پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۲۳۲۵
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
این هفته، هفته ملی کودک بود و طبق سنت هرساله برنامه‌هایی برای کودکان تدارک دیده شده بود. خدا را شکر چندسالی است که حجم برنامه‌ها و مراکزی که برای کودکان وجود دارد، افزایش چشمگیری پیدا کرده اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین چالشی که با آن روبه‌رو هستیم، این است که دوران کودکی چه هست. کاملا مشخص و واضح است که کودکان امروز با کودکان دیروز که ما باشیم، تومانی هفت صنار فرق کرده‌اند اما لابد همین کودکان با همین تفاوت‌ها هم احتیاج دارند که کودکی کنند.

شعار سال: اگر نگاهی به شبکه‌های اجتماعی بیندازیم، می‌بینیم که پر از تصاویر و فیلم‌های بچه‌هایی است که مثل بزرگ‌ترها حرف می‌زنند، آواز می‌خوانند، حرکات موزون می‌کنند و نقش زنان و مردان بزرگ‌سال را به خود می‌گیرند. هر چقدر این کودکان بیشتر شبیه مردان و زنان بالغ در جسمی کودکانه ادا درمی‌آورند، ما فریاد شعف بیشتری می‌کشیم و لایک‌های بیشتری نثارشان می‌کنیم. یاد داستان کتاب علمی- تخیلی «از گورب خبری نیست» می‌افتم؛ قهرمان کتاب از سیاره خودش با حسرت به بچه‌های روی سیاره دیگر نگاه می‌کند که به زمین بازی می‌دوند، قایم‌باشک و یویوبازی می‌کنند و روی زمین می‌غلتند چون در سیاره او چیزی به اسم دوران کودکی وجود ندارد، بچه‌ها در آنجا وقتی متولد می‌شوند مقدار مجازی هوش، تجربه و دانش به آنها تزریق می‌شود و با پرداخت اضافه‌تری از منابع آشپزی و سفر و دانش‌نامه استفاده می‌کنند. به نظرم تخیل این نویسنده از بلایی که ما داریم بر سر فرزندانمان می‌آوریم، خیلی دور نیست. چندسالی است که طرحی به اسم باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک‌ونوجوان در حال برگزاری است؛ طرحی که اتفاقا سعی دارد با استفاده از قابلیت‌های دوران کودکی، بچه‌ها را با کتاب همراه کند. همین حالا هم سراغ هر پدرومادری بروید گله‌مندند که این روزها بچه‌ها کتاب نمی‌خوانند (گرچه باید دید چه تعداد از این پدرومادرهای متأسف خودشان کتاب‌خوانند و اگر کتاب غیردرسی دست بچه‌هایشان ببینند، عکس‌العمل‌شان چیست؟) اما اجرای این طرح نشان داده که همین حالا هم، همین کودکانی را که گویا سرگرمی‌های فراوان دیگری پیدا کرده‌اند، می‌توان با کتاب مأنوس کرد البته به شرطی که دست از شعارهای غیرلازم درباره ارزش کتاب‌خوانی برداریم و ماجرا را با علایق کودکی همراه کنیم. در یک کلاس مدرسه که به‌عنوان تسهیل‌گر داشتم با بچه‌ها درباره راه‌اندازی باشگاه حرف می‌زدم، به آنها گفتم که اسامی پیشنهادی‌شان را برای تشکیل باشگاه بگویند تا بعد با رأی‌گیری بین خودشان اسم انتخاب شود. یکی از بچه‌ها دستش را بالا برد و اسم پیشنهادی‌اش را گفت: ایران کشور ناپایداری است! به نظرم اولین و سخت‌ترین کار پاک‌کردن جاپای عمیق دنیا و رفتارهای بزرگ‌سالی در بچه‌هاست. تا یادم نرفته این را بگویم که اگر به ماجرای کتاب‌خوان‌کردن بچه‌ها علاقه‌مندید، سری به سایت باشگاه‌های جام کتاب‌خوانی کودک‌ونوجوان بزنید، شاید شما هم توانستید تعدادی کودک را به دوران کودکی بازگردانید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 18 مهر97، شماره: 3264


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین