پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۶۰۴۵۸
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵
مسلم است که دانشگاه‌ها زمانی می‌توانند متوجه شوند که آیا ظرفیت خالی دارند یا خیر که مهلت ثبت نام پذیرفته شدگان به پایان رسیده باشد. برای همین است که معمولا مدتی بعد از پایان مهلت ثبت‌نام دانشگاه‌های مختلف اعلام تکمیل ظرفیت می‌نمایند.کلیه داوطلبانی که در کنکور سراسری مجاز شدند می توانند در تکمیل ظرفیت شرکت کنند، چه آنهایی که در انتخاب چه آنهایی که در انتخاب رشته اولیه قبول شده باشند و چه قبول نشده باشند؛ در واقع فقط مجاز شدن مهم است.

شعار سال: پس از اعلام نتایج کنکور، برخی از داوطلبینی که احتمالا نتیجه مطلوب‌شان را بدست نیاوردند و برخی که هر چند در رتبه مجاز شده اند اما با توجه به انتخاب رشته نتوانسته اند در کد رشته های مورد علاقه قبول شوند در فکر اعلام زمان تکمیل ظرفیت دانشگاه ها هستند.

تکمیل ظرفیت چیست؟

وقتی تعداد ثبت نام‌های دانشگاه‌ها کم باشد، این کمبود توسط سازمان سنجش با تکمیل ظرفیت پر خواهد شد؛ مثلا یک دانشگاه، 35 نفر را پذیرش کرده اما 30 نفر ثبت نام کردند و هنوز 5 جای خالی در این دانشگاه باقیست؛ این 5 جای خالی در قالب تکمیل ظرفیت پر می‌شود.

سایر کسانی که در همان آزمون شرکت کرده بوند می‌توانند دوباره انتخاب رشته کنند تا اگر قبول شدند (طبق رتبه کشوری) برای ثبت نام اقدام کنند؛ البته داوطلبینی که قبل از تکمیل ظرفیت قبول شده باشند نیز میتوانند شانس خود را برای قبول شدن در دانشگاه‌های دیگر امتحان کنند.

کلیه داوطلبانی که در کنکور سراسری مجاز شدند می توانند در تکمیل ظرفیت شرکت کنند، چه آنهایی که در انتخاب چه آنهایی که در انتخاب رشته اولیه قبول شده باشند و چه قبول نشده باشند؛ در واقع فقط مجاز شدن مهم است.

مسلم است که دانشگاه‌ها زمانی می‌توانند متوجه شوند که آیا ظرفیت خالی دارند یا خیر که مهلت ثبت نام پذیرفته شدگان به پایان رسیده باشد. برای همین است که معمولا مدتی بعد از پایان مهلت ثبت‌نام دانشگاه‌های مختلف اعلام تکمیل ظرفیت می‌نمایند.

عدم تکمیل ظرفیت دانشگاه های دولتی

وزارت علوم، امسال تغییراتی در پذیرش مرحله تکمیل ظرفیت دانشگاه ها ایجاد کرده است به طوری که، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیرعلوم از توقف دوره تکمیل ظرفیت از سال تحصیلی جدید خبر داه است.وی افزود: عملا جلوی مرحله تکمیل ظرفیت بسته شده و ازامسال به جز مهرماه و فقط در بهمن ماه پذیرش خواهیم داشت.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: این مصوبه از مهرماه سال جاری اجرایی خواهد شد. وزارت علوم، این مصوبه را به دلیل افزایش کیفیت گرایی در آموزش عالی اجرایی می کند، زیرا معتقد است در دهه های گذشته به اندازه کافی به بحث کمیت آموزش عالی توجه شده و اکنون زمان آن است که به افزایش کیفیت آموزش عالی توجه شود.

با توجه به صحبت های مجتبی شریعتی نیاسر دیگر نمی توان مانند سال های گذشته به تکمیل ظرفیت دانشگاه های دولتی امید داشت و به همین خاطر اگر به دانشگاه دولتی مورد نظرتان برای بررسی زمان تکمیل ظرفیت سر بزنید، مطلبی پیرامون زمان ثبت نام تکمیل ظرفیت نخواهید دید.

دانشگاه آزاد در پیچ تکمیل ظرفیت

دانشگاه آزاد هر ساله در اواخر ترم مهر یعنی در فاصله دی ماه تا بهمن ماه و از طریق سایت azmoon.org اقدام به ثبت نام تکمیل ظرفیت می کند. با توجه به زمان ثبت نام تکمیل ظرفیت در دانشگاه آزاد و در صورت اعلام تکمیل ظرفیت، متقاضیانی که قصد دارند در تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کنند در صورت پذیرش آغاز سال تحصیلی داوطلبان از ترم بهمن سال جاری آغاز خواهد شد.

آغاز ثبت نام تکمیل ظرفیت پیام نور

امسال دانشگاه پیام نور هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد اقدام به ثبت نام تکمیل ظرفیت خواهد کرد. در همین رابطه محمدرضا زمانی، رییس دانشگاه پیام نور از آغاز ثبت نام تکمیل ظرفیت کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور در سال ۹۷ از هفته آینده از طریق سازمان سنجش آموزش کشور خبر داده است.

محمد محسن صدر، سخنگوی دانشگاه پیام نور نیز در مورد نحوه ثبت نام تکمیل ظرفیت گفت: قرار است تقاضای این تکمیل ظرفیت از سوی وزارت علوم به ما اعلام شود تا داوطلبان کنکور ( اعم از شرکت کرده و یا شرکت نکرده)، از طریق سایت سازمان سنجش و از میان آن دسته از رشته‌هایی که بر اساس سوابق تحصیلی از داخل دفترچه بتواند مجدد انتخاب رشته کرده و در دانشگاه پیام نور تحصیل کند. صدر در خصوص ظرفیت‌های این دانشگاه گفت: طبق گذشته و بر اساس ظرفیت‌های مشخص شده دانشجو پذیرش می‌کنیم.

ثبت نام تکمیل ظرفیت دانشگاه های غیر دولتی- غیرانتفاعی

ثبت نام داوطلبان متقاضی دانشگاه های غیر دولتی- غیر انتفاعی از ده مهر ماه آغاز می گردد. پذیرش رشته‌های تحصیلی صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی آزمون سراسری سال ۱۳۹۷، برای این موسسات اجرا می شود.

داوطلبان علاقمند به تحصیل در رشته‌های تحصیلی مؤسسات ذیربط (اعم از داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۱۳۹۷ ثبت‌نام کرده و یا نکرده‌اند) می توانند به منظور اطلاع از رشته‌های تحصیلی و مؤسسات پذیرنده دانشجو در این مرحله به لینک جستجوی عنوان مؤسسه و کدرشته مندرج در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org مراجعه کنند.

این داوطلبان همچنین می توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی مراجعه کرده و ضمن مشخص کردن رشته و مؤسسه مورد علاقه خود، با به همراه داشتن مدارک اعلام شده و با توجه به موارد مربوط از تاریخ ۱۰ مهر تا ۳۰ دی ماه ۹۷ به مؤسسه آموزش عالی محل پذیرش رشته مورد تقاضا مراجعه کنند.

آن دسته از داوطلبانی که قبلاً در ردیف پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون سراسری سال ۱۳۹۷ (مرحله شهریور ماه) قرارگرفته‌اند، چنانچه در این مرحله متقاضی ثبت‌نام و ادامه تحصیل باشند و در یکی از مؤسسات ثبت‌نام کنند، قبولی قبلی آنها در شهریورماه لغو خواهد شد.

داوطلبان می‌توانند سؤالات خود را با بخش پاسخگویی اینترنتی پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org مراجعه نمایند.

دانشگاه هاتکمیل ظرفیتنحوه ی ثبت نامزمان ثبت نام
دانشگاه های دولتیندارد--
دانشگاه آزادنا مشخص--
دانشگاه پیام نوردارداز طریق سایت سنجشاز 10 الی 30 مهرماه
دانشگاه و موسسات غیرانتفاعیدارداز طریق سایت سنجشاز 10 الی 30 مهرماه

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرنامه دانشجویان ایران تاریخ انتشار 11مهر 97، کدمطلب: 284719، www.iusnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین