پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۵۹۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
سودجویان هرساله هزاران تله زنده‌گیری «هوبره» را در دشت‌های مرزی خراسان جنوبی برای زنده‌گیری و قاچاق این پرنده کمیاب به کشورهای عربی جا‌گذاری می‌کنند که این اقدام نسل آن را در معرض نابودی قرار داده است‌.

شعارسال: خراسان جنوبی کلکسیونی از انواع حیوانات وحشی در معرض انقراض ایران است، اما داستان هوبره بسیار متفاوت از سایر گونه‌های حیات‌وحش است، چراکه هوبره به عنوان گونه‌ای آسیب‌پذیر در کشورمان مورد حفاظت قرار دارد‌. علاقه اعراب کشورهای حاشیه خلیج فارس به شکار هوبره سبب شده هرساله افرادی سودجو، مرزنشینان را تحریک به زنده‌گیری این پرنده کمیاب کنند؛ طمع و نداری، ساکنان نوار مرزی را نیز وسوسه می‌کند تا با قیمت‌های اندکی که از سوی دلالان پیشنهاد می‌شود، به زنده‌گیری هوبره اقدام کنند‌. اما سود هنگفت شکار هوبره به جیب سودجویان و دلالان در سایه نشسته می‌رسد و سهم افرادی که در روستاها تحت تأثیر حرف‌های واسطه‌ها قرار می‌گیرند، پولی اندک است‌. شورای عالی سازمان حفاظت محیط‌زیست به دلیل وجود تهدیدهای جدی در زمینه انقراض این پرنده، برای شکار غیرقانونی هر قطعه از این پرنده حمایت‌شده بین‌المللی، 200 میلیون ریال جریمه نقدی در نظر گرفته است‌. هوبره از تیره درناسانان است و از لحاظ ظاهری تا حدودی به بوقلمون ماده شباهت دارد. پرنده رو به انقراض هوبره در زیستگاه‌های بیابانی و مناطق خشک دشتی زاد و ولد می‌کند. این پرنده ارزشمند دارای گردن و دم خرمایی‌رنگ دراز است و از حشرات، بی‌مهرگان، دانه و بذر گیاهان تغذیه می‌کند‌.

واسطه‌های وسوسه‌گر در زیرکوه

مدیر حفاظت محیط‌زیست زیرکوه در این‌باره گفت: پرنده هوبره از اواخر شهریورماه به مناطق مرزی این شهرستان مهاجرت می‌کند و فعالیت قاچاقچیان فرصت‌طلب برای اغفال افراد محلی به منظور زنده‌گیری این پرنده کمیاب نیز در این فصل آغاز می‌شود‌. مرتضی تقی‌زاده ادامه داد: بسیاری از دلالان هوبره با حضور در روستاهای مرزی با پرداخت مبالغ ناچیزی به تحریک قشر بیکار روستاها برای زنده‌گیری پرنده هوبره می‌پردازند‌. وی توضیح داد: قاچاقچیان هوبره خود در منطقه حضور ندارند، بلکه با تزریق پول به سرشاخه‌های اصلی خود در شهرستان از آنان می‌خواهند که هوبره را از افراد محلی خریداری کنند‌. با توجه به نبود اشتغال و خشک‌سالی، افراد محلی نیز سالانه هزاران تله و تور زنده‌گیری می‌سازند و در زیستگاه این پرنده نادر کارگذاری می‌کنند‌. تقی‌زاده با بیان این‌که اکنون گل سرسبد شکارچیان غیرمجاز هوبره است، افزود: از جامعه محلی این شهرستان انتطار داریم از همکاری با سودجویان پرنده نادر و در خطر انقراض هوبره خودداری کنند‌. مدیر حفاظت محیط‌زیست زیرکوه تأکید کرد: با همکاری نیرو‌های مرزبانی، مرزنشینان، منابع طبیعی و افراد بسیجی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از زنده‌گیری و شکار هوبره به ‌کار گرفته‌ایم و برای پیشگیری از شکار غیرمجاز این‌ گونه کمیاب، هفته‌ای دو بار گشت و کنترل منظم و کمین‌های موردی در زیستگاه‌های این پرنده انجام می‌دهیم‌. تقی‌زاده توضیح داد: هوبره در منطقه سیرخون، حوزه مشترک و مرزی خواف، زیرکوه و دشت گلورده حوزه مرزی و مشترک زیرکوه با شهرستان درمیان زیست می‌کند. برای برخورد جدی با سودجویان، همکاری‌های مؤثری در زمینه مقابله با شکار غیرمجاز این گونه جانوری، زنده‌گیری، جمع‌آوری تله‌های زنده‌گیری و گشت‌های مشترک با فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست خواف نیز در سطح منطقه انجام می‌شود‌.

شکارچیان با تجهیزات قوی، یک قدم جلوتر از محیط‌بانان

مدیر حفاظت محیط‌زیست زیرکوه درباره زنده‌گیری و قاچاق پرنده هوبره در این شهرستان گفت: هر چند مسئولان و محیط‌بانان از تمام توان خود استفاده می‌کنند، اما کم و کاستی‌ها اجازه نمی‌دهد آن‌طور که باید و شاید از پس شکارچیان غیرمجاز برآیند‌. وی ادامه داد: به‌دلیل نداشتن تجهیزات و نیروی انسانی کافی همیشه شکارچیان مجهز یک قدم جلوتر از ما هستند؛ یعنی از هر دری که محیط‌بانان وارد می‌شوند، باز آن‌ها ترفندی به کار می‌برند و آن را خنثی می‌کنند‌. تقی‌زاده یادآور شد: هر چند با اقدام‌های صورت‌گرفته، سال گذشته قاچاق و زنده‌گیری هوبره در شهرستان کاهش یافت، اما تلاش ما این است که قاچاق هوبره به حداقل ممکن کاهش یابد و این موضوع جای کار کردن دارد‌. وی افزود: از ابتدای امسال یک‌هزار و 400 تله زنده‌گیری هوبره در این شهرستان جمع‌آوری شده است‌. تقی‌زاده با اشاره به این‌که هوبره از پرندگان مهاجر بوده که در گروه پرندگان آسیب‌پذیر طبقه‌بندی شده و شکار آن ممنوع است، عنوان کرد: شورای عالی حفاظت محیط‌زیست برای تخریب لانه، از بین بردن تخم و شکار غیرقانونی هر قطعه از این پرنده و جوجه آن 200 میلیون ریال جریمه نقدی در نظر گرفته است‌. سال‌های گذشته پرونده‌های بسیاری از شکار غیرمجاز و زنده‌گیری این پرنده در شهرستان داشته‌ایم و تعدادی از سودجویان هم در دام قانون گرفتار شده‌اند‌.

جمع‌آوری یک‌هزار تله زنده‌گیری هوبره در درمیان

مدیر حفاظت محیط‌زیست درمیان گفت: هوبره از اوایل مهرماه به علت مساعد بودن آب‌وهوا در دشت گلورده این شهرستان ساکن می‌شود‌. هاشم آزموده افزود: برخی از مرزنشینان به دلیل نبود شغل و درآمد به زنده‌گیری پرنده هوبره روی می‌آورند؛ به گفته افراد محلی واسطه‌ها و دلالان برای هر قطعه هوبره زنده حداقل 500 هزار تومان پرداخت می‌کنند‌. وی یادآور شد: قاچاقچیان بیش‌تر واسطه‌های خود را در شهرستان زیرکوه و قاینات دارند و در شهرستان درمیان نیز گاهی اوقات دامداران و افراد محلی این پرنده را زنده‌گیری می‌کنند و به واسطه‌ها در این دو شهرستان می‌فروشند. آزموده گفت: برای جلوگیری از قاچاق و شکار هوبره کارگاه‌های آموزشی مختلفی برای مرزنشینان و افراد محلی، پرسنل مرزبانی و نیروی انتظامی، کشاورزان، دامداران و دهیاران روستاهای مرزی برگزار شده است‌. وی توضیح داد: تله‌های زنده‌گیری هوبره به دام‌ دامداران منطقه نیز خسارت وارد می‌کند و گزارش‌های بسیاری از دامداران داشته‌ایم که دام آن‌ها در این تله‌ها گرفتار و طعمه گرگ‌ها شده است‌. مدیر حفاظت محیط‌زیست درمیان گفت: شکارچیان برای درست کردن دام از سرشاخه‌های درختان و بوته‌های جنگلی منطقه استفاده می‌کنند که این موضوع به‌شدت به محیط‌زیست منطقه خسارت وارد می‌کند‌. آزموده ادامه داد: از ابتدای امسال یک‌هزار تله زنده‌گیری هوبره در شهرستان درمیان جمع‌آوری شده است‌.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 16مهر1397 ، کدخبر: 55448: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین