پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۶۰۵۵۶
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۰
یک استاد دانشگاه با اشاره به کاهش قیمت‌ ارزهای خارجی در بازار ارز این اتفاق را بخاطر دادن اختیارات بیشتر به بانک مرکزی و همچنین توقف اعطای ارز ۳۸۰۰ تومانی برای خوراک پتروشیمی‌ها ارزیابی کرد.

شعارسال: وحید شقاقی عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه دادن اختیارات بیشتر به بانک مرکزی باعث بروز اتفاقات خوبی در بازار دلار شده است، ‌ گفت: دادن اختیارات بیشتر به بانک مرکزی باعث شده است تا این نهاد بتواند به صورت موثرتری با تخلفاتی که تا پیش از این پتروشیمی‌ها در دور زدن سامانه نیما مرتکب می‌شدند مقابله کند.

وی با بیان اینکه دخالت بیشتر بانک مرکزی در بازار منجر به تعدیل نرخ ارز شد، اظهارکرد: علاوه بر این‌ها بانک مرکزی ارز مختصری را هم به بازار آزاد تزریق کرد که همین باعث شد تا عرضه دلار در بازار بیشتر شود.

شقاقی همچنین با اشاره به قانون جدید مبنی بر تامین خوراک پتروشیمی‌ها از سامانه نیما در این باره اظهارکرد: تا پیش از این پتروشیمی‌ها خوراک خود را با دلار ۳۸۰۰ تومانی دریافت می‌کردند، ‌در حالی که حالا باید دلار خود را از سامانه نیما و با قیمت روز دریافت کنند. این مسئله باعث می‌شود تا پتروشیمی‌ها برای خرید ارزان خوراک خود هم که شده دلارهایشان را به سامانه نیما واریز کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه یک سوم صادرات غیر نفتی مربوط به پتروشیمی‌ها است، ‌ ادامه داد: از حدود ۴۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی حدود ۱۵ میلیارد دلار آن مربوط به پتروشیمی‌ها است. از این جهت روانه شدن ارز پتروشیمی‌ها به سامانه نیما می‌تواند در کاهش قیمت دلار بسیار موثر باشد.

او با اشاره به مذاکرات وزارت امور خارجه با اروپایی‌ها برای تعاملات مالی بیشتر این قضیه را بعد سوم علت کاهش نرخ ارز توصیف کرد و گفت: قرار شده است تا با این توافقات جدید برخی گشایش‌های مالی صورت بگیرد.

شقاقی همچنین به تخلفاتی که پتروشیمی‌ها تا پیش از این در وارد کردن ارزهایشان به سامانه نیما مرتکب می‌شدند، ‌ اشاره کرد و گفت: در شش ماه اخیر از حدود ۲۳ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی تنها حدود ۵ میلیارد دلار آن وارد سامانه نیما شده بود و مابقی آن یا وارد نمی‌شد یا اگر به داخل کشور می‌آمد از طریق بازار آزاد و با اختلاف قیمت حدود ۱۰ هزار تومان بیش از نرخ سامانه نیما به فروش می‌رسید.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 11مهر1397، کدخبر: 97071106227: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین