پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۸۷۱
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸
ترس جمعی در نگاه اول یک گزاره متناقض به نظر می‌آید. اما تجربه تاریخی نشان می‌دهد که ملت‌ها نه‌تنها ترس جمعی را تجربه می‌کنند بلکه این ترس‌ها در جانشان هم رسوخ می‌کند و کهنه می‌شود و می‌ماند و حتی برخی سازوکارهای زندگی روزمره‌ نسل‌های بعد آنها را هم شکل می‌دهد.

شعار سال: ما از دریچه ترس‌هایمان است که با تجارب زندگی رو‌به‌رو می‌شویم یا از آن حذر می‌کنیم. زاویه ورود ما به دنیا، و نسبت ما با امکان‌ها، تجربه‌ها و موقعیت‌هایی که در زندگی روزمره با آن مواجه می‌شویم، ترس است. عصر بیرون آمدن از ظلمت و تاریکی به روشنایی است اما ما امروز بیش از هر زمان دیگری می‌ترسیم. زندگی روزمره ما مانند یک موم در دست ترس‌های ماست و به عبارتی ما بنده ترس‌هایمان هستیم. کافی است کمی بیندیشیم تا بفهمیم چه فرصت‌هایی که ترس‌ها از ما دریغ کرده و به چه ارتفاعاتی به خاطر ترس‌هایمان صعود نکرده‌ایم. چه جاهایی که قدم نگذاشته‌ایم. حال تصور کنید یک جامعه دچار سندرم ترس مزمن باشد و سرتاپای افراد آن جامعه به غل و زنجیر ترس‌هایی گرفتار باشد که سر رشته‌شان هم در امروز و هم در قرن‌ها پیش است. ایران ما چنین است. ایران ما، سرزمینی در معرض بحران، همیشه در آستانه خطر و پر از ترس‌های رنگارنگ است و ما، انسان‌های ایرانی، بار ترس‌های نیاکانمان را چه سنگین به دوش می‌کشیم و هر لحظه ترسی جدید بر این بار سنگین می‌گذاریم. گویی ما در خلق ترس‌ها و هراس‌ها خلاقیت بی‌نظیری داریم و به این ترس‌ها خو گرفته‌ایم. ما ایرانی‌ها امروز به جای هر چیز دیگری توی مشتمان ترس داریم و هر وقت که لازم باشد و سر هر بزنگاهی مشتمان را باز می‌کنیم و هراسان صحنه‌های مهم زندگی‌مان را ترک می‌کنیم. مهاجرت می‌کنیم؛ توی صف‌های عریض و طویل دلار و سکه می‌ایستیم؛ و هر رفتار غیر منطقی از انسان‌های ترس‌خورده بر می‌آید انجام می‌دهیم. اما یادمان رفته که قرار نیست ترس‌ها سکان یک جامعه را به دست بگیرند؛ ساختن آینده‌ و گام برداشتن به سمت توسعه، دلیری می‌خواهد. باید ترس‌هایمان را بشناسیم و بیش از این مقهور آن نشویم. ما به خلق حماسه نیاز داریم.
به خاطر اهمیت این موضوع، این هفته سراغ ترس اجتماعی رفتیم و در گفت‌وگویی با دکتر محمدرضا جوادی‌یگانه، جامعه‌شناس و رئیس سابق پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، در مورد تأثیرات ترس روی زیست‌جهان انسان ایرانی صحبت کردیم. در یادداشتی محمد زینالی، در مورد ترس‌هایی که زندگی در جهان مدرن به ما تحمیل می‌کند تحلیلی ارائه کرده است و جبار رحمانی، از ترسی که ایرانی‌ها در خصوص تداوم امنیت مادی و امنیت کیهان‌شناختی خودشان پیدا کرده‌اند صحبت می‌کند و اینکه خطر فروپاشی در این جوامع چقدر نزدیک است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 12 مهر97، شماره: 484353


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین