره اینکه توئیتر نیز در ایران نماینده و سروری ندارد و قوانین ایران را رعایت نمی‌کند اما خیلی‌ها از شهروندان و مسئولان به‌دنبال رفع فیلتر آن هستند، نیز گفت: این یک حق شهروندی است و افراد می‌توانند تقاضای رفع فیلتر آن را داشته باشند‌. ابوالحسن فیروزآبادی با اشاره به اینکه سیستم فیلترینگ تلگرام ضعیف شده و کسانی که متولی فیلتر در کشور هستند به دلایلی خاص این کار را انجام می‌دهند، گفت: وزارت ارتباطات و شرکت زیرساخت که مسئول اجرای دستور فیلترینگ هستند معتقدند استفاده از فیلترشکن‌ها برای مردم ما مضر‌ است چراکه باعث می‌شود فضای ناسالمی‌ در فضای مجازی کشور به وجود آید. وقتی فیلترشکنی‌ روی گوشی نصب می‌شود در واقع این گوشی‌ها مورد استفاده فرد ثالثی‌ قرار می‌گیرند که این فرد ثالث معلوم نیست با چه هدف اقتصادی، سیاسی، امنیتی یا فرهنگی و اجتماعی این فیلترشکن‌ را در اختیار مردم گذاشته است بنابراین وزارت ارتباطات‌ نظرش این است تا تعادلی برقرار ‌کند و معتقد است که فیلتر‌ینگ تا حد فعلی ضعیف باشد البته ما این را قبول نداریم و در حال مذاکره‌ با آنها هستیم تا آمار استفاده مردم از فیلترشکن‌ها کاهش پیدا کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 27 شهریور 97، شماره: 482463


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
0
0
ا.ف75
واقعابا این کارها نمیشه مردم رو از لحاظ فرهنگی ارتقا داد! مگر اینکه قصد دیگه ای داشته باشیم!
باید در بستر همین تکنولوژی حضورشون رو پررنگ تر کنن! این تنها راهه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
0
0
چرا اینقدر از فضای مجازی باید بترسین شما که میگین چیزی برای ترسیدن نداریم فیلتر کنین فیلتر شکن هست باید استفاده درست از این فضا آموزش داده بشه
س.ق76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
0
0
دیدن که اقدامشون در مورد تلگرام هم نتیجه مورد نظرشونو نداد. در مورد اینستاگرام هم اگه اتفاق بیافته نتیجه نمیگیرن و برعکس جواب میده.
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
0
مردم ما که یه راهی پیدا میکنن بیان اینستا غصه ای نیس
ح.ن76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین