پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۹۰۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل ستاد بازآفرینی شهری ایران در جلسه ستاد بازآفرینی شهری سیستان و بلوچستان گفت: خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی به دلیل مشارکت عمومی مردم سیستان و بلوچستان و خصوصیات فرهنگی آنان در حوزه اجرای برنامه بازآفرینی شهری وجود دارد.

شعارسال: هوشنگ عشایری در این جلسه افزود: در شهر زاهدان به عنوان مرکز سیستان و بلوچستان ۴۱ درصد از جمعیت آن در محلات هدف بازآفرینی شهری زندگی می‌کنند و بالغ بر ۳۰ درصد مساحت این شهر در این حوزه قرار دارد .

وی با بیان اینکه این آمار نسبت به میانگین کشوری بالاست و توجه ویژه ای را می طلبد، تصریح کرد: سال گذشته ۴۵ میلیارد تومان برای بازآفرینی شهری سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شد که قطعا اعتبار امسال با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های این استان بیشتر از این خواهد بود .

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بعد از دستور مقام معظم رهبری درباره رسیدگی به مشکلات مردم ساکن در بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی، دولت مصوباتی را در راستای تحقق فرامین ایشان تبیین کرد که منجر به شکل گیری اقدامات مناسبی در خصوص بافت های ناکارآمد شد .

هوشنگ عشایری افزود: خوشبختانه جلسه شورای عالی پول و اعتبار تشکیل شد وکاهش نرخ سود تسهیلات بانکی در بافت فرسوده از ۸ درصد به ۶ درصد کاهش یافت و به همه بانکهای عامل ابلاغ خواهد شد. سپرده گذاران از این پس می توانند تسهیلات را با سود ۶ درصد دریافت کنند .

وی افزود: در راستای ارتقای فضاهای آموزشی، بهداشتی، سبز و عمومی شهری تلاش خواهیم کرد هر یک از محلات هدف بازآفرینی به میانگین محلات شهر خودش برسد .

عشایری ادامه داد: برنامه اقدام مشترک محلات باید با در نظر گرفتن ۳ موضوع فعالیت، نقش و سهم هر دستگاه هر ۱۵ روز یک بار تشکیل شود و از طریق ستاد بازآفرینی استان به ستاد کشوری اعلام شود تا مبتنی بر این برنامه، سهم این استان از منابع ملی را اختصاص دهیم و همچنین اقدامات مرتبط با این موضوع را از طریق دولت پیگیری کنیم .

هوشنگ عشایری، با بیان اینکه برنامه ای که رئیس جمهور درباره عمران و نوسازی مطرح کردند، مبتنی بر سه اقدام بود، گفت: اولین اقدام حضور بخش خصوصی در نوسازی و بهسازی مسکن بود که براساس آن همه دستگاه های دولتی مکلف هستند اراضی مورد نیاز را در اختیار این بخش قرار دهند .

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دو بخش دیگر برنامه رئیس جمهور درباره عمران و نوسازی، گفت: بخش دوم ارتقاء خدمات روبنایی و زیربنایی و بخش سوم هم مشارکت اجتماعی و عمومی مردم در بازآفرینی شهری است .

معاون وزیر گفت: حداقل زمان بهسازی هر محله و اجرای برنامه بازآفرینی در آن محله را بین ۱۰ تا ۱۲ سال عنوان و تصریح کرد: در طول این مدت، محلات هدف باید به میانگین کیفیت زندگی همان شهر دست یابند و شرایطی مهیا شود که زیست پذیری در آن محلات افزایش یابد .

به گفته وی بودجه مورد نیاز برای نوسازی کل محلات نابسامان کشور ۱۲۳ هزار میلیارد تومان است که با توجه به حداکثر زمان اجرای آن سالانه ۲۵ هزار میلیارد تومان باید برای بهسازی محلات آسیب پذیر اختصاص یابد که ۱۰ هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی، ۸ هزار میلیارد ریال توسط دولت و ۷ هزار میلیارد ریال توسط شهرداری تامین می‌شود.

ضرورت جامع نگری در اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری

همچنین سید دانیال محبی در این جلسه افزود: مسئولان مربوطه تلاش کنند با تعامل و هماهنگی و با استفاده از تجارب گذشته کار را با دقت و به درستی انجام دهند .

استاندار افزود: در اجرای هر طرح لازم است به صرفه اقتصادی و میزان اثرگذاری اجتماعی آن طرح توجه شود .

سید دانیال محبی افزود: تنوع قومی، مذهبی و فرهنگی در شهر زاهدان سبب شده تا معضلات و مشکلات حاشیه نشینی به نسبت دیگر شهرهای کشور بسیار بیشتر باشد به همین دلیل در بازآفرینی شهری و ارتقای کالبدی محلات هدف باید همه ظرفیت ها و شرایط فرهنگی، اجتماعی، انسانی و عمرانی را در نظر گرفت .

وی فرمانداران و شهرداران را محور اصلی ستاد بازآفرینی دانست و گفت: مسئولان شهرستانی باید در اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری مسائل فرهنگی و اجتماعی مناطق حاشیه نشین را با دقت بررسی و با استفاده از فراخوان عمومی از نظرات عموم مردم پروژه های مورد نظر را اجرایی کنند .

استاندار با بیان اینکه انسان محور توسعه است، گفت: متاسفانه با به وجود آمدن سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه نشین این مسئله معکوس می شود و بعضا بروز انواع آسیب‌های اجتماعی را برای جامعه در بردارد .

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز در این جلسه گفت: ۱۳۵ پروژه در ۵ شهر پایلوت حاشیه نشینی استان در دست اجراست که برای تکمیل و بهره برداری از این طرح ها نیاز به تخصیص اعتبار به مبلغ ۳۹۸ میلیارد تومان است .

باقر کرد ادامه داد: اگرچه اضافه شدن به تعداد شهرهای هدف حاشیه‌نشینی مورد دلخواه ما نیست و اثراتی سوء به دنبال دارد اما خواستار الحاق شهرهای خاش سراوان و دلگان به شهر های هدف حاشیه نشینی هستیم .

معاون استاندار ضمن تقدیر از هم افزایی دستگاههای خدمات رسان استان در راستای فراهم کردن زیرساخت‌های اولیه زندگی در مناطق حاشیه نشین شهر زاهدان، ابراز امیدواری کرد: در بودجه سال ۹۷ استان نیز همانند سال گذشته ۳۰ درصد اعتبارات عمرانی به منظور آبادانی مناطق حاشیه تخصیص یابد .

گفتنی است، در این جلسه با الحاق و تصویب محله قاسم آباد زاهدان با جمعیت ۱۰۷۰۲ نفر و مساحت ۲۴۶ هکتار و محله کارخانه نمک با جمعیت ۳۳ ۳۰۷ نفر و مساحت ۱۸۲ هکتار به محلات هدف بازآفرینی و همچنین ایجاد دفتر تسهیل گری در محله قاسم آباد موافقت شد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 5مهر1397 ، کدخبر: 97070502958: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
ا.ف75
واقعا انقدر این استان در محرومیت قرار گرفته که با کمی تخصیص بودجه مردم کلی خوشحال میشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین