پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۸۷۷۶
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲
بلاخره دونالد ترامپ و حسن روحانی مواضع خود را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کردند. همانگونه که انتظار می‌رفت بخش مهمی از سخنرانی دو رییس جمهور آمریکا و ایران به تقابل با یکدیگر اختصاص داشت. ابتدا دونالد ترامپ به تندی به ایران حمله کرد و پس از آن حسن روحانی با آرامش به تَک ترامپ، پاتک زد. سخنان دو رییس جمهور با واکنش‌های مختلفی روبه رو شده است. در ایران بسیاری از سخنان حسن روحانی استقبال کرده اند.
شعارسال: پس از پایان سخنان شب گذشته روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل فضای مجازی پر بود از تعابیر این چنینی "بهترین سخنرانی”، "پاسخ قوی روحانی به ترامپ” و… تعابیری که نشان می‌دهد افکار عمومی نسبتا از سخنان حسن روحانی رضایت دارد. از سوی دیگر سخنان ترامپ از سوی کاربران ایران "تندروانه” ارزیابی شده است.

امروز روزنامه‌ها نیز چه اصلاح طلب و چه اصولگرا با مواضع حسن روحانی همدلانه برخورد کردند. اصلاح طلبان که از این مواضع تمجید کردند و اصولگرایان نیز انتقادی را صورت ندادند.

در میان تحلیلگران و ناظران داخلی نیز همین نگاه وجود دارد. به نظر می‌رسد آن‌ها نیز سخنان ریییس جمهور را مثبت دیده اند در مقابل مواضع رییس جمهور آمریکا را ” خطرناک” می‌دانند.

نگاه روزنامه کیهان به سخنان رییس جمهور

واکنش روزنامه‌ها

امروز سه شنبه، روزنامه‌های اصلاح طلب بیشتر آن بخش از سخنان روحانی را برجسته کرده اند که اشاره به مذاکره و گفتگو دارد. تیتر یک روز نامه‌های ایران، دنیای اقتصاد، همشهری، شرق، آفتاب یزد، آرمان این رویکرد را دارند.

اما روزنامه اصلاح طلب اعتماد بخشی از سخنان روحانی درباره "تحریم و تکفیر” را برجسته کرده است.

روزنامه‌های اصولگرا مواضع تند‌تر روحانی به خصوص علیه آمریکا را مهم تلقی کرده اند. روزنامه صبح نو نزدیک به محمد باقر قالیباف سخنان روحانی در سازمان ملل را "پاسخی کوبنده به یاوه گویی‌ها رییس جمهور امریکا” دانسته است و تیتر "تعهد برابر تعهد؛ تهدید برابر تهدید” را بر گزیده است. روزنامه کیهان نیز همین تیتر را برگزیده است.

روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران با دو تیتر اصلی درباره سخنان ترامپ و دیگری از سخنان روحانی منتشر شده است. این روزنامه نطق ترامپ را عقب نشینی رییس جمهور آمریکا از "ادعای صفر کردن فروش نفت ایران” دانست. این روزنامه برای سخنان روحانی هم تیتر "تحریم‌های یکجانبه آمریکا تروریسم اقتصادی علیه ایران است” را انتخاب کرد.

وطن امروز دیگر روزنامه اصولگرا بخشی از سخنان روحانی را مهم دانست که به انتقاد از کشور‌های غربی برای پناه دادن به تروریست‌های عامل جنایت اهواز پرداخته بود. وطت امروز تیتر زد "تروریست‌ها در پایتخت‌های غربی چه می‌کنند.”

روزنامه خراسان نیز انتقاد روحانی از نازیسم را مورد توجه قرارداده است. بیشتر روزنامه‌های اصولگرا تمسخر ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل را برجسته کرده اند.

تیتر روزنامه دولت براس سخنان روحانی

واکنش نمایندگان مجلس

روزنامه اعتماد یادداشتی از محمدرضا بادامچی نماینده اصلاح طلب مجلس منتشر کرده که به بررسی سخنان روحانی می‌پردازد. این نماینده مجلس سخنان رییس جمهور را براساس گفتمان «عزت، حکمت و مصلحت» دانست. او از اینکه روحانی برخلاف برخی درخواست‌ها تندروانه سخن نگفت، استقبال کرد.

بادامچی نوشت: «آقای روحانی رییس‌جمهور است و طبیعتا می‌داند کسانی که به او رای دادند، خواستار استفاده از ادبیات تندروانه و اتخاذ رویکرد‌های افراطی در سیاست‌ورزی نبوده و نمی‌خواهند احیانا به زبان تهدید با جهان سخن بگوید.»

پیشتر برخی رسانه‌های اصولگرا همچون روزنامه کیهان خواستار موضع گیری شدید ایران مقابل آمریکا شده بود.

محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید نیز امروز در توئیتی نوشت: «سخنرانی آقای روحانی در سازمان ملل اقتدار و صلابت جمهوری اسلامی ایران را به رخ جهانیان کشید. رئیس جمهور الزامات مذاکره برابر با کشور‌های دنیا از جمله ایالات متحده آمریکا را با صراحت بیان کرد. حال توپ در زمین طرف مقابل است.»

محمد رضا تابش نماینده اردکان هم درباره سخنان روحانی گفت: «در یک کلام، رییس‌جمهوری اسلامی ایران با ادب، متانت و قاطعیت پاسخ گستاخی‌ها و هتاکی‌های ترامپ را داد و در عین حال مواضع شفاف، منصفانه و منطبق بر قوانین و قواعد بین‌المللی و تعالیم اسلامی و ملی را در مواجهه با مسائل جهانی به زیبایی تبیین کرد.»

بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم در واکنش به سخنان روحانی اظهار کرد: «سخنرانی دکتر روحانی در سازمان ملل فرصت بسیار خوبی بود برای این که ما حقانیت کشورمان را به رخ جهانیان بکشانیم و این اقدام به خوبی صورت گرفت.»

او افزود: «رییس جمهوری هم موضوع را به خوبی مطرح کرد و حقانیت کشورمان را به زیبایی به تصویر کشید و نشان داد که ایران کشوری قدرتمند و عزتمند است.»

واکنش ناظران و فعالان سیاسی

اما در رسانه‌ها و فضای مجازی ناظران و فعالان سیاسی نیز درباره سخنرانی ترامپ و روحانی سخنان بسیاری مطرح کرده اند. اکثر واکنش‌ها از تند بودن سخنان ترامپ و معتدل و دقیق بودن اظهارات روحانی حکایت دارد.

نصرت الله تاجیک تحلیلگر مسائل بین الملل در یادداشتی در روزنامه اعتماد درباره سخنان ترامپ تحلیل کرد: "انتظاری دیگر از سخنرانی دونالد ترامپ نمی‌رفت، او هیچ چیز بدیعی در سخنانش مطرح نکرد، اظهارات او درست مانند پیش‌بینی‌های ناظران با ادعا‌هایی در مورد موفقیت‌های عمده‌اش آغاز شد و در مورد ایران همان‌گونه که بار‌ها از سوی خودش و دیگر مقام‌های ارشد دولتش تکرار شده است، ایران را به گسترش تروریسم و خشونت در جهان متهم کرد.”

به گفته او ” آنچه امروز اهمیت دارد واکنش و استراتژی جمهوری اسلامی ایران برای رویارویی با فشار‌هایی است که ایالات متحده امریکا تلاش دارد برای ایجاد شکاف و آسیب در ایران به کار بگیرد.”

تاجیک تاکید کرد: «رویکرد منسجم و سیاست واحد در رویارویی با مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی یکی از لازمه‌های کاهش آسیب‌پذیری در برابر فشار‌های دونالد ترامپ و سیاست‌هایی است که علیه ایران اعلام می‌کند.»

اما در فضای مجازی تحلیلگران سیاسی هم از سخنان روحانی استقبال کردند. علیرضا نامور حقیقی در این باره در توئیتی نوشت: "روحانی یکی ازبهترین نطق‌های چهل سال اخیر نمایندگان سیاسی ایران درسازمان ملل را ایراد کرد و سعی کرد راهنمای دیپلماتیکی برمبنای منطق وحقوق بین الملل، برای مشکلات منطقه و تحقق صلح ارائه دهد. مشکل اینه که تصمیم گیرندگان وبازیگران عملی سیاست خارجی ایران در برخی موارد راهنمای دیگری در دست دارند.”

او در توئیتی دیگر درباره سخنان ترامپ تاکید کرد: «ترامپ با آنکه در مصاحبه ها مدعی بود آماده مذاکره بدون شرط با ایران هست، اما در نطق خودش درسازمان ملل که بعنوان سند حقوقی ضبط میشود نه تنها حاضر نشد چنین موضعی را ارئه دهد بلکه تندتر از همیشه رهبران سیاسی ایران را که طرف مذاکره احتمالی هستند را مورد حمله قرارداد. اما روحانی امکان مذاکره را باز گذاشت.»

امید بلاغتی از فعالان جوان فضای مجازی هم نوشت: «بهترین حضور و سخنرانی حسن روحانی در سازمان ملل. متنی درجه یکی که معلوم بود به کلمه کلمه‌اش در زبان فارسی و ترجمه‌اش فکر شده‌است. لحن روحانی هم سویه مقتدرانه و هم دیپلماتیک را توامان داشت. لااقل اینجا نماینده و صدای واقعی مردم بود.»

حتی اصولگرایان نیز از سخنرانی روحانی استقبال کردند و یا حداقل علیه او اظهار نظر نکردند. حمید رسایی در توئیتی نوشت: «نطق امشب روحانی در سازمان ملل، نشون میده که شیخ ما داره کم کم، از حالت خوش گمانی به کدخدا، وارد فاز بدگمانی به کدخدا میشه. فقط بابت این تجربه تکراری و بدیهی، پنج سال فرصت دولت و عمر یک ملت را هدر داد. نمیدونم حالا باید خوشحال باشیم یا ناراحت …»

اما سخنان روحانی تحت تاثیر اتفاقات دیگری هم بود. پس از نطق تند ترامپ قیمت دلار در فضای مجازی به شدت بالا رفت و به ۱۸هزار تومان نزدیک شد این در حالی بود که هیچ معامله‌ای در بازار صورت نمی‌گرفت، با این حال قیمت از سوی دلالان تعیین می‌شد.

این مسئله سخنان روحانی را تحت شعاع قرار داد. در همین رابطه مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح طلب در توئیتی نوشت: «روحانی برای دومین بار در نبرد روسای جمهور ایران و امریکا در مجمع عمومی سازمان ملل بر ترامپ غلبه کرد، اما از دلار شکست خورد. پیروزی سیاسی غرورآفرین است، اما سقوط ریال زندگی را بر مردم و به‌ویژه بر قشر‌های محروم و کم‌درآمد سخت‌تر می‌کند. روحانی اقتصاد کشور را دریابد.»

مخالفان نظام هم در فضای مجازی تا آنجا که توانستند و تیغشان برید علیه سخنان روحانی اظهار نظر کردند. برخی از آن‌ها سخنان روحانی را "خواهش” و "تمنا” از ترامپ دانستند! برخی دیگر هم معتقد بودند این سخنان هیچ فایده و ارزشی ندارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی فرارو ، تاریخ انتشار: 4 مهر 1397 ، کدخبر: 375236 ، www.fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین