پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۶۱۰۶۱
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۵
برای دریافت وام‌های دانشجویی، اولین قدم این است که دانشجو به معاونت دانشجویی دانشگاه خود مراجعه کند و در صورتی که صلاحیت دریافت وام را داشته باشد، از طرف دانشگاه به صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم معرفی می‌شود.با توجه به اعتبارات محدود صندوق، کار اخلاقی این است که فقط در شرایطی که واقعا به وام دانشجویی نیاز داریم از این تسهیلات عمومی استفاده کنیم و در غیر این صورت، به دور از انصاف است که برای خرید لوازم غیرضروری یا سرمایه‌گذاری از کمک هزینه‌های تحصیلی استفاده کنیم.

شعار سال: برای دریافت وام‌های دانشجویی، اولین قدم این است که دانشجو به معاونت دانشجویی دانشگاه خود مراجعه کند و در صورتی که صلاحیت دریافت وام را داشته باشد، از طرف دانشگاه به صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم معرفی می‌شود.

با ثبت درخواست فرد متقاضی وام دانشجویی در سایت صندوق رفاه دانشجویان، دانشجو در نوبت دریافت تسهیلات قرار می‌گیرد و دو عامل میزان اعتبارات صندوق و تعداد متقاضیان وام، تعیین خواهد کرد که دانشجو در چه تاریخی وام دانشجویی را دریافت می‌کند.

با توجه به اعتبارات محدود صندوق، کار اخلاقی این است که فقط در شرایطی که واقعا به وام دانشجویی نیاز داریم از این تسهیلات عمومی استفاده کنیم و در غیر این صورت، به دور از انصاف است که برای خرید لوازم غیرضروری یا سرمایه‌گذاری از کمک هزینه‌های تحصیلی استفاده کنیم.

مبلغ وام‌های پرداختی نیز با توجه به شرایط مالی و خانوادگی دانشجو متغیر است و مثلا یک دانشجوی متاهل یا غیربومی می‌تواند از یک سری وام‌هایی استفاده کند که دانشجوی مجرد نمی‌تواند از این نوع وام‌ها بهره ببرد.

در ادامه به برخی وام‌های پرداختی از سوی صندوق رفاه دانشجویان اشاره خواهد شد که البته احتمال دارد در سال تحصیلی جدید (از مهر 92 تا خرداد 93) مبلغ این وام‌ها و شرایط آنها با سال قبل، تغییر کند، اما فعلا و تا پایان سال تحصیلی که در آن قرار داریم، مبالغ این وام‌های تحصیلی تغییری نخواهد کرد.

می توانید 4بار وام بگیرید

مطابق ماده 3 آیین نامه وام‌های دانشجویی «صندوق رفاه دانشجویان برای هر دانشجو در طول دوره تحصیل، حداکثر چهار نوبت وام می‌پردازد که حداکثر سه نوبت آن وام عادی، دو نوبت وام ضروری، یک نوبت وام ازدواج، یک نوبت وام موارد خاص، یک نوبت وام خرید رایانه و یک نوبت یکی از سایر وام‌های مصوب می‌باشد

البته در صورتی که در زمره دانشجویان بدحساب صندوق قرار بگیرید و اقساط خود را دیر پرداخت کنید، دیگر نمی‌توانید از صندوق وام بگیرید.

همچنین حتی اگر بدحساب هم نباشید ولی در حال پرداخت اقساط وام دانشجویی هستید، نمی‌توانید در همان زمان وام دیگری را تقاضا کنید.

شاید نیاز به گفتن هم نباشد که وام‌های دانشجویی فقط به دانشجویان تعلق می‌گیرد و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها نمی‌توانند از این وام‌ها بهره ببرند.

شرایط اولیه دریافت کننده وام دانشجویی

دارا بودن صلاحیت اخلاقی و رعایت شئون دانشجویی، دارا بودن اولویت نیاز مالی، استفاده نکردن از وام یا کمک بورس تحصیلی در زمان دریافت وام، شاغل نبودن (به استثنای کار دانشجویی)، ثبت‌نام در حداقل تعداد واحدهای مورد لزوم طبق مقررات آموزشی (دانشجوی تمام وقت)، مشروط نبودن دانشجو در دو نیمسال قبل (برای دانشجویان نیمسال سوم به بعد اعمال می‌شود)، سپردن تعهد محضری با ضامن معتبر، شرایط عمومی به شمار می‌آید که وزارت علوم اعلام کرده است و باید دانشجوی دریافت‌کننده وام، آنها را مد نظر داشته باشد.

نیم نگاهی به مبلغ وام ها

وام تحصیلی و وام مسکن را می‌توان دو نوع وام بسیار ضروری به حساب آورد که بین دانشجویان، طرفدار زیادی دارد.

وام‌های تحصیلی برای دانشجویان مجرد و متاهل، به ترتیب 375 هزار تومان و 525 هزار تومان تعیین شده است.

مبلغ وام‌های مسکن نیز همانند وام‌های تحصیلی به مجرد یا متاهل بودن دانشجویان بستگی دارد و برای دانشجویان مجرد تا سقف 500 هزار تومان پرداخت می‌شود، اما برای دانشجویان متاهل تا سقف یک میلیون و 500 هزار تومان پرداخت می‌شود.

مبلغ وام‌های ودیعه مسکن، بالاتر از این حرف هاست و با توجه به مقطع تحصیلی دانشجوی متاهل، بین سه میلیون تومان تا هفت میلیون و 500 هزار تومان به دانشجوی متقاضی وام ودیعه مسکن پرداخت می‌شود.

البته برای دانشجوی مجرد هم وام ودیعه مسکن تعلق می‌گیرد و این گروه از دانشجویان می‌توانند با توجه به شهری که در آن زندگی می‌کنند بین یک تا دو میلیون تومان وام ودیعه مسکن دریافت کنند.

شاید خیلی از دانشجویان بی‌اطلاع باشند که صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تنها به دانشجویان دانشگاه‌های دولتی وام نمی‌دهد، بلکه دانشجویان سایر دانشگاه‌های پولی هم می‌توانند از اعتبارات صندوق استفاده کنند.

دانشجویان دانشگاه‌های دولتی نوبت دوم، دانشگاه پیام نور و دانشگاه علمی کاربردی می‌توانند با توجه به مقطع تحصیلی که در آن درس می‌خوانند از 250 هزار تومان تا دو میلیون و 500 هزار تومان وام شهریه بگیرند.

دانشجویان دانشگاه آزاد هم با توجه به مقطع تحصیلی که درس می‌خوانند، این امکان برایشان فراهم است که بین 500 هزار تومان تا دو میلیون و 500 هزار تومان، وام شهریه دریافت کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری جام جم آنلاین تاریخ انتشار ------، کدمطلب: 1022740130512802824، www.press.jamejamonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین