پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۰۱۴
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۴
موسوی زاده یکی از اساتید حق التدریس دانشگاه‌های اصفهان از جمله افرادی است که بیش از ۱۰ سال سابقه تدریس در دانشگاه را دارد، وی می‌گوید که اساتید حق التدریس به ازای هر ساعت تحقیق ۸ هزار تومان دریافت می‌کند که کمتر از درآمد یک تعمیر کار و لوله کش ساختمان است. ساعت‌ها در دانشگاه غیرانتفاعی و پیام نور اصفهان کار کنم تا شاید ماهانه حقوق ۵۰۰ هزار تومانی دریافت کنم

شعارسال: انگار دانشگاه غیر انتفاعی برای مدیری ساخته شده که مدتی پولی به جیب بزند و برود، وقتی با یکی از مسئولان دانشگاه غیر انتفاعی اصفهان صحبت کردم به من گفت: دانشگاه خودم برام مهمه نه بقیه غیر انتفاعی‌ها!

 دانشگاه برای دانشجویان فرصتی برای رسیدن به آرزوهایشان است و برخی ازهمان بدو ورود به دانشگاه رویا استاد شدن را در سر می‌پرورانند، این دانشجویان مراحل مختلف تحصیل را به هر سختی طی می‌کند و با کسب نمرات بالا به دوره کارشناسی ارشد و دکترا راه پیدا می‌کند؛ اما بعد از پایان تحصیلات و پیوستن به خیل عظیم فارغ االتحصیلان بیکار دچار یاس و نا امیدی می‌شوند.

بسیاری از این دانشجویان با داشتن تحصیلات عالیه و دکترا همچنان بیکار هستند، شان و جایگاه تحصیلی که با تمام مشقت برای رسیدن به آن تلاش کرده اند، به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که هر جای دیگری را برای کار انتخاب کنند برای همین به عنوان اساتید حق التدریس در برخی دانشگاه‌ها بویژه دانشگاه آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی مشغول به تدریس می‌شوند.

عشق و علاقه به تدریس، فرار از بیکاری و حفظ جایگاه اجتماعی، آن‌ها را مجبور به حضور در دانشگاه به عنوان اساتید حق التدریس با درآمد پایین می‌کند؛ در حالی که بسیاری از این اساتید حق التدریس از بسیاری از مزایای شغلی از جمله بیمه و حقوق محروم هستند و حتی در قبال دستمزد اندکی که دریافت می‌کنند باید مالیات هم بپردازند.

موسوی زاده یکی از اساتید حق التدریس دانشگاه‌های اصفهان از جمله افرادی است که بیش از ۱۰ سال سابقه تدریس در دانشگاه را دارد، وی می‌گوید که اساتید حق التدریس به ازای هر ساعت تحقیق ۸ هزار تومان دریافت می‌کند که کمتر از درآمد یک تعمیر کار و لوله کش ساختمان است. ساعت‌ها در دانشگاه غیرانتفاعی و پیام نور اصفهان کار کنم تا شاید ماهانه حقوق ۵۰۰ هزار تومانی دریافت کنم.

اساتید حق التدریس به ازای هر ساعت تحقیق ۸ هزار تومان دریافت می‌کند که کمتر از درآمد یک تعمیر کار و لوله کش ساختمان است. ساعت‌ها در دانشگاه غیرانتفاعی و پیام نور اصفهان کار کنم تا شاید ماهانه حقوق ۵۰۰ هزار تومانی دریافت کنم.

کسر مالیات از حقوق اساتید حق التدریس مشکل مهمی بود که این استاد حق التدریس دانشگاه‌های اصفهان از آن گلایه دارد و در این رابطه می‌گوید که طبق قانون مالیات افرادی که به صورت حق التدریس کار می‌کند، باید ۱۰ درصد مالیات پرداخت کنند در حالی بند دیگری در ادامه این قانون وجود دارد که افرادی با در آمد سالانه کمتر از ۲۲ میلیون تومان از مالیات معاوف هستند، اما این بند همواره در مورد اساتید حق التدریس نادیده گرفته می‌شود.

بیمه اساتید حق التدریس، یکی دیگر از مهمترین مشکلاتی بود که موسوی زاده به آن اشاره کرد و گفت: با اینکه بیش از ۱۰ سال سابقه حضور در دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی را دارم، اما به طور ساعتی بیمه می‌شوم و در طول این مدت۵۷۶ روز بیمه دارم که به دو سال هم نمی‌رسد.

تفاوت‌ فاحشی بین حقوق یک استاد هیات علمی و یک استاد حق التدریس در دانشگاه وجود دارد، این استاد حق التدریس می‌گوید که استادی که هیات علمی دانشگاه است می‌تواند وقتش را صرف مطالعه ارتباط با دانشجو‌ها بگذارد، مقاله بنویسد و فرصت مطالعاتی داشته باشد؛ اما اساتید حق التدریس مجبور هستند که برای کسب درآمد بعد از پایان کلاس به کلاس و یا دانشگاه دیگری مراجعه کند.

موسوی زاده ضمن گلایه از وضعیت دانشگاه‌ها می‌گوید که انگار دانشگاه غیر‌انتفاعی برای مدیری ساخته شده که مدتی پولی به جیب بزند و برود حتی وقتی با یکی از مسئولان دانشگاه غیر انتفاعی صحبت کردم به من گفت: من دانشگاه خودم برام مهمه نه بقیه غیرانتفاعی‌ها!

اما پاسخ‌های که در جواب اساتید حق التدریس به آن‌ها داده می‌شود، بیش از هرچیز دیگر موجب آزرده خاطر آن‌ها می‌شود موسوی زاده می‌گوید وقتی به معاونت مالی دانشگاه مراجعه می‌کنیم می‌گویند که مگر دعوت نامه به شماد داده ایم! اگر نمی‌خواهید دیگر نیاید!

استان اصفهان، حدود ۲ هزار استاد حق التدریس دارد که در دانشگاه‌های غیرانتفاعی، آزاد و پیام نور مشغول به تدریس هستند، موسوی زاده که دبیر انجمن صنفی اساتید حق التدریس اصفهان است، می‌گوید که انجمن صنفی برای حل مشکلات اساتید حق الندریس راه انداختیم که دبیر این انجمن هستم و قصد داریم مطالبات مان را ازمسئولان استان پیگیری کنیم.

انجمن صنفی اساتید حق التدریس اصفهان، برای حل مشکلات این اساتید کارهای بسیاری انجام داده است از جمله نامه ای را برای عارف، رییس کمیسیون آموزش مجلس فرستاده اند که نامه هنوز به دست او نرسیده است، این انجمن طوماری برای حل مشکلات اساتید حق التدریس نوشته و آن را به سایر استان‌ها در آذربایجان، خراسان رضوی، یزد ارسال کرده است تا سایر اساتید امضا کنند، این طومار‌ها تا کنون به مجلس و ریاست جمهوری فرستاده شده است، بدون اینکه هیچ نتیجه ای برای اساتید حق التدریس داشته باشد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 14مهر 1397 ، کدخبر: 714846،www.snn.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین