پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۷۶۴۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
نسل جوان و تحصیل کرده آموخته اند اساس پیشرفت و تحول در استان علم و دانش و تخصص است و حوزه مسائل قومی جدای از امور اجرایی در سطح استان است و خواستار توجه به اصل تخصص و تعهد در عزل و نصب ها هستند

شعارسال:نسل جوان و تحصیل کرده آموخته اند اساس پیشرفت و تحول در استان علم و دانش و تخصص است و حوزه مسائل قومی جدای از امور اجرایی در سطح استان است و خواستار توجه به اصل تخصص و تعهد در عزل و نصب ها هستند.

تبعیض و تفاوت قائل شدن افراد با همنوع خود از آفات جامعه امروزی و به تبع استان کهگیلویه و بویر احمد است، دلیل این امر وجود ایلات گوناگون در این استان است. در شرایطی که روحیات قومی و گرایشات قبیله ای اساس عملکرد انسان در جامعه باشد، امور نه تنها به درستی پیش نخواهد رفت بلکه جمعیتی عقب مانده از جنبه های رشد و پیشرفت امروزی در حیطه اجتماع را سبب خواهد شد.

دلایل زیادی برای دوری از تعصبات قومی و قبیله ای وجود دارد، در حوزه دین این مقوله مورد بررسی قرار گرفته شده است. خداوند متعال در قرآن کریم در سوره مبارکه حجرات آیه 13 می فرماید: یا أَیُّهَا النّاسُ إِنّا خَلَقناکُم مِن ذَکَرٍ وَأُنثىٰ وَجَعَلناکُم شُعوبًا وَقَبائِلَ لِتَعارَفوا ۚ إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ
ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است.

در آیه ذکر شده خداوندمتعال ضمن معرفی افراد مورد ستایش، مسائل قومی و قبیله ای را طرد کرده است و آنها را امتیاز نمی شمارد، در این کتاب مقدس الهی اساس ارزشمندی انسان ها در پیشگاه خداوند متعال مسئله تقوا ( دوری از گناه و خود نگه داری) است. بررسی های دینی نشان می دهد در زمان پیامبر مکرم اسلام از آنجایی که در امور اجتماعی تعصبات قبیله ای جریان داشت، آیه فوق بر پیامبر نازل شد تا وسیله ای برای دوری از عواقب تعصبات و لجاجت های قومی و قبیله ای و طرد این مقوله ها در همه جوامع بعد از پیامبر بزرگوار اسلام باشد و البته پیروان این دین الهی که با تکیه بر آیه مذکور باید الگویی برای راه آنها باشد.

از دلایل عمده دیگر برای دوری از تعصبات قومی تکیه بر قوه عقل و منطق است. هر چند بررسی دین جامع و تمام بررسی های امروزی و برخاسته از عقل است، اما به حکم درک بیشتر، این امر در حوزه تفکر و منطق هم می تواند مورد بررسی قرار گیرد، تفکر و تعقل با خود دلیل و قاعده و قانون دارد، از آنجایی که نظم برخاسته از قانون و دلیل موجه است، باید اشاره کرد تا حد زیادی گرایشات قومی و طایفه ای بر هم زننده امور است زیرا نظم و قواعد را از بین خواهد برد و اجازه ظهور و بروز شایستگی ها را نخواهد داد هر چند با پیشرفت و ادامه این امر سرنوشت یک استان با شکست و عقب ماندگی مواجه خواهد شد بنابراین قوه عقل و تفکر مسئله فوق را طرد می کند.

استان کهگیلویه و بویر احمد با دارا بودن ایلات و طوایف مختلف دارای تنوع در فرهنگ و آداب و رسوم است، از خصوصیات بارز این استان، در عین تفاوت ها در حوزه ایلی، حفظ فرهنگ و ارزش های گذشتگان و رسومات محلی و مهمتر از آن ها مسئله وحدت و یکپارچگی است، عامل امنیت و اقتدار یک جامعه با وحدت مردمان آن جوامع حاصل خواهد شد، آنچه که وحدت را سست و عملکردها را ضعیف و نسل های آینده یک استان را تهدید می کند تکیه و توسل به تعصبات قومی و گرایشات ایلی است.

علی رغم همه ارزش های ایلی در استان کهگیلویه و بویر احمد، باید اشاره کرد گرایشات و تعصبات برخاسته از تفکرات ایلی به عنوان یک آفت محسوب می شود، به عنوان مثال در اموری که نیاز به اتخاذ مسئله شایسته سالاری در تحولات سیاسی جامعه نظیر انتخابات وجود دارد، انتخاب افراد از قوم و قبیله حرف نخست را بیان کرده است و حداقل بیشترین درصد از انتخاب افراد، بر اساس گرایشات مذکور است.

باید اشاره کرد وقتی شایسته سالاری در امورات لحاظ نشود و مورد اهمیت قرار نگیرد، جایگاه ها و مناصب توسط افراد فاقد صلاحیت اشغال و عملکرد ها ضعیف می شود زیرا تخصص و تعهد قربانی این گرایشات شده است در این شرایط آیا رشد و پیشرفتی حاصل خواهد شد؟

نسل جوان و تحصیل کرده به عنوان آینده سازان این استان چند مسئله را در رابطه با گرایشات قومی و قبیله ای باید مورد بررسی قرار دهند. آنها آموخته اند اساس پیشرفت و تحول در استان علم و دانش و تخصص است و حوزه مسائل قومی جدای از امور اجرایی در سطح استان است، این قشر ضمن مطالبه گری خواسته های خود از سکان داران مدیریت استان، خواستار توجه به اصل تخصص و تعهد در عزل و نصب ها هستند، ارج نهادن و احترام به رسومات قومی وظیفه همه مردمان استان است، اما نسل حاضر ضمن شناخت و زنده نگه داشتن رسومات و فرهنک ارزشمند گذشتگان وظیفه ای مهم برای پاسداری از این ارزش ها دارند.

با وحدت و یکپارچگی و اتحاد و همدلی در استان و توجه به اولویت ها و جایگزینی علم و دانش و تخصص و تعهد، باید گام مهمی برای پیشرفت استان برداشت و این امر نیازمد باور و تلاش همه مردمان استان است، نتیجه اتحاد امروز ما موفقیت فردای استان ماست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت  زاگرس، تاریخ انتشار29 شهر یور 97، کد خبر: 110787،www. sobhezagros.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
0
0
تعصبات تو خیلی از زمینه ها هس ک خداروشکر داره روزبروز کمتر میشه م.ق75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
0
0
ا.ف75
این که تو سطح استانه
کلید پیشرفت کشور در وحدت و استفاده از نسل جوان متخصص است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین