پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۷۷۳۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
سه عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کردند دستورکار نشست چهارم مهرماه (26 سپتامبر) تغییری نکرده است. این جلسه درباره منع گسترش سلاح های کشتار جمعی، بدون ذکر نام هیچ کشوری خواهد بود.
شعارسال: ترامپ که به نظر می رسد به نظر مشاورانش گوش نمی دهد و تنها به لایک های توئیتر و پاسخ به مطالب آن وقت می گذراند، نمی داند که موضوع نشست شورای امنیت چیست و به گفته رضا نصری حقوقدان بین المللی احتمالا بر اساس نوشته ای که برای قرائت در این شورا آماده کرده اند، فکر کرده است نشست 26 سپتامبر درباره ایران خواهد بود.

اما «دیمیتری پولیانسکی» سفیر روسیه در سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال که ترامپ در پیام توئیتری صبح جمعه خود گفته است او ریاست نشست شورای امنیت که با موضوع ایران بوده را بر عهده دارد، ابراز تعجب کرد.

وی تاکید کرد: این خبر درست نیست و موضوع نشست همان منع گسترش سلاح های کشتار جمعی است.

ترامپ که نمی داند حضور وی در سال دوم چه واکنش هایی را از سوی سران کشورهای حاضر در مجمع عمومی خواهد داشت، بر اسب ناآگاهی خود می تازد و می نویسد که شاید بتواند توجه افکار عمومی را به خود جلب کند.

وی که با این توئیت و حمله به مقامات دولت گذشته بیشتر به دنبال برتری خود در انتخابات داخلی است، نمی داند که جهان سیاست خارجی او و مقاماتش را در یکسال گذشته به خوبی دیده اند و از خروج دولت وی از توافق های بین المللی، جنگ تعرفه ای و تحریم و خروج از نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد، به خوبی آگاه هستند.

در طول یکسال گذشته، جامعه جهانی بارها از سیاست خارجی ترامپ انتقاد کردند و در همین سازمان ملل در موضوعات گوناگونی همچون برجام، فلسطین و خروج از نهادهای سازمان ملل متحد به انزوا بردند.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد هم روز پنجشنبه در نشست خبری خود تاکید کرد نشست شورای امنیت با حضور رئیس جمهوری آمریکا نشستی عادی همچون سایر جلسات این شورا است و تنها اعضای شورا می توانند در آن حاضر شوند.

وی در عین حال درباره برجام گفت: موضع من در این باره تغییر نکرده و معتقدم این توافق گام مثبتی برای عدم گسترش سلاح هسته ای است.

توئیت ترامپ وجه دیگری از تشتت و افراط گرایی حاکم در کاخ سفید را به نمایش می گذارد چرا که درست یک روز پیش، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت برای اینکه مسایل مختلفی مطرح شود و نشست شورای امنیت دربرگیرنده طیف گسترده ای از موضوعات مد نظر باشد، عنوان نشست از ایران به عدم گسترش سلاح های هسته ای تغییر یافته است.

«وو هایتائو» معاون نمایندگی چین در سازمان ملل متحد هم گفت: تا جایی که می دانم موضوع این نشست تغییری نکرده و همان منع گسترش سلاح های کشتار جمعی است.

«الوف اسکوگ» نماینده دائم سوئد در سازمان ملل متحد هم این گونه گفت که موضوع نشست هیچ گونه تغییری نداشته است.

وی در پاسخ به چرایی توئیت ترامپ با این محتوا اظهار کرد: به نظر می رسد، رئیس جمهوری آمریکا افراط کرده باشد.

«دریل کیمبال» مدیر اجرایی انجمن کنترل جنگ افزار در واشنگتن هم در واکنش به توئیت ترامپ درباره نشست شورای امنیت و طرح موضوع ایران گفت: آقای ترامپ نشست شورای امنیت درباره عدم گسترش سلاح های کشتار جمعی است.

وی در پاسخ به رئیس جمهوری آمریکا نوشت: جلسه شورای امنیت درباره عدم گسترش سلاح های کشتار جمعی است.

کیمبال فعالیت های هسته ای ایران را یکی از این تهدیدهای بی شمار در جهان دانست و گفت: برجام، برنامه هسته ای ایران را تحت نظارت درآورد اما تصمیم شما برای نقض آن، اقدامی به ضرر نظام منع گسترش بود.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد هم در این باره می گوید: نشست شورای امنیت درباره منع گسترش سلاح های کشتار جمعی است و هیچ کشوری در این موضوع، مورد اشاره قرار نگرفته است.

غلامعلی خوشرو تاکید کرد: اساسا ایران موضوع سلاح های کشتار جمعی نیست، چرا که کشورمان از یک طرف به توافق هسته ای پایبند است و برجام بر صلح آمیز بودن برنامه های ایران صحه گذاشته است.

وی اضافه کرد: همچنین برنامه های هسته ای ایران تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی است و بارها پایبندی کشورمان را تایید کرده است. از این رو، موضوعی نیست که بخواهد به ایران مربوط باشد.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: به نظر می رسد ناهماهنگی گسترده ای بین نمایندگی آمریکا در سازمان ملل و واشنگتن وجود دارد و مسایل به درستی منتقل نمی شود. ممکن است هر کسی درباره هر کشور دیگری حرف بزند و به طور طبیعی هم پاسخ مقتضی به آن داده خواهد شد اما اینکه موضوع نشست، موضوع ایران باشد، صحت ندارد.

خوشرو خاطرنشان کرد: هر کسی درباره ایران صحبت کند، ایران هم پاسخ خواهد داد اما در این نشست چنین چیزی مطرح نیست و توئیتر رئیس جمهوری آمریکا اشتباه دیگری است که مرتکب شده اند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 30 شهریور 1397 ، کدخبر: 83039178 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
0
0
ا.ف75
اینکه واقعا رییس جمهور امریکا ندونه موضوع جلسه شورای امنیت چی هست واقعا نوبره! امریکا ب ترامپ به قهقرا رفت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
0
0
این توئیت بازیها تهش به ضرر خودشون شد:))
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
0
0
شما یکی از عاملین گشترش صلاح های کشتار جمعی هستید باز جلسه برای چیه همش فیلمشونه امریکا نابود بشههمه چی عالی میشه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین