پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۰۲۵
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۳
میرشمس مومنی زاده فرماندار رشت در جلسه مدیریت بحران شهرستان رشت نسبت به عزل مدیرانی که در زمان بحران در دسترس نباشند هشدار داد این هشدار فرماندار جدید النصب رشت حاوی نکاتی است که پرداختن بدان ضروری می باشد.

شعارسال: مومنی زاده اولین بار نیست که مدیران ادارات شهرستان را بدین شیوه تهدید می کند و ماهیتاً اگر مدیری نسبت به وظایف خود قصور داشته باشد می بایست در ادامه مدیریت وی تجدید نظر نمود، شکی نیست اما به لحاظ شکلی بکارگیری این دسته تهدیدات فقط به منظور حساسیت زایی و استرس آفرینی و نیز پوشاندن ناتوانی مدیریتی خود، امری پسندیده نیست.

فرماندار رشت در زمان تصدی بعنوان فرماندار شهرستان بندرانزلی در جلسات مختلف بارها خطاب به مدیران تاکید می کرد که در صورت عدم انجام اقدام مطلوب نظر، ناسزا خواهند شنید و تکرار این بحث باعث ایجاد فضای روانی منفی و رنجش برخی از مدیران و حتی انعکاس آن به عنوان گلایه، گردید. همچنین وی در سابقه سخنان خود، تهدید به عزل برای موضوعات مختلفی چون عدم جذب اعتبارات را نیز دارد. شاید تهدید مدیران به انجام امور و تذکر به آنها، ابزاری مدیریتی برای نشان دادن ابعاد نظارتی باشد، اما قطعاً لُوس شدن این ابزار با بکارگیری الفاظی که جایگاه شخصیتی مدیران را زیر سوال می برد یاد آور برخی گفتارهای رئیس دولت نهم و دهم خطاب به مدیران در جمع مردم است که عملاً شخصیت مدیران و نه عملکرد آنان را هدف قرار می داد.

با نگاهی به قانون، حدود وظایف فرمانداران در بحث عزل و نصب مدیران ادارت مشخص می شود. در این رابطه ماده ۱۱ قانون تقسیمات کشوری و وظایف فرمانداران و بخشداران مصوب ۱۳۱۶ می گوید:

ماده ۱۱ – فرماندار نماینده دولت و ریاست عالیه به کلیه ادارات کشوری شهرستان دارد و برای انجام وظایف قانونی آنها کمکهای لازمه خواهد نمود و روسای ادارات شهرستان نیز مکلف هستند در حدود قوانین تذکرات قانونی فرماندار را رعایت نمایند و در مسائلی که با سیاست عمومی دولت و امنیت محل و کارهای سرحدی تماس دارد فرماندار را در جریان بگذارند فرماندار هر نوع اصلاحی را که از لحاظ حسن اداره لازم بداند به استاندار پیشنهاد خواهد کرد و می تواند نسبت به روسای ادارات قلمرو ماموریت خود اظهار نظر نماید فرماندار در تمام این موارد گزارش اقداماتی که نموده است برای استاندار خواهد فرستاد.

این ماده قانونی به صراحت مشخص ساخته که فرماندار برای هرگونه اصلاحی، که می تواند اصلاح مدیریتی نیز باشد، مراتب را به استاندار پیشنهاد دهد بنابراین عملاً امکان عزل از سوی فرماندار وجود ندارد. همچنین بند ۲ ماده ۱۰ شرح وظایف و اختیارات استانداران و فرماندارن مصوب شورای عالی اداری بیان می دارد:

۲- عزل و تغییر رؤسا و مسئولین ادارات شهرستان توسط مقامهای مجاز دستگاه های ذیربط باطلاع فرماندار صورت می گیرد.

همانطور که مشخص است عزل و تغییر مدیران ادارات تنها با اطلاع فرماندار صورت می گیرد. به عبارتی صِرف اطلاع رسانی به فرماندار در موضوع عزل مدیران، توسط مقامات ذیصلاح دستگاه مربوطه، کفایت می کند و نیاز به کسب تکلیف از فرماندار در این خصوص نیست. این در حالی است که در موضوع نصب مدیران بر اساس ماده ۸ این تصویبنامه، هماهنگی و کسب تکلیف از فرماندار ضرورت دارد.

با این شرح، اساساً تهدید فرماندار رشت به عزل مدیران، دقیقاً از چه منبع قدرت قانونی ای ماخذ می گیرد خود جای سوال دارد و به نظر می رسد فرماندار شهرستان رشت که تازه در این منصب معرفی شده به جای ایجاد فضای تهدید، حرف آخر را اول نزند و مدیریت و نظارت خود را بر مجموعه های اداری استمرار بخشد چرا که تخریب جایگاه مدیریتی با تهدید به عزل یا تهدید به گفتن ناسزا نه تنها مدیریت ادارات و خدمات رسانی به مردم را بهبود نمی بخشد، بلکه باعث ایجاد فضای روانی نامطلوب و انتقال آن به کارکنان ادارات و به تبع آن تاثیرگذاری بر امورات مراجعین خواهد شد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت رویداد گیلان، تاریخ انتشار: 14مهر1397 ، کدخبر: 15499: www.rooydadegilan.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین