پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۷۵۸۴
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
رییس سازمان کشاورزی گیلان گفت: ۱۱ هزار هکتار محوطه خانگی داریم که هیچ نوع کشتی در آن صورت نمی‌گیرد و به همین جهت تصمیم گرفتیم نهال رایگان در اختیار روستاییان قرار دهیم تا در حیاط منازل خود بکارند.رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: با تسهیلاتی که در اختیار عده‌ای از فارغ التحصیلان کشاورزی قرار داده شده، ۸۰ بانک نشاء در گیلان داریم. گیرندگان تسهیلات در این بخش با تهیه سوله و ماشین آلات مناسب، در مقابل اجرت کمی خزانه به کشاورزان متقاضی تحویل می‌دهند و حتی در مواردی که مالک زمین به دلایل مختلف امکان اشتغال به کار کشاورزی ندارد، خودشان مراحل بعدی را تا به دست آمدن برنج سفید بر عهده می‌گیرند. از مزایای این روش، تضمینی بودن و کم هزینه‌تر بودن است. جهاد کشاورزی گیلان سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ تن بذر اصلاح شده برنج توزیع کرد.

شعار سالعلیرضا شعبان‌نژاد، با بیان اینکه گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیکاری دارد که حدود ۱۹۰ هزار هکتار از آن‌ها قابلیت کاشت و برداشت ماشینی دارند، گفت: سال گذشته در حدود ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی برداشت مکانیزه انجام شد و امسال نیز در بیش از۱۷۰ هزار هکتار انجام شده است.

وی افزود: در گذشته کشاورزان مقاومت زیادی نسبت به انجام عملیات مکانیزه انجام می‌دادند، که البته حق داشتند زیرا ماشین‌آلات کافی و مناسب در دسترس نبود و این کار هزینه‌های بالایی داشت و در نتیجه طبیعی بود که کشاورز روی درآمدی که در سال فقط یکبار حاصل می‌شود ریسک نمی‌کرد. اکنون ماشین آلات کشاورزی با کیفیت مناسب و هزینه پایین‌تر به راحتی در دسترس هستند و نقش بسزایی در تسهیل فرآیند کشاورزی ایفا می کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: با تسهیلاتی که در اختیار عده‌ای از فارغ التحصیلان کشاورزی قرار داده شده، ۸۰ بانک نشاء در گیلان داریم. گیرندگان تسهیلات در این بخش با تهیه سوله و ماشین آلات مناسب، در مقابل اجرت کمی خزانه به کشاورزان متقاضی تحویل می‌دهند و حتی در مواردی که مالک زمین به دلایل مختلف امکان اشتغال به کار کشاورزی ندارد، خودشان مراحل بعدی را تا به دست آمدن برنج سفید بر عهده می‌گیرند. از مزایای این روش، تضمینی بودن و کم هزینه‌تر بودن است. جهاد کشاورزی گیلان سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ تن بذر اصلاح شده برنج توزیع کرد.

وی خاطرنشان کرد: پیش رفتن به سمت مکانیزاسیون برای مقرون به صرفه‌کردن فعالیت‌ها غیر قابل اجتناب است و البته در کشاورزی نیز مانند سایر عرصه‌ها پیامدهایی از جمله بیکار شدن نیروی انسانی دارد.

برخی بانوان خانه‌دار از سراجبار در مزارع کار می‌کنند

وی افزود:نا گفته نماند که بخش قابل توجهی از افرادی که به دنبال مکانیزاسیون از چرخه کار کشاورزی خارج می‌شوند را بانوانی تشکیل می‌دهند که در واقع خانه‌دار هستند و از سراجبار در مزارع کار می کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: باید به این نکته توجه داشت که در صورت عدم حرکت به سمت مکانیزه کردن کشاورزی نیز سختی کار و هزینه های بالا منجر به رها شدن اراضی زیر کشت و تغییر کاربری می‌شود.

وی تصریح کرد: ما برای جبران اشتغال از دست رفته در کشاورزی، اقدامات مختلفی از جمله ایجاد بانک های نشاء با استفاده از جوانان فارغ التحصیل را در دستور کار قرار دادیم.

شعبان نژاد ادامه داد: با جدیت پیگیر راه اندازی صنایع بسته بندی و فرآوری بخش کشاورزی در گیلان هستیم تا از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال استفاده شود. در حال حاضر از سه میلیون تن محصول بدست آمده در استان، بخش زیادی خام فروشی می‌شود.

هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی باید کاهش یابد

وی افزود: وظیفه ما افزایش تولید و تلاش برای اقتصادی کردن کشاورزی است و ما باید در بازارهای جهانی رقابت کنیم و این ایجاب می‌کند که هزینه‌های تولید را کاهش دهیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: در گیلان۴۳۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی داریم که از این بین ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است. حداکثر چهار ماه از شالیزارهای استان استفاده می‌شود و کشاورز تنها دو ماه از سال کار می‌کند و باید با درآمد حاصل شده خرج یکسال را بدهد. در سطح محدودی از شالیزارهای استان سه نوبت کشت انجام می شود و با تمام تلاش های انجام شده توانستیم حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی را دو بار در سال زیر کشت ببریم. یکی از اهداف تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی نیز مهیا کردن آن ها برای کشت دوم است. دانه‌های روغنی یکی از هدف گذاریهای ما برای کشت دوم است.

وی با اشاره به اینکه استاندار گیلان پیشنهاد بسیار خوبی مبنی بر انجام زهکشی های زیرسطحی مطرح کرد، گفت: به دلیل آب گرفتگی ناشی از باران های موسمی که از شهریور ماه در گیلان آغاز می شود، کشاورز در این ایام هر محصولی که بکارد خراب می‌شود. در حال حاضر زهکشی های سطحی در مزارع وجود دارد و چنانچه این زهکشی ها زیرسطحی باشند همانند زمین های ورزشی حتی در مواقع بارندگی نیز آب گرفتگی رخ نمی دهد.

وی افزود: انجام زهکشی های زیرسطحی از برنامه های آتی جهاد کشاورزی گیلان است. البته در برخی مزارع احتیاجی به انجام این عملیات نیست و می توان نوع رقم کشت شده را به گونه ای انتخاب کرد که مشکل ایجاد نشود. ما به جهت جلوگیری از مشکلات احتمالی، برای کشت ارقام مناسب یارانه اختصاص می دهیم.

۱۱هزار هکتار محوطه خانگی بدون هیچ کشتی باقی مانده است

شعبان‌نژاد خاطرنشان کرد: ۱۱ هزار هکتار محوطه خانگی داریم که هیچ نوع کشتی در آن صورت نمی‌گیرد و به همین جهت تصمیم گرفتیم نهال رایگان در اختیار روستاییان قرار دهیم تا در حیاط منازل خود بکارند.

وی تصریح کرد:همچنین از ایجاد استخرهای پرورش ماهی کوچک حمایت های لازم را انجام دادیم و به دستور استاندار نیز تسهیلات خوبی برای اشتغال روستایی در حال پرداخت است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت:قیمت بیشتر محصولات کشاورزی در مقایسه با ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. در سالجاری هرکیلو پیله ابریشم بیش از ۴۳ هزار تومان فروش رفت در حالیکه سال ۹۶ این رقم حدود ۲۲ هزار تومان بود و تا قبل از این دولت، نوغانداری صنعتی راکد محسوب می شد.

وی افزود:قبلا از هر جعبه تخم نوغان ایرانی ۱۷ تا ۲۲ کیلو برداشت می کردیم که امسال به ۴۰ کیلو رسید. با توجه به دو برابر شدن در آمد نوغانداران در سالجاری، قطعا سال آینده با انبوه تقاضا برای پرورش نوغان مواجه خواهیم شد.

قیمت چای افزایش دو برابری داشته است

شعبان‌نژاد خاطر نشان کرد: پس از سال ها توانستیم، مطالبات کشاورزان چایکار را پرداخت کنیم و هم اکنون بخش اعظم بهای برگ سبز چای تسویه شده است. قیمت چای افزایش دو برابری داشته و پرداخت ها نیز روند بسیار مناسبی را طی می‌کند.

وی افزود: تشکیل صندوق توسعه چای با سرمایه ای که دولت بصورت بلاعوض اختصاص داد، از جمله مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته برای حمایت از چایکاران است و از این محل تسهیلات مناسبی برای انجام عملیات بهزراعی به کشاورزان پرداخت می‌شود. حاصل اقدامات حمایتی ویژه دولت تدبیر و امید از تولید چای داخلی، احیاء مجدد اراضی رها شده است. فروش چای ایرانی نیز در وضعیت مناسبی قرار دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت:زمانی واردات بی رویه برنج باعث شده بود که محصول داخلی روی دست کشاورز بماند اما اکنون برنج قابل توجهی در انبارها باقی‌نمی‌ماند. علاوه بر این، دولت سیاست خرید توافقی را در پیش گرفت.

وی افزود: برای اولین بار در طول تاریخ این دولت تصمیم گرفت ذخیره استراتژیک برنج را از داخل کشور تامین کند و اکنون سه سال است که این سیاست را دنبال می کند.

شعبان نژاد خبرداد: همچنین برای حمایت از باغداران گیلانی، در دو سال اخیر بر خلاف سال های گذشته برای تنظیم بازار شب عید از مرکبات تولید شده در استان استفاده کردیم.

وی گفت: مسئولیت صدور مجوز برای صنایع بسته‌بندی بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است و توسط مدیریت صنایع روستایی و فرآوری محصولات کشاورزی سازمان انجام می‌شود.

خام فروشی به نفع واسطه‌ها و به ضرر کشاورزان است

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد:حدود سه میلیون تن محصول کشاورزی خام در استان گیلان تولید می‌شود که حجم زیادی از آن به سایر استان ها صادر و در آنجا بسته بندی می‌شود. این خام فروشی علاوه بر کاهش فرصت های اشتغال استان، این امکان را برای سودجویان فراهم می‌کند که محصول بی کیفیت را با تولیدات گیلان مخلوط کرده و از اعتبار محصولات کشاورزی استان سوء استفاده کنند. برنج خارجی را به اسم رقم هاشمی که حدود ۱۰ هزار تومان قیمت دارد، ۵۰۰۰ تومان می‌فروشند که این قبیل رفتارها به اعتماد عمومی لطمه وارد می کند و علاوه بر متضرر شدن مشتریان، موجب ضایع شدن حق کشاورزان می‌شود.

وی گفت: در گیلان با جدیت پیگیر برندسازی هستیم، ما صنایع بسته‌بندی کشورهای دیگر را مورد بررسی قرار دادیم و هم اکنون در حال ایجاد ساز و کاری هستیم تا در سال‌های آینده هیچ برنجی به صورت فله وارد بازار نشود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری عصر کاسپین تاریخ انتشار 27شهریور 97، کدمطلب: ------، www.asrecaspian.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین