پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۹۶۸۹
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴
انسان همان اندازه که علاقه به پرواز دارد علاقه‌مند است که به زیر زمین سرکی بکشد، تا به امروز اکثر شهرهای دنیا بر روی سطح زمین ساخته شده‌اند و انسان بر روی سطح زندگی خود را جاری کرده، اما به راستی در زیر زمین چه می‌گذرد؟در اطراف اصفهان و پس از طی 50 کیلومتر به سوی غرب روستایی واقع است به نام "کرد علیا" روستایی که امروز 700 نفر در آن زندگی می‌کنند، اما در دلش رمز و رازهایی دارد که به تازگی به روی زمین آمده است

شعارسال: شاید زندگی اکثر انسان‌ها طی سالیان متمادی بر روی سطح زمین گذشته باشد، ولی اقوام و افرادی وجود داشته اند که به دنبال زندگی در زیر سطح بوده و حتی عده ای زیر سطح شهرها، شهرهای دیگری بنا نهادند، ایرانیان از همین اقوامند اقوامی که زیر سطح را گاهی به روی آن ترجیح داده‌اند.

در اطراف اصفهان و پس از طی 50 کیلومتر به سوی غرب روستایی واقع است به نام "کرد علیا" روستایی که امروز 700 نفر در آن زندگی می‌کنند، اما در دلش رمز و رازهایی دارد که به تازگی به روی زمین آمده است.

علی صفری رییس شورای روستا ، می‌گوید: 20 هزار متر است و قبلا نیروهای نظامی در آن پناه می‌گرفتند و تا سه هزار نیرو در آن زندگی می‌کردند. اصلا وجه تسمیه این روستا گرفته شده از گرد یعنی محل استقرار گردان و مردان قوی هیکل است.

او از شهری زیرزمینی در این روستا صحبت می‌کند که 80 ورودی دارد، اما هیچ یک از ورودی‌های آن مشخص نیست. چاه‌های این شهر هنوز آب دارد و در عمق 18 متری از سطح شهر زیرزمینی ایجاد شده‌اند. هرچند که تا این لحظه فقط 2000 متر از این شهر پاکسازی شده است.

شهر دارای پیچیدگی‌های شهرسازی است و در سه طبقه بنا شده است، پیچیدگی‌هایی که رییس شورای روستا حدس می‌زند که برای گمراهی دشمنان هنگام حمله ایجاد شده‌اند.

علیرضا جعفری زند باستان‌شناس معتقد است؛ از این نوع شهرزیرزمینی در نوش آباد و ملایر هم وجود دارد، اما کردعلیا یکی از قدیمی‌ترین‌ها به حساب می‌آید هرچند که احتمالا روز به روز با گودبرداری ها از این شهرها در کشور مشخص خواهد شد.

او که از اولین کسانی است که این شهر را مورد بازدید قرار داده از فرم طاق‌ها این شهر را متعلق به اواخر دوره اشکانیان و اوایل دوره ساسانیان می‌داند.

این باستان‌شناس دست کندهای شهرزیرزمینی را شبیه به شهر کاتالوم در ایتالیا عنوان می‌کند. اینکه عملکرد این شهرها چیست کاملا مشخص نیست، اما احتمالا این مکان جنبه آیینی مذهبی داشته باشد و احتمالا به افرادی تعلق داشته که دینشان "مانوی‌ها" بوده است.

جعفری زند بر این باور است که بعید به نظر می‌رسد این شهر فقط برای موضوع نظامی ایجاد شده باشد و قطعا کارکردهای دیگری داشته که نیازمند کاوش و باستان شناسی که باید حتما انجام بگیرد.

از سوی دیگر صفری رییس شورای ده کردعلیا معتقد است که برای همین 2000 متر نیز میراث فرهنگی تاکنون هزینه پرداخت نکرده و هرآنچه صورت پذیرفته توسط خود اهالی ده انجام شده است.

 شهرزیرزمینی کرد علیا در سال 95 به صورت اتفاقی کشف می‌شود، اما اهالی روستا تاکنون برای آن هیچ تبلیغاتی انجام نداده و خبرگزاری ایسنا به عنوان یکی از اولین رسانه‌ها به این شهرزیرزمینی رفته و از آن گزارشی تصویری تهیه کرده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 8مهر 1397 ، کدخبر: 97070804358،www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین