پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۲۴۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
نقشه پراكندگي شهرهاي گران جهان براي تامين سرپناه منتشر شد.خبرگزاري بلومبرگ فهرست يكصد شهر كه داراي گران ترين مسكن در جهان هستند را منتشر كرد. در اين فهرست دو شهر تورنتو و ونكوور كانادا با صعود چشمگير در افزايش هزينه هاي تامين مسكن جيب خريداران و مستاجران را خالي كرده اند. از سوي ديگر شهرهايي همچون مسكو و ريودوژانيرو بيش از 10 پله سقوط كرده اند. در اين ميان عنوان گران ترين مسكن جهان را شهر هنگ كنگ به خود اختصاص داده است و به نظر مي رسد خريد مسكن در اين شهر براي قشر متوسط نيز به رويايي دست نيافتني تبديل شده است. به گزارش گروه اقتصاد بين الملل روزنامه «دنياي اقتصاد»، در گزارش خبرگزاري بلومبرگ با عنوان يكصد شهر داراي گران ترين مسكن جهان آمده است: آه كانادا! اين دو كلمه نخست از سرود ملي كشور كانادا را اين روزها بسياري از شهروندان تورنتو و ونكوور در زمان پرداخت اجاره مسكن يا قسط وام خود به زبان مي آورند. براساس اطلاعات فهرست بهاي مسكن شهري بلومبرگ كه به يكصد شهر داراي گران ترين مسكن در جهان مي پردازد، شهر تورنتو، قطب تجاري كانادا در يك سال گذشته بيشترين ميزان صعود را در هزينه هاي مسكن داشته و با جهشي 18 پله اي، اكنون در جايگاه بيست و هشتمين شهر جهان در رده بندي هزينه هاي مسكن قرار گرفته است. اين در حالي است كه ونكوور، ديگر شهر كانادا نيز جايگاه دوم در بالاترين جهش را داشته است و با 16 پله صعود در جايگاه شانزدهم قرار دارد.

شعار سال: نقشه پراكندگي 100 شهر گران جهان براي تامين مسكن منتشر شد. اطلاعات بلومبرگ در اين باره نشان مي دهد: ابرهزينه مسكن در 10 شهر از كشورهاي مختلف آسيايي، اروپايي و آمريكا، خانه دار شدن براي ساكنان اين شهرها را به رويا تبديل كرده است. هنگ كنگ، گران ترين ابرشهر دنيا معرفي شده است. شاخص رتبه بندي شهرها در اين گزارش، تركيبي از متوسط اجاره بهاي ماهانه آپارتمان 2 و 3 خوابه در مركز شهر و حومه و همچنين هزينه هاي مربوط به پرداخت اقساط تسهيلات خريد مسكن است. تبعات نوسان شديد قيمتي در برخي شهرها بررسي شده است.

خبرگزاري بلومبرگ فهرست يكصد شهر كه داراي گران ترين مسكن در جهان هستند را منتشر كرد. در اين فهرست دو شهر تورنتو و ونكوور كانادا با صعود چشمگير در افزايش هزينه هاي تامين مسكن جيب خريداران و مستاجران را خالي كرده اند. از سوي ديگر شهرهايي همچون مسكو و ريودوژانيرو بيش از 10 پله سقوط كرده اند. در اين ميان عنوان گران ترين مسكن جهان را شهر هنگ كنگ به خود اختصاص داده است و به نظر مي رسد خريد مسكن در اين شهر براي قشر متوسط نيز به رويايي دست نيافتني تبديل شده است. به گزارش گروه اقتصاد بين الملل روزنامه «دنياي اقتصاد»، در گزارش خبرگزاري بلومبرگ با عنوان يكصد شهر داراي گران ترين مسكن جهان آمده است: آه كانادا! اين دو كلمه نخست از سرود ملي كشور كانادا را اين روزها بسياري از شهروندان تورنتو و ونكوور در زمان پرداخت اجاره مسكن يا قسط وام خود به زبان مي آورند. براساس اطلاعات فهرست بهاي مسكن شهري بلومبرگ كه به يكصد شهر داراي گران ترين مسكن در جهان مي پردازد، شهر تورنتو، قطب تجاري كانادا در يك سال گذشته بيشترين ميزان صعود را در هزينه هاي مسكن داشته و با جهشي 18 پله اي، اكنون در جايگاه بيست و هشتمين شهر جهان در رده بندي هزينه هاي مسكن قرار گرفته است. اين در حالي است كه ونكوور، ديگر شهر كانادا نيز جايگاه دوم در بالاترين جهش را داشته است و با 16 پله صعود در جايگاه شانزدهم قرار دارد.

هنگ كنگ، سانفرانسيسكو، نيويورك، لندن، ژنو، سنگاپور، بوستون، شانگهاي، زوريخ و پكن به ترتيب 10 شهر گران براي تامين مسكن براساس تركيب هزينه هاي خريد و اجاره خانه، شناخته شده اند. اين رتبه بندي در قالب گزارش 2018 بلومبرگ انجام شده است.

با اين حال در مقايسه با هنگ كنگ و سان فرانسيسكو كه جايگاه خود را به عنوان دو شهر داراي گران ترين مسكن در جهان حفظ كرده اند كانادا قابل مقايسه نيست. براي رتبه بندي گران ترين شهرهاي جهان در حوزه مسكن، بلومبرگ چهار فاكتور اصلي را مورد سنجش قرار داده است: ميزان متوسط نرخ اجاره ماهانه براي يك واحد 93 متري در مركز شهر، بهاي همين متراژ واحد مسكوني در حومه شهر و همچنين نرخ اجاره يك آپارتمان سه خوابه در مركز شهر و حومه شهر. در عين حال هزينه هاي مربوط به تامين مالي در اين حوزه (قسط ماهانه وام خريد)، لحاظ شده است. طي پنج سال گذشته در برخي از كلان شهرهاي جهان قيمت مسكن به طور متوسط تا 35 درصد افزايش يافته است. اكنون هنگ كنگ، مونيخ، تورنتو و ونكوور شهرهايي هستند كه با بيشترين ميزان ريسك حباب مسكن در آينده مواجه هستند. حتي براي شهروندان با درآمد هاي مناسب نيز اكنون مالكيت واحد هاي مسكوني در حال تبديل شدن به رويا در هنگ كنگ است. در اين شهر و طي پنج سال گذشته سالانه 10درصد بر قيمت مسكن افزوده شده است. دو شهر هنگ كنگ و سان فرانسيسكو به همراه نيويورك، لندن، ژنو و سنگاپور 6 شهر گران جهان در حوزه مسكن را تشكيل مي دهند. بر اساس داده هاي بلومبرگ در حال حاضر ميزان پرداخت قسط يك واحد مسكوني مناسب براي يك خانواده چهار نفره در هنگ كنگ بالغ بر 8 هزار دلار است. خبر خوب اما براي افرادي كه در هنگ كنگ به سقفي روي سر خود نياز دارند آنكه با توجه به افزايش نرخ سود سپرده و كاهش بهاي بازار سهام احتمال مي رود افزايش قيمت هاي مسكن تا اواسط سال 2019، 15 درصد كمتر از پيش بيني ها افزايش يابد.

هم اكنون ميزان اجاره بهاي مسكن در مركز شهر نيويورك مي تواند ماهانه تا 6هزار و 300 دلار افزايش يابد اين در حالي است كه در مناطق معمولي ميزان متوسط اين اجاره بها حدود 4 هزار دلار خواهد بود. در ايالات متحده اكنون سه شهر بوستون، لس آنجلس و سياتل بيشترين رشد اجاره بها را شاهد بوده اند. اين در حالي است كه اجاره بها در واشنگتن سير نزولي را طي كرده است. امسال اما شانگهاي، قطب تجاري چين و پكن به دليل افزايش خريد واحد هاي مسكوني در مركز شهر به 10 شهر نخست اين فهرست راه يافته اند. تنها هنگ كنگ ميانگين بالاتري براي هزينه هاي وام مسكن داشته است. اما در پكن و شانگهاي نرخ سود وام مسكن 5 تا 5/ 5 درصد بوده است. اگرچه برخي از شهرهاي ديگر نيز در سال جاري با كاهش هزينه هاي مسكن مواجه شده اند كه مي توان آن را نتيجه كاهش رشد اقتصادي دانست. در اين ميان شهرهاي دبي، مسكو، استانبول و ريودوژانيرو بيش از 10 پله در اين فهرست سقوط كرده اند. بلومبرگ همچنين در اين گزارش تاكيد مي كند كه در بسياري از شهر هايي كه داراي بازار اقتصادي نوظهور هستند، مالكيت مسكن براي اغلب شهروندان به يك روياي دست نيافتني تبديل شده است.در 15 شهر از اين فهرست از جمله كي يف، بمبئي و بوئنوس آيرس هزينه هاي مسكن حداقل دو برابر درآمد افراد است.

نسبت اجاره به هزينه هاي خريد پكن و شانگهاي داراي وضعيت متفاوتي است. براساس داده هاي اين گزارش، نسبت اجاره بها به قسط ماهانه به طور ميانگين يك سوم است. هرچند كه در اين محاسبه سود سرمايه گذاري در خريد مسكن درنظر گرفته نشده است. پكن و شانگهاي تنها كلان شهرهايي به شمار مي آيند كه قيمت مسكن در آنها بالا و درآمدها در آن پايين است. دبي اما روندي متفاوت را طي كرده است. اين قطب تجاري در اين فهرست 29 پله سقوط كرده است؛ يا مي توان گفت كه قدرت خريد افراد افزايش يافته است. در سال گذشته با اختصاص 71 درصد از درآمد ماهانه 3 هزار و 300 دلاري، افراد قادر بودند تا سقفي را براي خود تامين كنند. اما سهم امسال از همين ميزان درآمد ماهانه،47 درصد بوده است. تنها شهرهايي كه در آنها هزينه هاي مسكن نسبت به درآمد ها پايين تر از دبي بوده است رياض و هيوستون بوده اند.

به گزارش «دنياي اقتصاد»، اين افزايش قدرت خريد در شهر دبي مي تواند بار ديگر به تكرار تجربه تلخ سال 2008 در اين كشور منجر شود. افزايش توان خريد ممكن است موجب هجوم سرمايه گذاران و مردم به بخش مسكن شود كه از كسب و كارهاي پرسود در دبي به شمار مي آيد. افزايش تسهيلات بانك هاي دبي به صنعت ساختمان سازي، نشان از اين دارد كه موسسات مالي، اختصاص بودجه به پروژه هاي ساختماني را در چند ماه گذشته از سر گرفته اند. اين درحالي است كه در سال 2008 و همزمان با بحران اقتصادي دبي، ارقام تسهيلات كاهش چشمگيري يافته بود.

طي چند سال و به دنبال كم رنگ شدن بحران اقتصادي، نرخ مسكن در دبي افزايش يافته است. افزايش عرضه و تقاضا براي اين بازار يك تركيب خطرناك است، همين امر حدود هفت سال پيش دبي را به دردسر انداخت و مقامات آن را به بازنگري ده ها ميليارد دلار وام و كمك از بازارهاي مالي دنيا وا داشت. اصولا هرگونه نوسان شديد قيمت مسكن مي تواند نشان از بي ثباتي اين حوزه داشته باشد و ارزان شدن مسكن را مي توان براي آن دسته از سرمايه گذاراني كه پيش از اين در اين شهرها سرمايه گذاري كرده اند، خبري بسيار بد دانست. در شهرهايي با نوسان زياد قيمت مسكن، چه در جهت افزايش و چه در جهت كاهش، اين بحران مي تواند براي سرمايه گذاران باز هم تكرار شود. گرچه مقامات دبي اين بار اعلام كرده اند كه از خطرات احتمالي آگاه هستند و گام هاي قانوني خود را براي كاهش رشد تقاضا برداشته اند، اما اين اقدامات در مقايسه با ديگر شهرهاي دنيا مانند هنگ كنگ و سنگاپور كه با همين مشكل روبه رو هستند، بسيار آهسته است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاعات نشریات کشور تاریخ انتشار 19مهر 97، کدمطلب: 3814612، www.magiran.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
0
0
مسکن از ضروری ترین نیازهای بشره و نباید انقد سخت بدست بیاد

س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین