پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۸۳۱۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
شاید بتوان گفت، تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان، یکی از مهم‌ترین اقدامات مجلس در سال‌های اخیر باشد. این قانون از همان آغاز بررسی توسط نمایندگان مجلس با چالش‌ها و مخالفت‌های بسیار از سوی افراد و نهاد‌های گوناگون قرار گرفت و برخی از کسانی که عمر مدیریتی خود را تمام شده می‌دانسته اند، شروع به مخالفت‌هایی با این طرح کردند.
شعارسال: شاید بتوان گفت، تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان، یکی از مهم ترین اقدامات مجلس در سال های اخیر باشد. این قانون از همان آغاز بررسی توسط نمایندگان مجلس با چالش ها و مخالفت های بسیاری از سوی افراد و نهادهای گوناگون قرار گرفت و برخی از کسانی که عمر مدیریتی خود را تمام شده می دانستند، شروع به مخالفت با این طرح کردند.

 این در حالی است که این طرح توانست از همه مراحل بگذرد و به قانون تبدیل شود. با این حال، هنوز کسانی از جمله برخی شهرداران در دل این قانون به دنبال تبصره و راه های در رو برای ماندن در سمت های مدیریتی خود هستند.

البته به نظر می رسد، شتاب در به نتیجه رسیدن طرح و همچنین جلوگیری از اعمال فشار از سوی برخی افراد بانفوذ در فرایند تصویب طرح، باعث شده تا برخی نکات و ضروریات در این قانون دیده نشود. برای همین، برخی نمایندگان مجلس بر این باورند که این قانون در آینده نزدیک، نیاز به استفساریه خواهد داشت.

سلمان خدادی در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: این طرح بسیاری خوبی بود که در کمیسیون اجتماعی مجلس روی آن اقدام نهایی صورت گرفت. یکی از افتخارات من این است که طرح با امضای من به صحن آمد و تصویب شد.

این نماینده مجلس گفت: به نظر من، این طرح 70 درصد ابهام دارد؛ اما اینکه چرا من نتوانستم آن را اصلاح کنم، دلایل زیادی داشت و دوستان طراح اجازه ندادند ما این را شفاف تر کنیم. متأسفانه یا خوشبختانه، سازوکار مجلس ما این گونه است که گاهی بعد از کلی کار کارشناسی، با پیشنهاد یک نماینده در صحن، ماهیت طرح ها عوض می شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: این طرح هم متأسفانه جزو طرح هایی است که در آن کار کارشناسی نشده، چون اشکالاتی در آن وجود دارد که از جمله آن، موضوع جانبازان است؛ نخست اینکه در این طرح گفته شده، جانباز بالای 50 درصد مستثناست و 50 به بالا می تواند مدیر باشد، ولی پرسش من این است: یعنی یک جانباز 25 درصد توانایی مدیریت ندارد؛ 25 درصد بهتر می تواند کار کند یا 70 درصد؟ و یا به موضوع آزادگی اشاره شده است؛ شاید فردی همان ماه اول حضور در جنگ اسیر شده باشد و دیگری هشت سال رزمنده یا فرمانده بوده و یا کارهایی دیگر کرده و شانس نیاورده که تیر بخورد و جانباز شود و یا اسیر صدامیان هم نشده است؛ خوب این رزمنده جسور چه تقصیری داشته است؟!

گفتیم آنهایی که بازنشسته و بعد به کار گرفته شدند، نمی توانند، ولی آنهایی که اصلا بازنشسته نشده و چهل سال است کار می کنند، می توانند؛ پس این اصلا کارشناسی نشده است. من شاید بیش از سی بار این موضوعات را در جلسات بررسی طرح به آنها گفتم، ولی رعایت نشد.

رئیس کمیسیون اجتماعی همچنین یادآور شد: ما در یک تبصره، بیش از یک ابهام داریم، چون اگر کار کارشناسی شده بود، نباید ابهامی می ماند. متأسفانه کسی هم به تذکرات توجهی نمی کند. با اینکه گفتیم بگذارید اصلاح کنیم، اجازه ندادند. من به شما می گویم تا دو هفته دیگر قطعا باید استفساریه بگذاریم، در حالی که اگر قانون درست باشد، اصلا استفساریه نیاز ندارد. ما قوانینی داریم که دهه 40 نوشته شده و امروز هیچ ایرادی بر آن وارد نیست. با این حال، این قانون خوبی است و اثر روحی و روانی خوبی در جامعه ایجاد کرده، ولی ناپخته است.

وی ادامه داد: مشکل این قانون، یکی دو تا نیست. ما باید کاری می کردیم که بازنشستگی بازنشستگان بالای 50 درصد، تسهیل می شد تا این عزیزان بعد از اینکه این میزان هزینه برای نظام داده اند، بتوانند بقیه عمر خود را استراحت کنند؛ اما متأسفانه برخی ایرادات بعد از تصمیم گیری، اشکالات خود را نشان می دهد.

وی با اشاره به شلوغ شدن بنیاد شهید گفت: به نظر من، کسی که می خواهد هر طور شده در پست خود بماند و کار کند ـ نمی گویم که سوءنیت دارد ـ قطعا منظوری دارد. کسی که بخواهد به هر شکل ممکن در کار خود بماند، قطعا اشکالی در کارش است؛ چرا باید کسی در پست خود بماند، در حالی که همه تلاش می کنند تا زودتر بازنشست شده و به استراحت بروند.

برخی خود را می کشند که درصد جانبازی خود را به بالای 50 برسانند، این به نظر من شک آور است. اعتقاد من این است که باید برای این موضوعات استفساریه بیاوریم و مشخص شود استمرار کار باید به چه شکل باشد. البته بازخرید شامل این قانون می شود و در مشروح مذاکرات نیز قید شده و بازخرید به منزله بازنشسته است.

رئیس کمیسیون اجتماعی همچنین افزود: برخی مسائل دیگر اما هنوز ابهام دارند؛ برای مثال شرکت های اقتصادی دولتی که نام خصوصی دارند، هنوز در این قانون شفاف نشده است. برخی از شرکت های بانک ها، بسیار معتبر و سود ده هستند که به هیچ عنوان دولت نظارتی بر آنها ندارد و این قانون مشخص نیست شامل آنها می شود یا نه!

برخی از این شرکت ها، سالانه 7 هزار میلیارد تومان درآمد دارند و تمام اینهایی که بازنشست می شوند، فردا جذب این شرکت ها خواهند شد. این در حالی است که فرد بازنشسته دیگر نباید مشغول کار شود. چون این شرکت ها از اعتبارات دولت استفاده نمی کنند، بازنشسته ها می توانند در این شرکت ها مشغول شوند. اما واقعیت این است که اینها مال دولت است و دولت، مدیران و هیأت مدیره های آنها را تعیین می کند. ما مجبوریم اینها را در استفساریه بیاوریم و همه اینها اصلاح خواهد شد.

این نماینده مجلس در خصوص وضعیت شهردار تهران نیز خاطرنشان کرد: این بدتر از بازنشستگی است. فردی که خدمت خود را فروخته است، برای چه باید بازگردد و مشغول کار شود؟ تحت هر شرایطی، این قانون شامل شهرداران می شود و هر که می خواهد باشد؛ افشانی یا فرد دیگر مطرح نیست. این افراد باید تا دو ماه دیگر از کار خود کناره گیری کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 2 مهر 1397 ، کدخبر: 836583 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین