پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۲۳۷
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۹
دنیای نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به اخبار این حواشی خواهیم پرداخت

شعارسال: دنیای نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به اخبار این حواشی خواهیم پرداخت.

حاشیه اول امروز نفتی‌ها از حیف و میل بیت المال در صندوق بازنشستگی صنعت نفت می‌گوید، بررسی‌ها نشان می‌دهد که صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، در یکی از اماکن اقتصادی و مرکزی لندن برج و ساختمان بزرگی دارد که به ساختمان کالای نفت مشهور است.

اما طبق شنیده ها، اجاره چشمگیر ۳۵ سال این ساختمان به حساب صندوق واریز نشده و شرکت نیکو که یکی از مستاجرین این ساختمان مشهور بوده به سوئیس انتقال یافته و معلوم نیست که اجاره بها و بدهی‌های خود را در قبال صندوق تسویه کرده باشد یا خیر؟

علاوه بر این مورد، اخبار به دست آمده از راه‌اندازی یک شرکت بزرگ کنسرسیومی به نام راهبران جوان آرمان از سال ۱۳۹۱ حکایت دارد که در سال‌های بعد، حسابرسان عملیات مالی آنرا مردود و یا دارای زیان هنگفت گزارش داده‌اند و هنوز هدف از این شرکت برای ما رسانه ها مشخص نشده اشت.

همچنین گفتنی است، علی رغم بخشنامه جدید زنگنه مبنی بر حذف حذف هزینه‌های غیر ضروری در این وزارت، صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت ،‌ یک برج جدید را در خیابان‌های اطراف میدان ونک و سئول خریداری کرده که نصرت رحیمی رئیس هیئت رییسه صندوق از ساختمان مرکزی در خیابان حافظ به پنت هاوس ساختمان و برج جدید نقل مکان کرده است.

حاشیه دوم به وعده‌ای اختصاص یافته است که کماکان در حد همان وعده باقی مانده و هنوز محقق نشده است، و نتیجه این وعده شد، ضرر ۸۰ میلیون دلاری یک تولید کننده متانول،آن هم فقط در ۵ ماه.

در گزارشی با توجه به کاهش تولیدات یک شرکت تولید کننده متانول نوشت:بررسی روند تولید متانول در این پتروشیمی در ۵ ماه ابتدای سال جاری نشان می دهد که تولیدات این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته است. به این ترتیب که این شرکت در ۵ ماه ابتدای سال قبل ۳۵۰ هزار تن متانول تولید کرده که این میزان در ۵ ماه اول سال جاری ۲۹۸ هزار تن شده است . طبق ظرفیت اسمی و وعده های مدیران این شرکت، تولید متانول این شرکت در ۵ ماه ابتدای امسال باید ۵۰۰ هزار تن می بود که اکنون ۲۹۸ هزار تولید شده است، یعنی شاهد کاهش ۴۰.۵ درصدی در تولید متانول این شرکت بودیم.

حال اگر میزان ضرر یا بهتر بگوییم عدم النفع این شرکت را به صورت دلاری حساب کنیم ، تولید متانول این شرکت ۵۲۵۰۰ تن کاهش پیدا کرده است، هر تن متانول در قرارداد سی‌اف‌آر چین با رشدی ۴ دلاری در این هفته در سطح ۴۰۰ دلار معامله شد. در نتیجه این شرکت در محصول متانول ۲۱ میلیون دلار ضرر کرد، اگر هر دلار را ۸۵۰۰ تومان در نظر بگیریم ضرر این شرکت نسبت پارسال ۱۷۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می شود.

حال وضعیت مالی را بر اساس وعده چند ماه پیش مدیر این پتروشیمی که قول داده بود شرکت در سال ۹۷ به ظرفیت اسمی برسد بررسی می کنیم؛ اگر این شرکت به تولید اسمی می رسید باید در ۵ ماه ابتدای امسال ۵۰۰ هزار تن تولید می کرد، با روند تولید فعلی ۲۰۲ هزار تن کمتر تولید کرده و این یعنی ضرری ۸۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دلاری که ۶۸۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان این شرکت فقط در ۵ ماه ابتدای امسال ضرر کرده است.

حاشیه سوم این هفته نفتی ها به فرزند یکی از مدیران کلیدی وزارت نفت اختصاص دارد که به اتهام اختلاس بازداشت شده است.

طبق اخبار منتشر شده، فرزند یکی از مدیران ارشد وزارت نفت به اتهام اختلاس از شرکت ملی نفت بازداشت شد و پدر متهم دستگیر شده از مدیران ارشد نزدیک به مهندس زنگنه است که بالاترین حجم نقدینگی وزارت نفت در اختیار وی بوده است.

شنیده شده دو فرزند این مدیر ارشد نفتی با دستور آقای زنگنه در نفت استخدام شدند و متهم دستگیر شده نیز بخشی از مراحل تبدیل وضعیت خود را با موافقت آقای وزیر طی کرده بود.

نکته مهم بعدی که در این قضیه به چشم می‌خورد این است که، پدر متهم از مدیرانی است که بالاترین حجم نقدینگی وزارت نفت در اختیار وی بود و به تازگی بازنشسته شد ولی در عمل هنوز وزارتخانه را رها نکرده و در بخشی هایی مشغول به کار است! و باید دید حکم دادگاه در این باره چه خواهد بود که در روزهای آتی نفتی ها به این خبر خواهد پرداخت.

چهارمین حاشیه درباره سواستفاده شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس از وضعیت آشفته بازار کنونی است.

گفتنی است، در حالی که چندوقتی است صنف کامیونداران در اعتصاب کامل به سر میبرند و هیچگونه بارگیری‌ای انجام نمیدهند برخی پتروشیمی‌ها طی نامه ای عجیب حواله خریداری شده توسط تولیدکنندگان را باطل کردند.

شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس در حالی این کار را انجام داده است که می‌داند بارگیری توسط شرکت های حمل و نقل انجام می‌شود و هیچ ارتباطی با تولیدکنندگان ندارد در این مدت با پول تولیدکنندگان به سود سرشار رسیده تا بعد بتواند مجددا همان محصول را با قیمت جدید به فروش برساند.

و اما آخرین حاشیه امروز هم به نظرخواهی شیخ الوزرا از معاونین کهنسال خود برای معرفی جانشین اختصاص دارد.

از شورای معاونین وزیر نفت خبر می رسد مهندس زنگنه به تازگی از آن دسته از مدیران ارشد نفتی که باید وزارتخانه را ترک کنند درخواست کرد پیشنهاد خود را برای تعیین جانشین این سمت ها به وی ارائه نمایند.

گزارش‌ها نیز حاکی است مدیران یاد شده نیز لیست مورد نظر خود را به وزیر نفت ارائه کردند.

گفتنی است با ابلاغ قانون منع بکارگیری بازنشستگان در دولت این مدیران باید به زودی با سمت های خود در وزارت نفت خداحافظی کنند :

رکن الدین جوادی معاون وزیر نفت در امور نظارت بر منابع هیدروکربوری

امیرحسین زمانی نیامعاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت

شجاع الدین بازرگانی معاون امور حقوقی و مجلس وزیرنفت ( رفتن بازرگانی قطعی نیست)

حبیب الله بیطرف معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت

 علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران

حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران

 رضا نوروززاده مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی

سید اصغر هندی عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران

غلامرضا منوچهری معاون امور توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران

حسین کاظم پوراردبیلی نماینده ایران در اوپک


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری نفتی ها ، تاریخ انتشار:15 مهر 1397 ، کدخبر: 3802، www.naftiha.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین