پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۵۹۱۳۳
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
رهبران سیاسی کشورهای اصلی عضو اتحادیه اروپا در نشست های برگزار شده در سازمان ملل متحد نشان دادند به رغم برخی تحلیل های بدبینانه از نیت اروپایی ها درباره ایران ، آنها می خواهند جلوی بلند پروازی یکجانبه امریکای ترامپ را بگیرند.احتمالا تحریم های ایالات متحده که هدف آنها قطع دسترسی بانک های ایرانی به بیشتر جهان است، به زودی شرکت سوئیفت که مقر اصلی آن در بلژیک و مبنی کار آن دلار است را نیز شامل خواهد شد. اما استفاده از جایگزینی برای سوئیفت احتمالا ردیابی تامین مالی تروریسم و پولشویی را برای اروپایی ها دشوار خواهد کرد.سوال این است که اروپا چرا تا این اندازه به توافق هسته ای سال 2015 (حاصل شده در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما) پایبند است؟! سران اروپا هم می دانند توافق نقص هایی دارد.

شعار سالموگرینی به عنوان نماد اتحادیه اروپا در داستان ایران تلاش گسترده ای به همراه فرانسوی ها ، انگلیسی ها و آلمانها را برای شکست محاصره اقتصادی ایران از سوی ترامپ نشان می دهد. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از یک ابزار ویژه مالی برای تسهیل تجارت با ایران پس از اجرایی شدن دور بعدی تحریم های ایالات متحده در ماه نوامبر، خبر داد.

دسترسی مجدد ایران به نظام مالی و تجاری جهانی، یک از محورهای اصلی در توافق هسته ای سال 2015 بود. موگرینی و سه شریک اروپایی امضا کننده برجام یعنی آلمان، فرانسه و بریتانیا از ماه مه که آمریکا از توافق هسته ای ایران خارج شده و از اعمال مجدد تحریم ها خبر داده، در صدد هستند تا مزایای تجاری مذبور را برای ایران حفظ کنند چراکه این مزایای تجاری مهم ترین عامل پایبندی ایران به برجام هستند.هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان درصدد ایجاد جایگزینی اروپایی برای نظام جهانی سوئیفت برای رد و بدل پیام های تبادلات بین بانکی است.

احتمالا تحریم های ایالات متحده که هدف آنها قطع دسترسی بانک های ایرانی به بیشتر جهان است، به زودی شرکت سوئیفت که مقر اصلی آن در بلژیک و مبنی کار آن دلار است را نیز شامل خواهد شد. اما استفاده از جایگزینی برای سوئیفت احتمالا ردیابی تامین مالی تروریسم و پولشویی را برای اروپایی ها دشوار خواهد کرد.سوال این است که اروپا چرا تا این اندازه به توافق هسته ای سال 2015 (حاصل شده در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما) پایبند است؟! سران اروپا هم می دانند توافق نقص هایی دارد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه هم در سفر خود به واشنگتن و حتی در اظهاراتش در نشست شورای امنیت به نقص داشتن برجام اشاره کرد؛ به ویژه اینکه در این توافق به برنامه موشکی ایران و پیشروی های آن در زمینه نظامی رسیدگی نشده است و ایران را تنها برای مدت زمانی محدود از غنی سازی اورانیوم منع می کند. به نظر می رسد اروپایی ها اگرچه در برخی زمینه ها با ترامپ موافق هستند، اما نمی خواهند با او موافقت کنند.ایران تا زمانی که از حمایت اروپایی ها برخوردار باشد، از مذاکره با دولت ترامپ خودداری می کند، اما مساله اینجاست که تنها تا زمانی که از حمایت اروپایی ها برخوردار باشد، به برجام پایبند می ماند.

برخی از اروپایی ها فکر می کنند می توانند مدت زمانی شرایط را ادامه دهند تا دوره ریاست جمهوری ترامپ پایان یابد و آن گاه در سال 2021 توافقنامه هسته ای را با رئیس جمهوری جدید آمریکا مجددا به اجرا بگذارند.

از سوی دیگر به گزارش رویترز، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که طرح این اتحادیه برای تسهیل تبادلات مالی با ایران پیش از ماه نوامبر (آبان ماه) یعنی زمان آغاز تحریم‌هایی نفتی آمریکا علیه ایران اجرایی می‌شود.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از این گفته بود: «با اروپایی و البته با روس‌ها، چینی‌ها و دیگران در جهان، سازوکاری را کانال‌هایی به منظور حفظ تجارت با ایران ایجاد کرده‌ایم، سازوکاری که می‌تواند ادامه این تجارت را صرف‌نظر از تحریم‌های ثانویه اعمالی از سوی آمریکا تضمین کند

موگرینی در گفتگو با سی‌ان‌ان اشاره کرده بود: «در حال بررسی جزئیات فنی این سازوکارهستیم. کشورهای عضو در حال کار روی جزئیات فنی هستند. ما در حال ایجاد سازوکاری هستیم که ادامه تجارت را تضمین کند.» درایران نیز با وجود مقاومت شدید برخی دیدگاههای سیاسی سرانجام راه قانونی کردن پذیرفتن الزامهای پیمان پولی که برای مبازه با پولشویی است هموار شد و یکی از موانع اروپایی ها برای ایستادگی در برابر امریکا برداشته شد. تصویب این موضوع بسیار مهم در پارلمان ایران نشان می دهد برخی توافق ها در بالاترین مراکز تصمیم گیری اتخاذشده است. این دواقدام اروپا و ایران می تواند به لحاظ ذهنی و روانی فضای ملتهب بازار ارز را اندکی ارام کند تا اینکه نتایج اجرایی کار فراهم شود. شاید فتیله دلار پایین کشیده شود و البته شاید از جای دیگر بنزین برآتش آن ریخته نشود .

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری ساعت 24 تاریخ انتشار 6 مهر 97، کدمطلب: 389803، www.saat24.news


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین