پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۸۲۹۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: این روزها بسیاری از افراد از وجود دو چیز در فضای رسانه‌ای در رنج هستند؛ دروغ و ناسزا. ناسزاهای رکیک که بسیاری از مردم از خواندن آنها نیز شرمنده می‌شوند، چه رسد به اینکه بیان شود.
شعارسال: سطح و گستره فحاشي و ناسزاگويي حتي به موضوعات سياسي و مذهبي هم كشيده شده است. در حالي كه در گذشته و قديم اين نوع ناسزاگويي‌ها منحصر به مجادلات و تسويه‌حساب‌هاي شخصي بود. ولي چرا اين دو ويژگي بسيار منفي در ادبيات گفتاري و نوشتاري جامعه ايران رسوخ كرده است؟

اولين و شايد مهم‌ترين علت، جذابيت پيدا كردن خط‌مشي براندازي است. خط‌مشي‌هاي سياسي هركدام اقتضائات خاص خود را دارند و به طرفداران آن تحميل مي‌شوند. براي نمونه هنگامي كه دو نفر در خيابان دعوا مي‌كنند، در بيان كلمات آنان چند ويژگي وجود خواهد داشت. صداي بلند، كلمات توهين‌آميز و بالاخره تهديد. مثلا اگر كسي بخواهد به ديگري بگويد من پدرت را در مي‌آورم، طبيعي است كه اين را بايد با فرياد بگويد، نمي‌تواند با لحن مودبانه و آرام بگويد كه بنده ابوي گرامي شما را در مي‌آورم!! اگر اين طوري بگويد همه خواهند خندید. همچنان كه اگر گفت‌وگو با هدف سازش و تفاهم باشد، نمي‌توان با صداي بلند و كلمات ناسزاگونه و تهديد بيان كرد.

بنابراين دروغ و ناسزا تا حدي محصول نگاه براندازي و تقابلي است. ادبيات حذف و براندازي دو روي يك سكه هستند. كه براندازان وارد بازي حذف‌كنندگان مي‌شوند. طرفين ماجرا اول مشروعيت وجود طرف مقابل را نفي مي‌كنند؛ هنگامي كه چنين كردند، ايراد هر گونه دروغ و اتهام و ناسزاگويي را شايسته آنان تلقي مي‌كنند و مثل نقل و نبات از اين شيوه‌ها براي تخريب چهره طرف مقابل استفاده خواهند كرد.

آنان كه در داخل كشور و در رسانه‌هاي رسمي چند دهه است كه عليه ديگران دروغ مي‌گويند و تهمت مي‌زنند، امروز در حال چيدن محصولات اين بذرهاي 30 ساله خود از آن سوي مرزها هستند. به قول حافظ «يادم از كشته خويش آمد و هنگام درو». آنهايي كه باد كاشتند، امروز توفان درو مي‌كنند و نبايد معترض آن باشند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار: 2 مهر 1397 ، کدخبر: 747218 ، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
0
فحش دادن در فضای مجازی بیش از آنکه یک اختلال روانپزشکی باشد نشان دهنده ناهنجاری و رفتار نامناسب اجتماعیه که نیازمند بررسی و تحلیل جامعه شناسی است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
0
الان که متاسفانه زیاد شده اینکارا هر کسی میخواد تقصیر بندازه گردن یکی دیگه بجای اینکه بیشتر با هم متحد بشن مشکل حل بشه بیشتر با هنم بحث دارن م.ق71
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
بین خودتون هم کم نیست الان تو فضای رسانه ای هم زیاد شده و به عنوان یک رفتار غلط بین مردم جا افتاده
س.ق76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
واقعا اون فرهنگ ما کجا رفته؟ گاهی آدم باورش نمیشه این حرفهایی رو که یک نفر داره میخونه یک همنوع خودش گفت
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین