پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۳۵۲
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲
نتیجه این اقدامات باعث می‌شود تا تصمیمات گرفته‌ شده، پختگی لازم را نداشته باشند و زمانی که باید صرف بررسی زوایای مختلف لوایح شود، صرف کشمکش‌های احساسی بین موافقین و مخالفین شود، به گونه ای ‌که حتی برخی رأی دهندگان بدون آنکه به مفاد لوایح مورد بحث اشراف کامل داشته باشند، در یک فضای روانی متشنج، اعلام رأی می‌کنند و گروهی که بیشترین رأی را دارند، موفق به کسب اکثریت آرا می‌شوند.
شعارسال: اوایل هفته جاری قرار بود، لایحه CFT در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی نمایندگان قرار گیرد، اما به دلایلی از جمله اوضاع آشفته ‌بازار سکه و ارز و همچنین حمله تروریستی در اهواز و مسائلی از این ‌دست، مجلس جلسات غیرعلنی پیاپی برای بررسی این موضوعات برگزار کرد که باعث شد تا موضوع CFT به تعویق افتد.

یکشنبه گذشته که قرار بود این لایحه پس از مدت‌ها، بار دیگر در دستور جلسه مجلس قرار گیرد، برخی معترضان در مقابل مجلس، تجمع اعتراضی کردند و با امضای طومار و شعار علیه لوایح کوشیدند تا صدای خود را به گوش نمایندگان موافق FATF برسانند.برخی نمایندگان از جمله کریمی قدوسی، دهقان، آزادی‌خواه و پژمان فر در میان تجمع‌کنندگان حاضر شدند.

اما دامنه این اعتراضات به اینجا ختم نشده و منتقدان روش‌های دیگری برای منصرف کردن نمایندگان به کار می‌برند، به گونه ای که چند وقت پیش، رئیس کمیسیون امنیت ملی از این موضوع پرده برداشت و در صحن علنی مجلس اعلام کرد: مخالفان FATF پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان ارسال کرده‌اند.

وی در سخنرانی خود در مجلس اظهار داشت: ملاک عمل برایم خنثی کردن نقشه شوم دشمن است، نه پیامک یا طومارنویسی و تهدید‌هایی که نمی‌دانیم منابع تأمین هزینه‌های آن‌ها کجاست و چه کسانی در سازمان‌دهی آن‌ها نقش دارند! واقعاً برای ما مبهم است که پول ارسال روزانه هزار پیامک تهدیدآمیز به نمایندگان برای مخالفت با FATF یا CFT از کجا تأمین می‌شود؟ همین سبب می‌شود که من در حسن‌نیت آنها تردید کنم.

پس از اینکه فلاحت پیشه به ‌صراحت از موضوع پیامک‌ها به نمایندگان رونمایی کرد، برخی نمایندگان دیگر نیز این موضوع را تأیید کردند، به گونه ای ‌که هادی شوشتری، نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت، در روزهای گذشته، بیش از 500 پیامک از شماره‌های مختلف برای وی ارسال‌ شده و از وی خواسته‌اند به CFT رأی مخالف بدهد. البته به جز شوشتری، نماینده‌های دیگری از جمله طیبه سیاوشی، علیرضا رحیمی، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی و چند نماینده دیگر هم موضوع را تأیید کرده‌اند.

جعفرزاده نیز درباره این موضوع گفت: نمایندگان طی چند روز گذشته پیامک‌های تهدیدآمیز زیادی دریافت کرده‌اند؛ مثلا رأی شما به این لوایح خلاف نظر رهبری است و یا آنکه رأی شما خلاف مصالح و منافع ملی خواهد بود که با این شرایط نمایندگان به ‌شدت تحت‌ فشار بوده و مشخص نیست، چه سرانجامی برای بررسی این لوایح رقم‌ زده شود!

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حتی مخالفان هم دلیل مخالفتشان را با FATF نمی‌دانند، افزود: اینکه در مقابل مجلس تجمع و یا اینکه برخی نمایندگان به میان آنان رفته و به ‌نوعی از آنان حمایت می‌کنند، اشکالی ندارد. من خودم آن را یک حرکت مدنی تلقی می‌کنم؛ هرچند همین حرکت مدنی، نیاز به مجوز دارد که البته چنین جریان‌هایی خیلی نیازمند گرفتن مجوز نیستند.

همچنین جلال میرزایی نماینده مردم ایلام با شکایت از انبوه پیامک‌ها در مقابله با FATF گفت: به اعتقاد من، جریان پیچیده‌ای پشت تلاش برای به تصویب نرسیدن این لوایح وجود دارد، به ‌ویژه که می‌دانیم بیشترین ضرر از پیوستن به این کنوانسیون‌ها، متوجه منافع اسرائیل، آمریکا و عربستان می‌شود.

اما نکته جالبی که به گفته نمایندگان وجود دارد، اینکه بیشترین پیامک‌های ارسالی برای نمایندگان با پیش‌شماره 0915 بوده است. البته رتبه 0912 و 0911 هم چندان پایین نبوده و بخش زیادی از پیامک‌ها با این پیش‌شماره‌ها ارسال ‌شده و اینکه گویا این بار استراتژی پیامکی، تغییر تاکتیکی داشته و آن اینکه بر خلاف دفعه قبل، این بار تهدید و توهین کمتر بود.

فارغ از اینکه این پیامک‌ها از کجا و از سمت چه نهادهایی برای نمایندگان فرستاده می‌شود، شاید برخی اثرات اساسی بر تصمیمات نمایندگان بگذارد و این احتمال وجود دارد که نمایندگان خواسته یا ناخواسته این موضوع را در تصمیمی که قرار است بگیرند، دخالت دهند؛ به ‌عبارت ‌دیگر، فرستادن پیامک، به یک اپیدمی در بین برخی افراد تبدیل شده و هر وقت قرار است، تصمیم مهمی از سوی نهادهای تصمیم‌ساز در خصوص مسائل حساس بین‌المللی و ملی گرفته شود، مخالفان به ‌وسیله آن سعی در مختل کردن نظام‌های تصمیم‌گیری می‌کنند و با احساسی کردن فضا و ایجاد جو روانی، باعث می‌شوند، آن‌گونه که باید درباره مباحث مطرح‌ بررسی لازم نشود و سرانجام تصمیم‌گیری‌ها با مشکلاتی همراه ‌شود.

نتیجه این اقدامات باعث می‌شود تا تصمیمات گرفته‌شده، پختگی لازم را نداشته باشند و زمانی که باید صرف بررسی زوایای مختلف لوایح شود، صرف کشمکش‌های احساسی بین موافقین و مخالفین شود، به گونه ای ‌که حتی برخی رأی دهندگان بدون آنکه به مفاد لوایح مورد بحث اشراف کامل داشته باشند، در یک فضای روانی متشنج، اعلام رأی می‌کنند و گروهی که بیشترین رأی را دارند، موفق به کسب اکثریت آرا می‌شوند.

این در حالی است که اگر فضا برای تصویب لوایح آرام باشد، نمایندگان با دقت بیشتری به موضوعات ورود کرده و با تمرکز بیشتر بر تک‌تک مفاد بحث و مجادله می‌کنند و درنهایت با یک جمع‌بندی کامل و با رعایت تمام نکات، تصمیمی می‌گیرند که بیشترین نفع را برای منافع ملی کشور داشته باشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 12 مهر 1397 ، کدخبر: 839591 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین