پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۶۸۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶
علی‌رغم اتمام مهلت قانونی ارائه گزارش کمیته تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا در صحن علنی، روایت‌های گوناگونی از سوی اعضای برای زمان قرائت مطرح می‌شود.
شعارسال: یکی از معضلاتی که این روز‌ها با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی کشور، تهدیدی برای تولیدات داخل و همچنین اشتغال‌زایی از آن نام برده می‌شود، معضل قاچاق است.

برای حذف این معضل به اعتقاد کارشناسان حوزه تجارت، می‌توان با پرداختن و سرمایه‌گذاری در امور نرم‌افزاری مانند «سامانه جامع تجارت»، «اجرای طرح رجیستری» و... با نظارت صحیح و دقیق بر زنجیره تامین کالا، قاچاق را به صفر رساند.

ماموریتی برای مبارزه با قاچاق کالا

بعد از تصویب اصل تحقیق و تفحص در آذرماه سال ۹۵، «کمیته تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا» در ابتدای تیرماه سال ۹۶ رسما شروع به کار کرد. همچنین طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، ارائه گزارش این کمیته به صحن علنی نهایت یک بار و تا شش ماه قابلیت تمدید دارد.

نقل‌قول‌های متفاوت از یک گزارش

از آنجاییکه وظیفه اصلی کمیته تحقیق و تفحص به عنوان بازوی نظارتی مجلس «بررسی روند مبارزه با قاچاق کالا» است و با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر مبارزه جدی با قاچاق کالا و همچنین اتمام مهلت قانونی کمیته فوق، هنوز از ارائه گزارش به صحن علنی خبری نیست.

در همین راستا احمد انارکی، عضو کمیسیون اقتصادی و رئیس کمیته تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه اشکال اساسی در روند مبارزه سیستمی با قاچاق، فقدان ارتباط میان سامانه‌های دستگاه‌های متولی است، گفت: گزارش کمیته تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق تا پایان تیرماه در صحن علنی مجلس ارائه می‌شود.

این در حالیست که معصومه آقاپورعلیشاهی دیگر عضو کمیته تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا، ۲۳ مرداد سال جاری با بیان اینکه گزارش کمیته تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز هفته آینده به صحن علنی مجلس می‌رود، گفت: به دلیل ادامه انجام مطالعات تطبیقی، ارائه گزارش هیئت تحقیق و تفحص به مدت ۳ ماه تمدید شده بود.

همچنین سید ناصر موسوی لارگانی، عضو دیگر این کمیته در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شهریورماه را زمان ارائه این گزارش به صحن علنی اعلام کرد.

وی با بیان اینکه مشکلات ماه‌های اخیر در زمینه قاچاق کالا و ارز، کار تحقیق و تفحص از روند مبارزه با این پدیده را کمی سخت کرد، بیان کرد: این هیئت در ماه‌های گذشته بازدید‌هایی را از گمرک‌های کشور به خصوص گمرک‌های مرزی انجام داده است و یکی از دلایل اینکه هنوز گزارش نمایندگان حاضر در هیئت تحقیق و تفحص بر روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز آماده نشده این است که همکاران ما می‌خواهند با نهایت دقت گزارش را آماده کنند.

عضو کمیته تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا همچنین با رد احتمال قرائت گزارش این کمیته در هفته آینده نیز اظهار کرد: بعید می‌دانم هفته آینده گزارش کمیته تحقیق و تفحص بر روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز آماده شود و احتمال می‌دهم که این گزارش در شهریور ماه در صحن علنی مجلس قرائت شود.

سیستمی شدن فرآیندها، راهی برای صفر کردن قاچاق

هدف از تحقیق و تفحص، شناسایی و رفع موانع قانونی فرآیند مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شکل علمی و پژوهشی بوده چراکه دست پیدا کردن به یک سیستم یکپارچه و هماهنگ برای مبارزه با قاچاق کالا ضرورتی است که بر کسی پوشیده نیست؛ همچنین روی آوردن به سیستم‌های نرم‌افزاری و یکپارچه، از موازی‌کاری میان دستگاه‌های متولی امر نیز جلوگیری می‌کند.

معطلی گزارش کمیته در قفسه‌های مجلس

حال با توجه به اتمام مهلت قانونی کمیته در ارائه گزارش و روایت‌های متفاوت از زمان این ارائه، ریشه این مساله نشان می‌دهد که فرضیه‌هایی مانند «مصلحت‌سنجی‌های غیر ضرور»، «لابی‌های سنگین باند‌های قدرت و ثروت» و «منفعت‌طلبی‌های برخی نمایندگان مجلس» در خصوص این گزارش مانند دیگر موارد در حال تقویت بوده و احتمال اینکه این گزارش نیز محرمانه شود، زیاد است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، این مسئله در حالیست که از مجلس نیز به عنوان بازوی نظارتی نظام این انتظار می‌رود که به این قضیه جدی ورود کند، اما ظاهرا زمان اراده مجلس برای این کار را از بین می‌برد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 14 مهر 1397 ، کدخبر: 6684785 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
اینقدر دم از حمایت از کالای ایرانی میزنیم چرا برنامه ای مناسب برای جلوگیری از قاچاق کالا نمیریزیمکه کالای خارجی به صورت محدود تر تو بازار باشه؟
ح.ن76
ناشناس
Norway
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
من بعید میدونم سیستمی شدن کمکی به به صفر رسوندن قاچاق کنه چون در خیلی از زمینه ها سیستمی شدن باعث بدتر شدن اوضاع شد. اختلاص هام از همین آب میخورد.
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین