پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۹۶۴۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۸
نوسان لحظه‌ای نرخ ارز در بازار آزاد بعد از قطع‌شدن سهمیه ارز دولتی، این روزها مشکلات زیادی را برای ورزش کشور به وجود آورده است. طوری که فدراسیون‌های ورزشی یکی پس از دیگری مجبور به لغو اردوها و مسابقات برون‌مرزی خود شده‌اند. وزارت ورزش و جوانان نیز با ارسال نامه‌ای به فدراسیون‌ها از آنها خواسته تا زمانی که تورنمنتی صد درصد نیاز نیست، ورزشکاران به آن مسابقه اعزام نشوند. در‌این‌بین یکی از فدراسیون‌هایی که برای تأمین هزینه‌های اعزام‌های بین‌المللی‌اش سخت در مضیقه قرار گرفته، فدراسیون کشتی است. فدراسیونی که با حجم انبوهی از مسابقات برون‌مرزی مواجه است و تا به امروز مجبور شده هفت اعزام خود را به‌خاطر نبود اعتبارات ارزی کنسل کند.

شعار سال: نوسان لحظه‌ای نرخ ارز در بازار آزاد بعد از قطع‌شدن سهمیه ارز دولتی، این روزها مشکلات زیادی را برای ورزش کشور به وجود آورده است. طوری که فدراسیون‌های ورزشی یکی پس از دیگری مجبور به لغو اردوها و مسابقات برون‌مرزی خود شده‌اند. وزارت ورزش و جوانان نیز با ارسال نامه‌ای به فدراسیون‌ها از آنها خواسته تا زمانی که تورنمنتی صد درصد نیاز نیست، ورزشکاران به آن مسابقه اعزام نشوند. در‌این‌بین یکی از فدراسیون‌هایی که برای تأمین هزینه‌های اعزام‌های بین‌المللی‌اش سخت در مضیقه قرار گرفته، فدراسیون کشتی است. فدراسیونی که با حجم انبوهی از مسابقات برون‌مرزی مواجه است و تا به امروز مجبور شده هفت اعزام خود را به‌خاطر نبود اعتبارات ارزی کنسل کند.

حالا در تازه‌ترین اتفاق گفته می‌شود این فدراسیون حتی برای اعزام تیم‌های ملی آزاد و فرنگی امید و بزرگسالان به رقابت‌های مهم قهرمانی جهان هم منابع مالی لازم را در اختیار ندارد.

طبق آخرین اظهارات مسئولان فدراسیون در این شرایط حضور تیم‌های ملی امید در مسابقات جهانی رومانی که اواخر آبان برگزار می‌شود، تقریبا منتفی به نظر می‌رسد.

علیرضا رضایی، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد امید دراین‌باره می‌گوید: «تیم امید اصلی‌ترین پشتوانه برای تیم ملی بزرگسالان ماست. اعزام‌نشدن آن به مسابقات جهانی و بلاتکلیفی در برگزاری اردوها خیلی برای کشتی ما بد است. ما تا به الان سه مرحله اردو برگزار کرده‌ایم. اگر قرار بود تیم اعزام نشود، بهتر بود این اردوها و مسابقات هم برگزار نمی‌شد. اردوهای بعدی‌مان لغو شده و همه مربیان و کادرفنی ما بلاتکلیف هستند، نمی‌دانیم قرار است تیم به مسابقات برود یا نرود».

طبق قوانین اتحادیه جهانی کشتی، عدم حضور کامل تیم‌ها در رقابت‌های جهانی جریمه سنگین مالی را از سوی این اتحادیه در پی خواهد داشت. بااین‌حال از‌آنجا‌که رقابت‌های جهانی رده بزرگسالان از اهمیت بیشتری برخوردار است و در واقع بعد از بازی‌های المپیک مهم‌ترین رویداد کشتی در دنیاست، مسئولان فدراسیون تلاششان بر این است که تمام توانایی خود را روی این رقابت‌ها بگذارند. البته چالش ارز به‌قدری برای فدراسیون کشتی جدی است که تیم‌های آزاد و فرنگی بزرگسالان نه با ترکیب کامل بلکه قرار است با ترکیب نصفه‌ونیمه به مجارستان بروند. این رقابت‌ها اواخر مهر در بوداپست برگزار می‌شود. کادرفنی اولویت را با اعزام ملی‌پوشانی گذاشته که شانس مدال‌آوری در این مسابقات دارند. این در حالی است که در بیش از یک دهه اخیر سابقه نداشته که تیم‌‌های ملی کشتی ایران به‌دلیل مشکلات مالی در مسابقات رسمی غیبت داشته باشند یا تیم به‌صورت ناقص اعزام شود.

حمید بنی‌تمیم، نایب‌رئیس فدراسیون کشتی درباره اوضاع و احوال این روزهای فدراسیون کشتی به «شرق» می‌گوید: «ما در دو ماه گذشته تمامی اعزام‌ها را با ارز آزاد انجام دادیم و هیچ ارز پایایی به ما پرداخت نشد. وزارت ورزش هم گویا چند مکاتبه با رئیس محترم جمهور داشته است اما مشکلی حل نشده است. ورزش صفر یا صد نیست که اولویت نداشته باشد. رشته‌های المپیکی بار سنگین المپیک ۲۰۲۰ را بر دوش ‌دارند و حتما اولویت‌دار هستند. قیمت بلیت هواپیما و سایر هزینه‌ها هم چندین برابر شده و از سوی دیگر ورودی منابع مالی هم هیچ افزایشی نداشته است. چگونه می‌شود خرج چندبرابر شود و درآمد ثابت بماند و بعد بتوانیم برنامه‌هایمان را بدون هیچ توقفی ادامه دهیم. همچنین به دلیل شرایط بد اقتصادی، ورود حامیان مالی هم به فدراسیون‌های ورزشی به‌شدت با محدودیت مواجه است».

در چند روز گذشته اهالی کشتی انتقادهای زیادی را نسبت به لغو پیاپی اعزام‌های بین‌المللی این رشته در رسانه‌های مختلف انجام داده‌اند که واکنشی را از سوی وزارت ورزش به دنبال نداشته است. نایب‌رئیس فدراسیون کشتی دراین‌باره توضیح داد: «متأسفانه وزارتخانه هنوز هیچ راهکار و تدبیری برای این مشکل پیدا نکرده است و تماسی هم در این زمینه با فدراسیون کشتی نداشته است. قطعا امکان اعزام‌نشدن تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی بزرگسالان و امید به رقابت‌های جهانی رومانی وجود دارد. در نهایت شاید بتوانیم تیم‌های ملی بزرگسالان را با ترکیب ناقص اعزام کنیم».

گرانی ارز و سفر زمینی وزنه‌برداران به عشق‌آباد

وزنه‌برداری یکی دیگر از رشته‌های اصلی و مدال‌آور ورزش ایران است که تیم ملی بزرگسالان این رشته هم باید تا چندی دیگر عازم رقابت‌های قهرمانی جهان 2018 عشق‌آباد در ترکمنستان شود. مسئولان فدراسیون وزنه‌برداری برای اینکه بتوانند با نوسانات ارزی و کمبود منابع مالی مقابله کنند، راهی ندارند جز اینکه به‌صورت زمینی به این کشور همسایه سفر کنند.

محسن بیرانوند، دبیر فدراسیون وزنه‌برداری دراین‌باره به «شرق» می‌گوید: «خوشبختانه شانسی که ما آورده‌ایم این است که این دوره از رقابت‌های جهانی در اروپا یا آمریکا برگزار نمی‌شود؛ اگر غیر از این بود قطعا ما هم با چالش فدراسیون کشتی روبه‌رو می‌شدیم. البته اگر در این شرایط هم که مسابقات در عشق‌آباد برگزار می‌شود، بخواهیم با هواپیما سفر کنیم، با توجه به چندبرابرشدن قیمت بلیت باید هزینه زیادی را می‌پرداختیم. ایران به عشق‌آباد پرواز مستقیم ندارد. ما باید ابتدا به ترکیه برویم و بعد از آنجا به عشق‌آباد سفر کنیم. برای همین به این نتیجه رسیدیم که سفر زمینی را انتخاب کنیم. ما ابتدا با هواپیما به مشهد می‌رویم. از مشهد به لب مرز می‌رویم از لب مرز هم تا عشق‌آباد کمتر از یک ساعت راه است».

بیرانوند در پاسخ به این سؤال که آیا سفر زمینی باعث خستگی بیش از اندازه ملی‌پوشان قبل از شرکت در چنین مسابقه مهمی نمی‌شود، گفت: «اتفاقا در سفر زمینی ما زمان کمتری را در راه خواهیم بود. این در حالی است که اگر به ترکیه برویم، علاوه بر پرواز ایران_ترکیه (حدود سه ساعت) چند ساعت باید در ترانزیت باشیم و حدود شش ساعت هم از ترکیه تا عشق‌آباد در پرواز باشیم. اما زمانی که را که کلا باید از مشهد تا عشق‌آباد زمینی طی کنیم، تقریبا چهار ساعت می‌شود».

باید دید مسئولان وزارت ورزش به‌عنوان متولی اصلی ورزش کشور چه تدبیری برای حل معضل گرانی ارز می‌اندیشند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق تاریخ انتشار 7مهر 97، کدمطلب: 196495، www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین