پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۶۱۹۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸
خادمی گفت: وزارت نفت علاقه‌ای به عرضه نفت در بورس نداشت و به همین دلیل هم آقای وزیر گفت که سران سه قوه تکلیف کرده اند که این کار انجام شود در حالی که زیرساخت های این اتفاق را باید خود شرکت ملی نفت ایجاد می کرد.

شعارسال:خادمی گفت: وزارت نفت علاقه‌ای به عرضه نفت در بورس نداشت و به همین دلیل هم آقای وزیر گفت که سران سه قوه تکلیف کرده اند که این کار انجام شود در حالی که زیرساخت های این اتفاق را باید خود شرکت ملی نفت ایجاد می کرد.

هدایت الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این که آیا امکان عرضه نفت در بورس وجود دارد یا خیر، بیان داشت: باید مراقب باشیم تا در شرایط فعلی که در تحریم قرار داریم در زمین دشمن بازی نکنیم و تمامی راه‌های ممکن را بررسی کرده و از هر گونه فرصت استفاده کنیم. بورس نفت یا بورس انرژی یکی از این راهکارها و فرصت‌های ایجاد شده می تواند باشد.

وی افزود: دشمنان در فکر تحریم نفت و کاهش صادراتش هستند،بنابراین باید عرضه نفت در بورسرا امتحان کنیم،به این ترتیب میتوان در حجم کوچک مشتری‌های زیادی داشت و بخشی از مشکل را حل کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: باید پیش از این چنین کاری را انجام می‌دادیم تا امروز گرفتار نشویم، اما متاسفانه ما هنوز هم کشوری تک محصولی هستیم و بعد از 40سال همچنان نفت را به صورت خام می‌فروشیم و این نقطه ضعف ما است که دشمن به وسیله آن می‌تواند گلوی ما را بفشارد.

وی بیان داشت: عرضه نفت در بورس یک راه حل است که باید آن را امتحان کرد و به بخش خصوصی اعتماد داشت. دولت نباید بخش خصوصی را رقیب خودش بداند بلکه باید دستش را از روی اقتصاد بردارد و بیش از این دولت را بزرگ نکند.

وی با اشاره به این مطلب که دولت دستش را روی همه بخش های اقتصاد گذاشته و شرکت ملی نفت هم هر روز بزرگ تر می‌شود به «نود اقتصادی» گفت:وزارت نفت علاقه‌ای به عرضه نفت در بورس نداشت و به همین دلیل هم آقای وزیر گفت که سران سه قوه تکلیف کرده اند که این کار انجام شود در حالی که زیرساخت های این اتفاق را باید خود شرکت ملی نفت ایجاد می کرد.

خادمی با بیان این مطلب که دولت های ما به شرکت های خصوصی اعتماد ندارند، تصریح کرد:برای من هم جای سوال است که چرا کسانی که در دولت هستند خودشان را برتر و زرنگ تر از بخش خصوصی می دانند.

وی گفت: وزارت نفت نگران است که عرضه نفت در بورس بر روی قیمتش تاثیر بگذارد که می تواند برای حل این موضوع کف قیمت را تعیین کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توانیم از طریق روسیه نفت خود را بفروشیم بیان داشت: ما به هر جا که قیمت مناسبی را بدهند نفت را می فروشیم اگر روسیه بتواند نفت ما را بفروشد چرا نباید این کار را بکنیم. حتی باید از این موضوع استقبال هم کرد.

این نماینده مجلس درباره این که آیا صادرات نفت ایران به صفر خواهد رسید یا خیر، گفت: اگر کشورهایی که با ما دشمنی دارند مانند عربستان صادراتشان را افزایش دهند و دنیا هم بر خریداران نفت ما فشار بیاورد ممکن است که این اتفاق بیفتد اما امکانش سخت است؛ اگر قرار باشد صادرات نفت ایران صفر شود و کشورهایی جایگزین ما شوند، به معنی دشمنی اساسی با ما خواهد بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: باید به این کشورها این پالس را بدهیم تا جرأت چنین کارهایی منظورم افزایش تولید را نداشته باشند؛اگر جرأت چنین کارهایی را نداشته باشند، یعنی نفت ما تحریم نمیشود.

خادمی همچنین در خصوص نداشتن سفیر در کشورهای هند و چین و تاثیرات آن بر مراودات انرژی اظهار داشت: وزارت امور خارجه ما در این خصوص چندان خوب عمل نکرده و در 5 سال اخیر فقط بحث برجام را دنبال کرده و بقیه مسائل را رها کرده است.

وی ادامه داد: سفرایی که در کشورهای گوناگون داریم، گاهی رسالت یک سفیر را انجام نمی دهند. سفرای کشورهای دیگر معمولا مسائل اقتصادی کشورهایشان را در خارج دنبال می کنند، اما کدام سفیر جمهوری اسلامی توانسته یک بازار را برای کشورمان ایجاد کند؟

این نماینده مجلس تاکید کرد: باید حتما و در هر حالی سفیر در کشورهای مختلف داشته باشیم، اما متاسفانه دیپلماسی اقتصادی سفرای ما ضعیف است. برخی از سفرایی هم که داریم به فکر این هستند که بعد از بازنشستگی همانجا بمانند و در واقع به فکر آینده خودشان هستند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت نود اقتصادی، تاریخ انتشار18مهر 97، کد خبر: 2115136، www.90eghtesadi.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
0
0
ا.ف75
قیقا چیزی که میتونه حجم نقدینگی رو کم کنه ایجاد بورس برای نفت هست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین