پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۲۰۵۱
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۶
با استفاده از فناوری‌های موجود نهادها و سازمان‌های مرتبط در کشور می‌توانند به راحتی شبکه‌‌ای را که پشت پرده ارسال پیامک‌های فله‌ای تهدید نمایندگان حامی تصویب FATF است شناسایی کنند.

شعار سال: پیامک‌های انبوه تهدیدآمیز، یکی از شگردهای جدید گروهی است که برای مخالفت با تصویب قوانین خاص، تلفن همراه نماینده‌های مجلس و سران کشور را هدف قرار می‌دهند. محمود صادقی، نخستین نماینده‌ای بود که فرستادن این رشته‌ پیامک‌ها را در توییتر علنی کرد اما به جز او نماینده‌های دیگری نیز این پیامک‌ها را دریافت کرده‌اند. پیام‌ها معمولا نوشتار ثابتی دارند و توسط سرشماره‌های مختلفی فرستاده می‌شوند اما تعداد تهدیدکنندگان با پیش‌شماره‌های 0911، ‌0912و 0915از بقیه بیشتر است. این پیامک‌ها در حالی برای نماینده‌های مجلس فرستاده می‌شود که در تمام دنیا تهدید نمایندگان ملت، عملی خلاف قانون محسوب می‌شود و عاملان باید شناسایی و بازداشت شوند. از طرفی، وزارت ارتباطات نیز به لحاظ فنی این قابلیت را دارد که نخستین فرستنده و سرشاخه این جماعت را یافته و از ارسال پیامک‌هایی که جنبه تهدید داشته باشند، جلوگیری کند. با وجود این، هادی شوشتری، یکی از نماینده‌هایی که این پیامک‌های تهدیدآمیز را دریافت کرده، در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید که دراین‌باره شکایتی نکرده‌اند و وزارت ارتباطات نیز دراین‌باره چیزی به آنها نگفته است. کارشناسان در گفت‌وگو با همشهری درباره شیوه‌های جدیدی که برای ارسال پیامک‌های انبوه استفاده می‌شود، سخن گفته و تأکید کرده‌اند، ممکن است هکرها با روش‌های خاصی از تلفن‌های‌‌همراه‌ مردم عادی برای تهدید نماینده‌ها استفاده کرده باشند.


شناسایی منشأ ‌اصلی در چند ساعت
پیامک‌های تهدیدآمیز این‌چنینی معمولا از یک منبع اولیه برای تعداد زیادی کاربر فرستاده می‌شوند تا این پیام‌ها در سطح وسیعی پخش شده و رد نخستین فرستنده و تولیدکننده اصلی پیام گم شود. با این شیوه، منبع اصلی فرستنده پیام در هر موقعیتی می‌تواند پیام‌های تهدیدآمیز را با موضوع‌های مختلف تولیدکرده و از طریق کاربرانی که در سطح کشور دارد، به نماینده‌ها بفرستد. هنوز درباره اینکه چه شخصی مسئول اصلی فرستادن این پیام‌هاست، واکنشی از طرف مقامات اعلام نشده اما پوریا آستارکی، کارشناس شبکه‌های اجتماعی به همشهری می‌گوید: «از نظر فنی، پیدا‌کردن منشأ ارسال پیامک سخت نیست. اپراتورها، پلیس فتا، شرکت ارتباطات زیرساخت و... می‌توانند به تنهایی یا با کمک یکدیگر منشأ اصلی ارسال پیام‌های تهدیدآمیز را پیدا کنند.» او در عین‌حال تأکید می‌کند که در بعضی موارد ممکن است پیدا کردن منشأ اصلی دشوار باشد، اما غیرممکن نیست: «اگر تولیدکننده اصلی پیام از جایی در خارج کشور پیام را در سطح وسیع پخش کند یا از شماره‌های مجازی برای ارسال پیام استفاده کند، پیدا کردن منشأ تا حدی پیچیده می‌شود اما باز هم غیرممکن نیست.» به گفته او، در بدترین حالت، از نظر فنی فقط چند ساعت طول می‌کشد تا فرستنده اصلی پیام پیدا شود.


 

مکث

حمله پیامکی هکرها

از نظر فنی، در فضای سایبری روش‌های دیگری نیز برای ارسال پیامک‌های انبوه غیرمجاز به‌کار گرفته می‌شود. اینها چند روش عمده ارسال پیامک‌ها با منبع ناشناس هستند:


هک‌کردن اپراتور
یکی از راه‌های ارسال پیامک‌های انبوه به مشترکان هک‌کردن یک پنل پیامک انبوه است. در این شیوه، ‌هکر پنلی را که امنیت کمتری داشته باشد هک کرده و با استفاده از امکانات پنل، در ساعت‌های خاصی از شبانه‌روز که سامانه مورد استفاده نیست، پیامک‌هایشان را می‌فرستند. یاشار شاهین‌زاده، کارشناس امنیت سایبری می‌گوید: «این روش قابل‌شناسایی است و می‌توان دسترسی ارسال‌کننده پیامک را محدود کرد. ضمن اینکه هکر نیز قابل‌شناسایی است یا دست‌کم می‌توان پنل را بند آورد.» در این روش، بنا به اینکه پنل ارسال پیامک انبوه از چه سیستمی استفاده می‌کند، می‌تواند یک سرشماره خاص (مثلا شماره‌ای که با 1000شروع می‌شود)‌را به مخاطب نشان دهد یا شماره تلفن همراه، شبیه شماره‌های عادی بازار باشد.


هک‌کردن تلفن همراه
یکی از راه‌های دیگری که برای فرستادن پیامک انبوه استفاده می‌شود، با نصب اپلیکیشن‌های فریبنده روی گوشی کاربران اتفاق می‌افتد. این نرم‌افزارها که با تبلیغات مفصل در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها پخش می‌شوند، بعد از نصب شدن به بخش «پیامک‌ها» در تلفن همراه قربانی، دسترسی می‌گیرند و می‌توانند پیام‌ها را بدون اینکه شخص متوجه شود، ‌از تلفن همراه او ارسال کنند. یاشار شاهین‌نژاد، دراین‌باره می‌گوید: «در این روش، شناسایی سرشاخه اصلی که پیامک را فرستاده دشوار است چون عملا نرم‌افزار این‌کار را انجام می‌دهد. در بسیاری موارد، دارنده گوشی نیز متوجه این مشکل نمی‌شود

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 15 مهر97، شماره: 33070


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین