پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۳۱۰۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به آغاز فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوا از اول آبان گفت: تمام خودروهایی که به محدوده شهر تهران وارد می‌شوند باید دارای معاینه فنی باشند و در غیر این صورت روزی ۵۰هزار تومان جریمه خواهند شد.
شعارسال: محسن پورسیدآقایی در نشست خبری مشترک معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران و راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ که با موضوع آغاز فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوا از اول آبان ماه 97 برگزار شد اظهار داشت: این کنفرانس مشترکی بین معاونت حمل‌ونقل ترافیک و پلیس تهران است.

وی تصریح کرد: موضوع آلودگی هوا مسئله جدی است و ما تمام توان خود را خواهیم گذاشت تا زمستان امسال جلوی آلودگی هوا را در تهران بگیریم و این خواسته مردم تهران است ضمن اینکه ما در حال حاضر با دو معضل اساسی از جمله آلودگی هوا و ترافیک روبه‌رو هستیم که البته برای هر کدام از آنها طرح‌هایی پیش‌بینی شده و در حال اجراست.

پورسیدآقایی گفت: نیمه دوم سال 97 آزمایش جدی برای وضعیت آلودگی هوای تهران است ضمن اینکه بر اساس گزارشات تهیه‌شده بیشترین آلودگی هوا مربوط می‌شود به تردد خودروهای دیزلی و کامیون‌ها که البته ما تمهیداتی را برای کنترل دود حاصله از این خودروها پیش‌بینی کرده‌ایم به‌طوری که بخش مهمی از آلایندگی هوای تهران (54 درصد) مربوط می‌شود به کامیون‌ها و دیزل‌ها که در همین زمینه برنامه‌ریزی جدی برای کنترل آلایندگی این خودروها در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی گفت: البته خودروهای سواری نیز به دلیل گازهای خروجی آلایندگی‌هایی دارند اما اثر آنها نسبت به خودروهای دیزلی و کامیون‌ها به‌مراتب کمتر است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: مرحله دوم کاهش آلودگی هوا از اول آبان ماه در تهران آغاز خواهد شد که در همین زمینه تمامی رینگ ورودی تهران مجهز به دوربین شده‌اند و تمام تمهیدات برای اجرای طرح صورت گرفته است.

پورسیدآقایی اضافه کرد: از ابتدای آبان ماه خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند توسط دوربین‌ها ثبت و در نهایت برای آنها جریمه صادر خواهد شد به‌طوری که در بحث دوربین‌ها نیز تعداد آنها افزایش یافته و از 300 دوربین به هزار و 240 دوربین در ابتدای آبان ماه خواهد رسید و در واقع تعداد دوربین‌ها به 4 برابر می‌رسد و با این شرایط ما تمام سطح شهر تهران را توسط دوربین‌های مستقر ثبت و ضبط خواهیم کرد.

وی گفت: با توجه به اجرای فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوا از شهروندان تهرانی می‌خواهیم که نسبت به اخذ معاینه فنی خود اقدام کنند چرا که در غیر این صورت برای آنها جریمه صادر خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در این زمینه نیز تمهیدات لازم با بخش‌های مختلف از جمله سامانه شهرداری، وزارت کشور و فاوای پلیس انجام شده است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و آمادگی لازم را برای اجرای طرح داریم.

پورسیدآقایی گفت: آنچه لازم است به اطلاع شهروندان برسانیم این است که خودروهایی که دارای معاینه فنی هستند در صورتی که دودزا باشند مجدداً متوقف می‌شوند و معاینه فنی آنها باطل می‌شود و برای اخذ معاینه فنی مجدد به مراکز ارجاع داده می‌شوند.

وی تصریح کرد: ما این طرح را برای شرکت اتوبوسرانی از اول مهر انجام داده‌ایم و هر اتوبوسی علی‌رغم اینکه معاینه فنی داشت اما دودزا بود متوقف و مجدداً برای اخذ معاینه فنی جدید به مراکز ارجاع داده شد، ضمن اینکه طی فراخوانی از شهروندان خواستیم در صورتی که با این‌گونه اتوبوس‌ها مواجه می‌شوند شماره پلاک آن را از طریق تماس شماره 1887 گزارش دهند که تا به این مدت 19 گزارش مردمی نیز داشته‌ایم.

وی ادامه داد: همین روش را از ابتدای آبان برای تمام سرویس‌ها و کامیون‌هایی که در شب حرکت می‌کنند ضمن اینکه برنامه‌ای برای ماشین‌های حمل نخاله در نظر گرفته شده است که مبادی آنها مجهز به دوربین شده ضمن اینکه توسط بخشنامه‌ای از طریق شهرداری به همه پیمانکاران ابلاغ شده است که صورت وضعیت هیچ خودرو حمل نخاله بدون داشتن برگه معاینه فنی داده نمی‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران عنوان کرد: در خصوص کامیون‌های عمومی نیز با همکاری پلیس راهور 16 اکیپ در دو شیفت مشترک بین پلیس و مرکز معاینه فنی نسبت به ثبت تخلفات این ماشین‌ها اقدام خواهند کرد و در صورتی که کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین فاقد معاینه فنی باشند به مراکز معاینه فنی ارجاع داده می‌شوند.

پورسیدآقایی گفت: امیدواریم با اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها و البته همکاری شهروندان با یک حرکت عمومی امسال زمستان بهتری را درخصوص کاهش آلودگی هوا نسبت به سال‌های گذشته داشته باشیم و قطعاً اگر شرایط جوی زمستان همانند سال گذشته باشد ما شاهد کاهش آلودگی هوا خواهیم بود.

وی همچنین در ادامه درخصوص اتوبوس‌ها و کامیون‌های برون‌شهری خاطرنشان کرد: این اتوبوس‌ها ملزم به داشتن معاینه فنی هستند که البته این موضوع هم اینک نیز رعایت می‌شود چرا که بارنامه و صدور وضعیت این نوع خودروها منوط به داشتن معاینه فنی است و این موضوع توسط وزارت راه انجام می‌شود که البته ما نیز تست‌های آزمایشی را در محدوده برخی از ترمینال‌ها مستقر خواهیم کرد و نسبت به بازبینی معاینه فنی این اتوبوس‌ها اقدام خواهیم کرد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین درخصوص فرآیند جریمه و واریز آن به حساب دولت نیز گفت: در این زمینه ما گلایه داریم و گلایه ما نسبت به سازمان برنامه و بودجه است که متولی این موضوع است که امیدواریم امسال و در آستانه لایحه بودجه 98 دولت و مجلس تمهیداتی را برای استفاده شهرداری‌ها از جرائم راهنمایی و رانندگی داشته باشند چرا که این حق شهرداری‌ها است.

پورسیدآقایی گفت: البته ما در فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوا به‌دنبال درآمد نیستیم و در واقع هدف در این طرح بازدارندگی است.

وی ادامه داد: در تمام صورت‌جلسات و کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا وظایفی برای تمام دستگاه‌ها از جمله وزارت نفت پیش‌بینی شده است که با توجه به آخرین گزارشات تهیه‌شده و نمونه‌برداری که در شهریورماه از محل توزیع سوخت و گازوئیل انجام گرفت وضعیت سوخت در تهران طبق استانداردهای یورو4 و حتی بهتر است و ما شاهد تولید سوخت پاک و تمیزی در تهران هستیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: نتیجه توزیع سوخت مناسب در تهران این است که ما گاز دی‌اکسید گوگرد را نیز به حد استاندارد جهانی رسانده‌ایم به‌طوری که در سال‌های گذشته (5 الی 6 سال پیش) ما بالای 42 الی 43 واحد گاز دی‌اکسید گوگرد داشتیم که این رقم هم‌اکنون به 7 واحد رسیده است.

پورسیدآقایی همچنین درخصوص نحوه تقسیم جرائم توسط دولت بیان کرد: بر اساس قانون باید منابع حاصل از جرائم به شهرداری‌ها برای توسعه زیرساخت‌ها داده شود که به‌خلاف مصوبه دولت متأسفانه این کار انجام نمی‌شود و همان‌طور که گفتم امیدوارم در آستانه تنظیم بودجه 98 دولت به این موضوع توجه داشته باشد و سهم شهرداری‌ها را از محل جرائم پرداخت کند تا شهرداری‌ها نیز دست‌شان در حمل‌ونقل عمومی باز باشد.

وی گفت: بر اساس قانون باید 60 درصد از جرایم راهنمایی و رانندگی به شهرداری همان شهر برای توسعه زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل عمومی داده شود که متأسفانه هم‌اکنون کمتر از 10 درصد این رقم به شهرداری‌ها داده می‌شود و مابقی در بودجه عمومی دولت مصرف می‌شود که این موضوع بارها مورد اعتراض و گلایه شهرداران بوده و امیدواریم دولت نیز قانون را رعایت کند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه در خصوص ممانعت پلیس و دولت برای شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری گفت: این اقدام خوبی بود که در ابتدای سال از سوی پلیس انجام گرفت و هم‌اکنون موتورهای کاربراتوری پلاک نمی‌شوند و این در حالیست که ما هم‌اکنون شاهد تردد 3 میلیون موتورسیکلت در تهران هستیم.

وی در ادامه با اعلام اینکه در طرح اشاره‌شده برنامه‌ای برای موتورسیکلت‌ها پیش‌بینی نشده است گفت: حجم اثرگذاری آلایندگی موتورسیکلت‌ها کلاً 10 درصد است و این در حالیست که حجم آلایندگی در خودروهای دیزلی رقمی حدود 54 درصد است و به همین دلیل ساماندهی خودروهای دیزلی و کامیون‌ها در اولویت کاری ما قرار دارد و ان‌شاءالله در سال‌های آینده این وعده را می‌دهیم که با تمرکز طرح‌ها تدابیری برای کنترل این موتورسیکلت‌ها انجام دهیم.

پورسیدآقایی همچنین درخصوص کمک‌های شهرداری تهران برای خرید موتورهای برقی در شهر تهران گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها مشکلاتی در این زمینه برای ما به‌وجود آمده است که با رایزنی‌های صورت‌گرفته قرار است که از طریق سازمان برنامه و بودجه کمکی تحت عنوان یارانه پرداخت شود که البته شهرداری نیز بخشی را به‌صورت یارانه برای خرید موتور برقی به شهروندان خواهد داد ضمن اینکه شهروندان می‌توانند برای اطلاع از خرید این‌گونه موتورها به وب‌سایت کنترل هوا مراجعه کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 25 مهر 1397 ، کدخبر: 1855021 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
0
0
فقط بلدن رو جریمه مانور بدن کار دیگه ای نمیکنن


س ی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۶
0
0
آقای شهردار هم داره تمام تلاششو میکنه که از قانون منع کار بازنشستگان مصون بمونه
ح.ن76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین