پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۶۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
میزان قاچاق سوخت از روزانه ۹ میلیون لیتر به ۱۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافته و مصرف روزانه سوخت در کشور به حدود ۸۷ میلیون لیتر رسیده است؛ بنابراین، طرح «احیای کوپن، سهمیه بندی و افزایش قیمت ها» به منظور کنترل قاچاق و مدیریت مصرف سوخت در دستور کار تیم اقتصادی دولت قرار گرفته است.
اگر دولت می خواهد قیمت بنزین را واقعی کند، باید تعرفه واردات خودرو را برداردشعارسال: ارزان بودن قیمت بنزین در ایران در کنار افزایش نرخ ارز، باعث افزایش میزان قاچاق این فرآورده نفتی به کشورهای همسایه به ویژه در ماه‌های اخیر شده است؛ موضوعی که دولت را بر آن داشته تا اقداماتی برای جلوگیری از آن انجام دهد.

میزان قاچاق سوخت از روزانه ۹ میلیون لیتر به ۱۵ میلیون لیتر افزایش یافته و مصرف روزانه سوخت در کشور به حدود ۸۷ میلیون لیتر رسیده است؛ بنابراین، طرح «احیای کوپن، سهمیه بندی و افزایش قیمت ها» به منظور کنترل قاچاق و مدیریت مصرف سوخت در دستور کار تیم اقتصادی دولت قرار گرفته است.

محمد حسن نژاد در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: متأسفانه عملکرد دولت ها در خصوص حامل های انرژی در سال های گذشته بسیار بد بوده و همین باعث شده تا کشور متحمل زیان های بسیاری شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: نرخ برابر ارز ایران و کشورهای همسایه باعث شده که یک عطش قوی برای قاچاق سوخت در کشور ایجاد و باعث شود، میلیاردها ریال از درآمدهای دولت نصیب افراد سودجو و قاچاقچی شود.

وی افزود: همیشه دولت ها در ایران آسانترین راه را برای کنترل اوضاع در پیش می گیرند. از آنجا که در این تصمیم گیری ها کمترین توجه به منافع مردم است، این مردم هستند که باید خسارات ناشی از این تصمیم گیری ها را پرداخت کنند. هم اکنون نیز به نظر می رسد، دولت در فکر آن است که آسان ترین راه را برگزیند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین گفت: چند وقتی است با افزایش نرخ ارز، بار دیگر موضوع قاچاق سوخت و به دنبال آن افزایش قیمت ها به گوش می رسد و دولت ـ آن گونه که از اخبار برمی آید ـ در صدد است تا قیمت ها را افزایش دهد و صحبت از بنزین 3000 تومانی و 4000 تومانی شده است؛ اما به نظر من، این راهکار درست نیست؛ نخست اینکه با افزایش این میزان، همچنان انگیزه برای قاچاق سوخت وجود خواهد داشت، چون هنوز قیمت سوخت در کشور پایین تر از قیمت منطقه ای است و دولت مجبور است به اندازه همان میزان که بنزین عرضه می کند، یارانه سوخت نیز پرداخت کند.

از سوی دیگر، با افزایش قیمت حامل های انرژی، احتمال ایجاد یک تورم فزاینده در جامعه وجود دارد؛ از این روی، دولت ها تلاش می کنند، وارد این چرخه نشوند و ترجیح می دهند، مردم را راضی نگه دارند؛ اما به نظر من، این کار لازم نیست و دولت باید ملاحظات را کنار بگذارد و قیمت ها را واقعی کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه روزانه حدود 10 میلیون لیتر از کشور قاچاق می شود، گفت: متأسفانه دولت هزینه های بسیاری برای بنزین کرده است. اگر ما قیمت فوب خلیج فارس را 55 سنت و قیمت هر دلار را نیز 10000 تومان حساب کنیم، دولت سالانه بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان هزینه بابت قاچاق بنزین پرداخت می کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اما این کار یک اشکال اساسی دارد و آن موضوع خودروسازی های ماست. متأسفانه بازار انحصاری خودرو در کشور، باعث شده تا مردم از دسترسی به خودروهای باکیفیت و با مصرف سوخت پایین محروم شوند. اگر دولت بخواهد قیمت بنزین را واقعی کند، باید تمام تعرفه های خودرویی کشور را بردارد. نمی شود ما خودرو را با قیمت چهار برابر ارزش واقعی آن در کشور سوار شویم و بنزین را هم آزاد بخریم؛ این می شود دو سر سود و برد برای دولت و تحمل گرانی برای مردم.

وی گفت: متأسفانه چهل سال است، همه سرمایه و تولید کشور را هزینه خودروسازی ها کرده ایم و خودروسازهای ما الان اقتصاد کل کشور را تحت الشعاع خود قرار داده اند، در حالی که نه پیشرفتی در کار داشتند و نه توانسته اند بازار را واقعی کنند و تنها کاری که کرده اند، این بوده که با خراب کردن اوضاع، ماهی خود را از آب بگیرند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 18 مهر 1397 ، کدخبر: 841496 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
0
0
ماشین های زیادی هستن که بی مصرف افتاده و کوپن انها میتونه برای قاچاق چی ها استفاده خوبی باشه

س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین