پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۲۶۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی بحث تحقیق و تفحص از سرخابی‌ها را آغاز کردند که در واقع مسیری که برای ریشه‌کن کردن فساد در فوتبال انتخاب کردند، اشتباه است.
شعارسال: مجلس شورای اسلامی به پرونده تحقیق و تفحص از دو باشگاه پرطرفدار پرسپولیس و استقلال ورود کرده است و اعلام کرده که نتایج این تحقیق به زودی، اما به شکلی در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد که این دو باشگاه با مجازات‌های بین‌المللی مواجه نشوند.

علی مطهری از تشکیل کمیته‌ای ۱۵ نفره برای این تفحص خبر داده تا بیشتر به وضعیت دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به‌ خصوص نحوه درآمدها و هزینه‌کرد آنها ورود کنند.

وی درباره نگرانی اهالی ورزش که با انجام این طرح امکان محرومیت‌های بین‌المللی از سوی FIFA و AFC برای سرخابی‌ها وجود دارد، اظهار کرده است: به طور حتم در این زمینه وکلای مردم منافع ملی را اولویت اصلی کار خود قرار می‌دهند و در عین شفاف‌سازی ملاحظاتی از این دست خواهند داشت. احتمال دارد در گزارش نتیجه تحقیق و تفحص از این باشگاه‌ها، تخلفات سرخابی‌ها برای رسیدگی‌های حقوقی و قضایی قید شود، ولی در خلاصه گزارشی که باید در صحن علنی مجلس قرائت و در واقع رسانه‎‌ای شود، حتماً این ملاحظات در نظر گرفته خواهد شد.

تحقیق و تفحص از سرخابی‌ها با هدف بررسی میزان مصارف و هزینه‌های شرکت‌های فرهنگی ورزشی وابسته به وزارت ورزش و جوانان علی‌الخصوص تیم‌های تحت پوشش و محل هزینه‌کرد آن، میزان جریمه‌های ملی و بین‌المللی، سازوکار نظارتی و راهبری، تغییرات سازمانی و انتصابات ستادی شرکت‌های فرهنگی ورزشی وابسته به وزارت ورزش و جوانان در ۱۰ سال اخیر عنوان شده است.

در همین زمینه حمیدرضا گرشاسبی مدیرعامل باشگاه پرسپولیس از طرح تحقیق و تفحص از سرخابی‌ها استقبال کرده و این اقدام را حق قانونی مجلس دانسته است، اما در اینکه این تفحص به نتیجه مطلوبی برسد، ابراز تردید کرده است.

وی گفته «ورود نهادهای نظارتی به موضوع فساد در ورزش به ویژه فوتبال همواره بی‌نتیجه بوده است» و تأکید کرده است که اقدامات احتمالی مجلس تبعات حقوقی خاص یا محرومیت‌های بین‌المللی در پی نخواهد داشت.

تقریبا همه می‌دانند که دو باشگاه پرطرفدار پرسپولیس و استقلال گردش مالی شفافی ندارند و در سال‌های اخیر نیز با مشکلات جدی مالی، از جمله بدهی‌های میلیاردی روبه‌رو بوده‌اند. مدیران جدید این دو باشگاه نیز همواره بحث بدهی‌ها و شفاف نبودن حساب و کتاب‌های باشگاه خود را به مدیران قبلی ارجاع می‌دهند و در دوران مدیریت خود نیز همواره اتفاقاتی در باشگاه‌شان رخ می‌دهد که مشخصاً احتمال و شائبه فساد را بیشتر می‌کند، اما متأسفانه همیشه موضوع مبارزه با فساد در فوتبال ایران و شفاف‌سازی حساب‌های مالی بدون رسیدن به نتیجه خاصی، خاتمه یافته است.

موضوع فساد در یک ارگان و نهاد بحثی نیست که بتوان به بهانه «منافع ملی» وجود آن را از نهادهای ناظر داخلی و خارجی کتمان کرد. اینکه گزارش تحقیق و تفحص تکمیل شود و در ادامه آنچه توسط کمیته تحقیق و تفحص مجلس، قرائت می‌شود، متفاوت از اصل تحقیقات شود، قرار است چگونه جلوی فساد در فوتبال را بگیرد؟ آیا این اقدام مجلس، شائبه منفعت‌طلبی و توافق پشت پرده با مفسدان را پررنگ‌تر نخواهد کرد؟ بهتر است مجلس و کمیته تحقیق و تفحص از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس توضیح دهند که مبارزه با فساد حتی به قیمت محرومیت یک یا دو باشگاه را می‌توان به بهانه «اولویت منافع ملی» مسکوت گذاشت؟ محرومیت یک باشگاه به دلیل فساد چه ضرری برای منافع ملی خواهد داشت؟

نگاهی به موضوع فساد در ورزش در کشورهای دیگر نشان می‌دهد که همواره کشورهای پیشرفته در امر مبارزه با فساد، بدون هیچ اغماضی ورود کرده‌اند و اتفاقا منافع ملی خود را در گرو شفاف‌سازی و مبارزه به فساد دانسته‌اند. مثال مشخص آن «کالچوپولی» است که در سال ۲۰۰۶ در ایتالیا رخ داد. آیا مسئولان و ناظران ایتالیایی به بهانه اولویت منافع ملی، قضیه را مسکوت گذاشته و به بعد از جام جهانی موکول کردند؟ باشگاه یوونتوس به عنوان متهم اصلی این اتفاق چند سال از ورود به لیگ قهرمانان اروپا به دلیل مسجل شدن فساد، محروم شد؟ آیا به سری B سقوط نکرد؟ آیا سهام باشگاه با ریزش شدید مواجه نشد؟ و در نهایت نتیجه این شفاف‌سازی و مبارزه با فساد چه شد؟ «قهرمانی ایتالیا در جام جهانی ۲۰۰۶».

بنابراین آقای مطهری که همیشه مدعی شفاف‌سازی و مبارزه با فساد بوده است، بهتر است توضیح دهد که منافع ملی در این زمینه چه چیزی را ایجاب می‌کند؟ فرض کنیم یکی از دو باشگاه سرخابی یا هر دو با این تفحص، به لیگ پایین‌تر سقوط کنند یا یک یا دو فصل از لیگ قهرمانان آسیا محروم شوند، آیا از نظر نمایندگان مجلس بهتر است که غیرشفاف باقی بماند و فساد در آنها ادامه یابد، اما فقط سهمیه‌شان در چمپیونزلیگ را از دست ندهند؟

در پایان باید گفت، مبارزه با فساد و شفاف‌سازی همواره به ویژه در ورزش، به سود باشگاه‌ها و ورزش تمام شده و در این موضوع مطرح کردن بحث «اولویت منافع ملی» محلی از اعراب ندارد. چه اینکه با پیگیری بدون اغماض کالچوپولی و صدور احکام بسیار سنگین برای اشخاص و باشگاه‌ها، تنها چند ماه بعد ایتالیا قهرمان جهان شد و یوونتوس پس از چند فصل ناکامی، مقتدرانه‌تر از گذشته به میادین بازگشت. پس شفاف‌سازی نه‌تنها با منافع ملی منافات ندارد بلکه در راستای منافع ملی نیز هست، به شرطی که مسئولان امر، به آینده نگاه کنند، نه اینکه برای به دست آوردن دل هواداران، گزارش را طوری تغییر دهند که خاصیت اصلی خود؛ یعنی مبارزه با فساد و شفاف‌سازی را از دست بدهد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 23 مهر 1397 ، کدخبر: 318065 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
0
0
مبارزه با فساد و عدالت اجتماعی موجب افزایش معنویت و پل اعتماد مردم و مسیولین است و نمایندگان موظف اند برای پل اعتماد بین مردم و مسیولین شبانه روز تلاش کنند تا در پل صراط سربلند باشند. حق نظارت مجلس بر حق الناس از اولویت های اصلی حکومت اسلامی و برپایه عدل و حقیقت اسلامی بایستی در جامعه نمود یابد تا اعتماد مردم و مسیولین روز به روز افزایش یابد، همه نسبت به مردم مسیول اند بویژه نمایندگان و مسیولین اجرایی که را راس کارند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین