پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۶۲۲۹۱
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ری گفت: با هدف احیای مراتع، کنترل فرسایش بادی و تثبیت شن‌های روان، 10هزار هکتار از اراضی بیابانی این شهرستان واقع درجنوب پایتخت زیر پوشش عملیات بیابان‌زدایی قرار می‌گیرد.

شعار سال: به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، ضیاء نصرتی با اعلام این خبر افزود: تهیه طرح بیابان‌زدایی برای این میزان اراضی در دست اقدام است که پس از تهیه و تخصیص اعتبار به مرحله اجرا درخواهد آمد.
وی با اشاره به اینکه حدود 50هزار هکتار از اراضی این شهرستان دارای شرایط بیابانی است، اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی را ضروری دانست و گفت: با وجود این میزان اراضی که قابلیت بیابان شدن دارد چنانچه اقدامات بیابان‌زدایی انجام نشود تولید گردوغبار در این مناطق دور از انتظار نخواهد بود و می‌تواند به‌عنوان تهدیدی جدی برای ساکنین این مناطق و شهر تهران مطرح شود که بر همین اساس اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در سطح این شهرستان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.
این مقام مسئول تأکید کرد: طبق مصوبه شورای برنامه‌ریزی پیش‌بینی شده تا پایان برنامه ششم توسعه سالانه برای 10هزار هکتار از اراضی بیابانی این شهرستان طرح بیابان‌زدایی تهیه و اجرایی شود که با توجه به حساسیت موضوع امیدواریم با همکاری و مساعدت دستگاه‌های ذیربط و درنظر گرفتن منابع مالی مورد نیاز، اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی هر چه زودتر عملیاتی شود.

تهران در محاصره 180هزار هکتار کانون گردو غبار

رئیس اداره منابع طبیعی شهر ری درحالی از اجرای عملیات مهار بیابان‌زایی در 10هزار هکتار از اراضی جنوب پایتخت خبر می‌دهد که چندی پیش پرویز گرشاسبی، معاون وقت آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: براساس آخرین پایش‌های صورت گرفته حدود 180هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی که از بوئین‌زهرا آغاز می‌شود و جنوب آبیک تا نظرآباد کرج، ملارد، شهریار، غرب استان تهران و جنوب کرج را دربر می‌گیرد در حال تبدیل شدن به کانون‌های بحرانی گردوغبار است. گرشاسبی تأکید کرد که این کانون‌ها از پتانسیل بالایی برای شکل‌گیری گردوغبار برخوردار است؛ گردوغباری که سلامت شهروندان تهران، کرج، قزوین و شهرهای واقع در این حوزه را باخطر جدی مواجه می‌کند. او به کانون دیگری هم اشاره کرد که سلامت تهرانی‌ها را نشانه گرفته است. او گفت که هشت هزار هکتار اراضی بیابانی محدوده چرمشهر واقع در جنوب شرق تهران تا تبدیل شدن به کانون گردوغبار یک گام فاصله دارد و بنا به اعلام کارگروه ملی گردوغبار، این اراضی از نظر ذرات و دانه‌بندی به‌شدت مستعد فعال شدن گردوغبار است. گرشاسبی اشاره‌ای هم به تالاب بندعلیخان ورامین کرد و گفت: حقابه این تالاب از طریق زهکش آب‌های سطحی تهران و بخشی هم از طریق رودخانه کرج تأمین می‌شد که اکنون این حقابه به‌شدت افت کرده و درصورت تداوم این روند اراضی این تالاب هم به کانون گردوغبار تبدیل می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 17 مهر97، شماره: 33412


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین