پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۸۰۱۷
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
پوشش خبری حادثه روز شنبه در اهواز، لکه ننگی بر کارنامه فعالیت رسانه‌هایی بود که با ادعای اخلاق حرفه‌ای، گلوله‌باران بیگناهان را صرفاً یک درگیری‌ مسلحانه جلوه داده و برخی تا آنجا پیش رفتند که با تریبون دادن به تروریست‌ها، در تلاش برای تطهیر آن‌ها برآمدند.
شعارسال: چهار تروریست مسلح روز شنبه در مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز که به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار می‌شد، به سوی مردم و سربازانی که اغلب به علت ماهیت مراسم، بدون سلاح و فشنگ بودند، اقدام به تیراندازی کردند.

در جریان این حادثه، تا این لحظه 25 نفر شهید و ده‌ها نفر دیگر زخمی شد‌ه‌اند و آنچه غم این حادثه را شدت بیشتری می‌بخشد، حضور کودکان در میان قربانیان است.

در بحبوحه خبررسانی‌ها اما آنچه از دید ناظران و کاربران فضای مجازی دور نماند، نحوه پوشش خبری برخی رسانه‌های غربی از همان نخستین ساعات وقوع حادثه بود.

بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، رویترز، فرانس‌پرس، آسوشیتدپرس و دیگر رسانه‌هایی که تیراندازی در خیابان‌های اروپا و آمریکا را گاه حتی پیش از مشخص شدن ماهیت آن، تروریستی لقب می‌دادند، در برابر حادثه دلخراش روز شنبه اغلب به ذکر عبارت «حمله مسلحانه» بسنده کردند.

برخی رسانه‌ها همچون یورونیوز نیز در تیتر اولیه خود عبارت «حمله تروریستی» را به کار بردند، اما در ویرایش‌های بعدی آن را حذف کردند.

واژه تروریسم در منابع متفاوت به شیوه‌های مختلفی تعریف شده است. دانشنامه انگلیسی ویکی‌پدیا، هرگونه «خشونت تعمدی و کور را که با هدف هراس‌افکنی صورت بگیرد» ذیل مفهوم تروریسم قرار می‌دهد. فرهنگ لغات کمبریج تعریف «اقدام خشونت‌بار در راستای نیل به اهداف سیاسی» را برای این واژه برگزیده است.

بررسی خط خبری رسانه‌ها اما تعریف روشن‌تری به دست می‌دهد. خبرنگاران در گزارش‌های خود تقریباً هر حادثه خشونت‌بار غیرمترقبه را که با حمله کور به غیرنظامیان همراه باشد، ذیل مفهوم ترور قرار می‌دهند؛ به ویژه آنجا که اهداف و انگیزه مهاجمان بسرعت قابل شناسایی باشد.

یک بام و دو هوای غربی ها آنجا مشخص می‌شود که همین رسانه‌ها در موارد متعدد همچون حادثه حمله به محوطه کاخ وست‌مینیستر در لندن (مارس 2017) و یا حمله راننده کامیون به عابران در نیویورک (اکتبر 2017) بسرعت از برچسب «تروریسم» استفاده می‌کنند؛ اما آنجا که در تیراندازی کور به غیرنظامیان، خون ده‌ها بیگناه در اهواز به زمین می‌ریزد به ذکر «حمله مسلحانه» بسنده می‌کنند.

نکته جالب آنکه در اساس‌نامه هر یک (آن‌هایی که به صورت برخط در دسترس نگارنده بود) بر لزوم رعایت بی‌طرفی و عدم تبعیض در گزارش‌ رویدادهای خبری تأکیدی دوچندان شده است.

مورد عجیب‌ روز شنبه اما رسانه فارسی زبان «ایران اینترنشنال» بود که در اقدامی غیرحرفه‌ای، سخنگوی گروه تروریستی «الاحوازیه» را به روی آنتن زنده آورد و ضمن خوشامدگویی، به او تریبونی برای صحبت داد.

این اقدام واکنش تند «حمید بعیدی‌نژاد» سفیر ایران در انگلیس را به دنبال داشت که ضمن محکومیت ترویج خشونت و تروریسم، وعده داد که این اقدام را به نهادهایی نظارتی ارجاع می‌دهد.

واقعه روز شنبه، واکنش‌های بسیاری را در خارج از ایران به همراه داشت. برخی سفیران خارجی، مراتب همدردی دولت‌های متبوعشان را ابراز کردند. وزارت خارجه آمریکا، گرچه دیرهنگام، حادثه تروریستی را محکوم کرد و دبیرکل سازمان ملل متحد هم ضمن محکوم کردن این حمله، به خانواده قربانیان و ملت ایران تسلیت گفت.

از میان واکنش های داخلی، پیام «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان حائز اهمیت بود.

وی در توئیتی نوشت: تروریست‌های اجیر شده، آموزش ‌دیده، مسلح و تأمین مالی شده توسط یک رژیم خارجی، به اهواز حمله کردند. در میان قربانیان، کودکان و روزنامه‌نگاران هم دیده می شود.‌ جمهوری اسلامی ایران حامیان منطقه‌ای تروریسم و اربابان آمریکایی‌شان را مسؤول این حمله می‌داند. ایران برای دفاع از جان ایرانیان پاسخی سریع و قاطع به تروریست‌ها خواهد داد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در پیامی، با تسلیت به خانواده شهدای این حادثه، تأکید کردند که دستگاه‌های مسؤول اطلاعاتی موظفند با سرعت و دقت، دنباله‌های جنایتکاران را تعقیب و آنان را به سرپنجه‌ مقتدر قضائی کشور بسپارند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: دلهای پرکینه‌ی آنان نمی تواند تجلّی اقتدار ملی در نمایش نیروهای مسلح را تحمل کند. جنایت اینها ادامه‌ توطئه‌ دولت های دست‌نشانده‌ آمریکا در منطقه است که هدف خود را ایجاد ناامنی در کشور عزیز ما قرار داده‌اند. به کوری چشم آنان ملت ایران راه شرافتمندانه و افتخارآمیز راه خود را ادامه خواهد داد و مانند گذشته بر همه‌ دشمنی‌ها فائق خواهد آمد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 1 مهر 1397 ، کدخبر: 83040537 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین