پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۳۱۷۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۲
صید 10 تا 12هزار تنی انواع ماهیان استخوانی در اوایل دهه هشتاد توسط صیادان مازنی در دریای خزر به کمتر از سه هزار تن در چند سال اخیر رسیده و این ضرب‌المثل سال به سال دریغ از پارسال زمزمه صیادان در هر صید شده است.

شعارسال: براساس آمارهای رسمی شیلات مازندران، صید انواع ماهیان استخوانی توسط چهار هزار و 200ماهی‌گیر در قالب 54 شرکت تعاونی صیادی پره مازندران سال گذشته به پایین‌ترین حد خود به میزان دو تا دو هزار و 500 تن رسید. شرکت تعاونی صیادی پره شهید کارگر فرح‌آباد ساری 15 مهرماه با 53شرکت تعاونی استان مازندران نخستین تور ماهی‌گیری خود را در دریا پهن کرد و پس از دو ساعت تلاش کمتر از 15کیلوگرم ماهی کفال وارد تور شد.

شماری از ماهی‌گیران عضو شرکت تعاونی صیادی پره مازندران در آیین آغاز فصل صید ماهیان استخوانی در دریای خزر گفتند: به دلیل آلودگی بیش از حد رودخانه‌ها و آب دریای خزر، تغییر اقلیم، طوفانی بودن دریا، کم‌شدن دبی آب رودخانه‌ها و از همه مهم‌تر صید غیرمجاز هر ساله صید نسبت به سال قبل کمتر می‌شود و این مسأله باعث شده تا صید ماهیان استخوانی به کمترین میزان در سال‌های اخیر برسد. صیادان مازندرانی می‌گویند ماهی‌گیری شغل اصلی آن‌ها است و در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی برای صید تلاش می‌کنند تا لذیذ‌ترین پروتئین دریایی را به سفره‌های مردم عرضه کنند، اما هر سال دریغ از پارسال، زیرا مقدار صید کاهش می‌یابد.

عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی پره شهید کارگر فرح آباد ساری با بیان این‌که 86نفر سهامدار این شرکت هستند، گفت: بسیاری از این اعضاء مستأجر و فاقد مسکن شخصی هستند. سبحان احمدی با بیان این‌که سابقه 27ساله در ماهی‌گیری دارم، اضافه کرد: در حالی هر سال مقدار صید کاهش می‌یابد که هزینه زندگی با اضافه‌شدن تعداد خانوار بیش‌تر می‌شود. وی با بیان این‌که به مدت شش ماه به صورت شبانه‌روزی در سواحل خزر در سرما و گرمای هوا مشغول ماهی‌گیری به روش سنتی پره هستیم، بیان داشت: در حالی که غذای اصلی صیادان ماهی پلو بوده است، در چند سال اخیر ماهی حتی در منوی غذای هفتگی صیادان قرار نمی‌گیرد. وی بیان داشت: روزگاری آن‌قدر ماهی صید می‌کردیم که هر روز سهمیه ماهی خود را برای خانواده می‌بردیم، اما در چهار سال اخیر خود صیادان نیز برای درآمد بیش‌تر از خوردن ماهی خودداری می‌کنند. کریم محمدی، یکی دیگر از اعضای شرکت تعاونی پره صیادی شهید کارگر که به نمایندگی از دیگر ماهی‌گیران در آیین آغاز صید ماهیان استخوانی دریای خزر سخنرانی کرد، با بیان این‌که این اعضاء زمین‌های کشاورزی و دام ندارند و ماهی‌گیری تنها شغل فصلی آن‌ها است، افزود: میانگین درآمد ماهیانه آنان 800هزار تومان است. وی با بیان این‌که وزارت رفاه همچنان مصوبه هیئت دولت مبنی بر کاهش 10 درصدی حق سهم بیمه صیادان از 27 به 17درصد را اعمال نمی‌کند، گفت: نوع بیمه نیز مربوط به هزینه سخت و زیان‌آور نیست و باید به مدت 30 سال سابقه اشتغال و بیمه‌ای داشته باشیم و این موضوع ماهی‌گیران را پیر و فرسوده کرده است. وی توضیح داد: ماهی‌گیران 90 درصد وقت خود را در زمان ماهی‌گیری در روزهای گرم و سرد سال در آب دریا می‌گذرانند و این موجب می‌شود تا خستگی و پیری زودرس در بین ماهی‌گیران رواج یابد. محمدی میزان دریافت بازنشستگی صیادان از بیمه را یک میلیون و200هزار تومان در ماه دانست و گفت که این رقم بازنشستگی بسیار اندک است.

این عضو شرکت تعاونی صیادی پره مازندران گفت: سند مالکیت محل پره صیادی از 60 سال پیش همچنان به نام شرکت نخورده است و این موجب شد تا ارزش سهام بالا نرود. محمدی افزود: عدم صدور جواز برای دو منظوره کردن محل صیادی از دیگر مشکلات جامعه صیادی استان مازندران است، در حالی که همه امکانات برای جذب گردشگر در زمان غیر فصل صید مهیا است تا کمکی به درآمد صیادان شود. وی یکی از نیازهای دیگر شرکت‌های صیادی پره مازندران را صدور کارت بازرگانی برای واردات برخی از ادوات صیادی عنوان کرد و گفت: با کارت بازرگانی می‌توانیم اداوات صیادی را ارزان‌تر به دست بیاوریم.

سال به سال دریغ از پارسال

رئیس اتحادیه صیادی پره استان مازندران با بیان این‌که متوسط درآمد ماهیانه هر ماهی‌گیر حدود 800هزار تومان است، گفت: این مبلغ نسبت به متوسط حداقل دستمزد هر کارگر حدود 400هزار تومان کمتر است.

سید محمد رضوی با اشاره به این‌که به دلیل آلودگی رودخانه‌ها و در نتیجه دریای خزر هر ساله مقدار صید کم می‌شود، افزود: امروز موضوع تعدیل شرکت‌های تعاونی و ساماندهی ماهی‌گیران ضروری است.

وی با بیان این‌که در دهه 80 تا 90 اتحادیه صیادی پره مازندران در هر فصل صید 10 هزار تن انواع ماهی صید و دو تن خاویار استحصال می‌کرد، ادامه داد: این مقدار صید به دلایل مختلف از جمله کاهش نزولات آسمانی، کاهش دبی آب رودخانه، برداشت شن و ماسه ساحلی، ورود انواع آلاینده‌ها به ویژه کشاورزی و صنعتی به دو هزار تن و استحصال خاویار به 500کیلو گرم کاهش یافته است. رئیس اتحادیه شرکت تعاونی صیادی پره مازندران به ورود انواع آلاینده از طریق رودخانه‌های پنج کشور منتهی به دریای خزر اشاره کرد و گفت: امروزه علاوه بر وضعیت اسفبار و از بین رفتن تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی، آلودگی بیش از حد آب سبب شده است تا بچه ماهیان تکثیر مصنوعی رها شده نیز با مشکلات رشد مواجه شوند. رضوی گفت: اگرچه همین مقدار ماهی که سالانه صید می‌شود به برکت مشارکت و همت اتحادیه و شیلات مازندران در تکثیر مصنوعی و رها‌سازی انواع بچه ماهی به ویژه گونه سفید است. وی گفت: پارسال در چهار رودخانه شیلاتی استان یک هزار و 400کیلو تخم ماهی را تحویل مرکز تکثیر مصنوعی ساری دادیم. وی در عین حال افزود: زنگ بحران صید و صیادی در سواحل مازندرانی خزر به صدا در آمده است و امروز شرکت‌های تعاونی صیادی پره استان با بدهی 80 میلیارد ریالی مواجه هستند.

سهم پرداخت حق بیمه صیادان مازندران 10درصد کاهش می‌یابد

مدیرکل شیلات مازندران نیز در مراسم آغاز ماهی‌گیری در دریای خزر با بیان این‌که کاهش صید ماهیان استخوانی در دریای خزر به یک سوم در سال‌های اخیر زنگ خطر نابودی این گونه‌های آبزی را به عنوان یکی از مهم‌ترین ذخایر این دریا به‌ویژه در استان مازندران به صدا در آورده، گفت: امروز ماهی‌گیران استان با مشکلات جدی معیشتی مواجه هستند. ولی‌الله محمد‌زاده با بیان این‌که کاهش نرخ بیمه حق سهم صیادان از 27 به 17درصد از مصوبات هیئت دولت است و وزارت رفاه باید آن را عملیاتی کند، ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته از آبان ماه امسال این مصوبه اجرایی می‌شود. وی تعدیل و سازماندهی شرکت‌های تعاونی صیادی پره مازندران را از دیگر طرح‌های شیلاتی و مصوبات هیئت دولت دانست و اظهار داشت: برای ادامه صید و صیادی نیاز به صیادان جوان داریم. محمد‌زاده قرار گرفتن صیادی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور را نیز از دیگر مطالبات جدی ماهی‌گیران شمال دانست و گفت: این مقوله مهم نیز در حال بررسی و پیگیری است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 24مهر1397، کدخبر: 55808: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین