پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۰۴۰
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۱
کمبود فضای آموزشی، فرسودگی، خشتی و گلی‌بودن برخی مدارس استان خراسان شمالی از جمله مشکلاتی است که معلمان و دانش‌آموزان استان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

شعارسال: برآیند عوامل مختلفی در هر استان سبب می‌شود که لقب محرومیت را به آن استان بدهند. یکی از این عواملی که بخش زیادی از علل محرومیت خراسان شمالی را به خود اختصاص داده، کمبود فضای آموزشی و وجود مدارس محروم، خشتی و گلی در خراسان شمالی است.

دانش آموزان و معلمانی که "ترس" از ریزش دیوارها، بخشی از کلاس درس آن‌ها شده است

معضل مدارس فرسوده، مسئله‌ای است از دیرباز خانواده‌ها، دانش آموزان و معلمان را با ترس و دلهره راهی کلاس‌ها می‌کند. مشکلی که زلزله اردیبهشت‌ماه سال گذشته مزید بر علت آن شد و با ایجاد ترک‌ها و شکستگی‌ها در دیوارهای مدارس قدیمی شهرستان بجنورد و دیگر شهرستان‌ها٬ ترس و دلهره را در دل دانش آموزان و معلمان دوچندان کرد.

بنابه گفته کارشناسان٬ 60 درصد مدارس استان نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی هستند که نبود اعتبارات و کم‌کاری‌های مدیریتی در سال‌های اخیر٬ آن را به تأخیر انداخته است.

شهرستان‌های محرومی نظیر راز و جرگلان با قریب به 10 فضای آموزشی خشتی و گلی٬ بیشترین میزان آسیب پذیری در برابر حوادث را به خود اختصاص داده‌اند، این در شرایطی است که قریب به اتفاق تمامی مدارس این شهرستان‌ها به علت کمبود فضای آموزشی به صورت دوشیفت و با بیش‌از ظرفیت پذیرای دانش آموزان می‌باشند.

یکی دیگر از مشکلات مدارس خشتی و گلی که تعداد آن در استان کم نیست، عدم استفاده از پکیج و منابع گرمایشی و سرمایشی استاندارد است که گریبان بیش از 500 مدرسه در استان را گرفته است. به همین دلیل برخی مدارس مجبور به گرم کردن کلاس با نفت و هیزم هستند که این خود به تنهایی منبع بسیاری از خطرات است که می‌تواند جان دانش آموزان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

با توجه به عنایت مقام معظم رهبری و برکات سفر ایشان به استان٬ اعتباری بالغ بر 140میلیاردتومان به اداره نوسازی مدارس استان تخصیص پیداکرد که نتیجه آن ساخت قریب به 1000مدرسه، مکان ورزشی، خوابگاه و دیگر امکانات اموزشی در استان شد‌.

آمار بالای زلزله، سیل و دیگر بلایای طبیعی نشان‌دهنده این است که باید تدابیر لازم در خصوص مقاوم سازی و مرمت مدارس استان که در معرض خطرات بسیاری هستند انجام گیرد در غیر اینصورت با توجه به وضعیت موجود بروز زلزله و دیگر بلایای طبیعی می‌تواند منشا بسیاری از آسیب‌ها و خطرات جانی دانش آموزان و معلمان استانمان شود.

60درصد مدارس استان مقاومت لازم را ندارند

رضا رجب زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی در این زمینه اظهار داشت : حدود 60 درصد مدارس استان نیازمند مقاوم سازی و یا تخریب و بازسازی است و با توجه به اینکه 39 درصد از کل دانش آموزان در مناطق روستایی هستند٬ بنابراین حل مشکلات مسیرهای تردد و رفت و آمد آنان بسیار مهم است.

وی در ادامه افزود: 500 مدرسه در استان هم از سیستم گرمایشی لازم برخوردار نیستند که تامین آن باید در اولویت نخست اجرایی اداره کل نوسازی مدارس استان باشد و بنده هم برای تحقق این امر اعلام آمادگی می‌کنم.

رجب زاده در ادامه به دستاوردهای دولت در حوزه مدارس استان اشاره داشت و گفت: نزدیک به 1000 پروژه در حوزه ساخت مدرسه، سالن ورزشی، خوابگاه و کانون پرورشی فکری کودکان انجام و افتتاح شده است و 97 پروژه ناتمام نیز وجود دارد که اداره کل نوسازی مدارس باید تکمیل این پروژه ها را در اولویت کاری خود قرار دهد.

وی در خصوص ظرفیت بالای خیران استان گفت: ما باید بتوانیم خیّران استان را هم در مسیر انجام کارهای فرهنگی مانند مدرسه‌سازی به درستی هدایت کنیم تا با حمایت های دولت و مشارکت مردمی در آینده ای نزدیک هیچ مدرسه خشتی و گلی در استان وجود نداشته باشد.

کمبود شدید فضای آموزشی در بجنورد

عبدالله رحیمی معاون پشتیبانی آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز با اشاره به کمبود شدید فضای آموزشی در بجنورد گفت: بیشترین مشکل کمبود فضای آموزشی استان، مربوط به بجنورد، مرکز استان است.

وی در ادامه افزود: اکنون از 27 مدرسه هیأت امنایی بجنورد، 13 مدرسه به صورت دو نوبته اداره می‌شود که این خلاف قانون است و 50 مدرسه در روستاهای این شهرستان هم به علت کمبود فضای آموزشی به صورت دو نوبته فعالیت دارند.

محمود ثمینی سرپرست معاون سیاسی استانداری خراسان شمالی نیز در این باره اظهارداشت: با توجه به افزایش جمعیت در مرکز استان و نبود زیرساخت‌های آموزشی لازم، مشکلات فراوانی در انتظار مدارس استان خواهد بود.

وی در ادامه صحبت‌های خود در خصوص کمبود فضای آموزشی افزود: متاسفانه تمام ساخت و سازهای که انجام می‌شود مربوط به نوسازی مدارس فرسوده است و احداث مدارس جدید کمتر اتفاق می افتد. در آینده پیش‌بینی می‌شود مدارس استان به سمت سه نوبته شدن پیش بروند.

میانگین فضای آموزشی مدارس شهرستان بجنورد از متوسط استانی کمتر است

محمود اسدی مدیر آموزش و پرورش بجنورد از پایین بودن میانگین فضای آموزشی مدارس از حد متوسط استانی خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اینکه جمعیت شهری بالا و پراکندگی روستاها نیز بیشتر است میانگین کلاس در شهرستان بجنورد از حد متوسط استانی بالاتر است به طوری که تعداد کلاس های روستایی از کلاس‌های شهری کمتر اما نیروهای آموزشی در روستاها بیشتر هستند.

اسدی با بیان اینکه اکنون بیش از 480 کد آموزشی در آموزش و پرورش شهرستان بجنورد داریم خاطرنشان کرد: 196 کد آموزشی در 98 فضای آموزشی اداره می‌شوند به‌طوری‌که 40 درصد مدارس شهرستان بجنورد دو نوبته هستند. همچنین 70 درصد مدارس ابتدایی در شهر، 40 درصد مدارس متوسطه 1 و 10 درصد مدارس متوسطه 2 در شهر بجنورد دو نوبته هستند اما هیچگونه مدرسه مختلط در شهر بجنورد نداریم.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بجنورد از احتمال استقرار کانکس به جای مدرسه به دلیل کمبود فضای آموزشی در گلستان شهر بجنورد خبر داد و بیان داشت: با توجه به هجوم مردم به منطقه گلستان شهر به دلیل ارزانی قیمت زمین با کمبود فضای آموزشی مواجه شدیم و احتمال استفاده کانکس به جای کلاس‌های آموزشی در این منطقه وجود دارد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 10مهر 1397 ، کدخبر: 1842225، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین