پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۶۳۳۲۶
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۲
راهبردهای روابط علمی بین‌المللی در سند جامع روابط علمی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران آمده است که دانشگاهیان برای ایجاد این روابط باید به آنها توجه کنند.
شعارسال: دانشگاه‌ها برای تعاملات بین‌المللی باید به سند جامع روابط علمی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران توجه کنند تا بتوانند بر اساس اهداف در نظر گرفته‌شده در این سند حرکت کنند.

بر اساس اهداف کلان این سند باید مراودات و مبادلات علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری بین‌المللی به دنبال تحقق دیپلماسی علمی فعال برای کسب دانش‌ها و فناوری‌های برتر و نوپدید و مورد نیاز اولویت‌دار کشور شود.

همچنین افق‌گشایی علمی بر اساس مبانی معرفتی اسلام، ارائه،‌ بسط و تعمیق مطلوب معارف و علوم انسانی و اسلامی در مجامع علمی بین‌المللی به‌ویژه جهان اسلام باشد. استفاده هماهنگ و منسجم از ظرفیت‌های علمی کشور برای ارتقای سطح علمی و فناوری سایر جوامع و کشورهای همسو مورد توجه قرار گیرد.

ترویج، انتشار و انتقال دستاوردهای علمی و فناوری کشور در چارچوب منافع ملی و سیاست‌های کلان نظام و مقابله با نفوذ و انحصارطلبی علمی نظام سلطه و حفاظت و صیانت هوشمند از سرمایه‌های انسانی و علمی کشور باید مدنظر قرار گیرد.

راهبردهای روابط علمی بین‌المللی

در روابط علمی بین‌المللی باید هماهنگی و هم‌افزایی میان دستگاه‌های ذی‌ربط صورت گیرد و سیاست‌گذاری یکپارچه برای توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی شکل گیرد.

تقویت و توسعه شبکه‌های صیانت‌شده فراملی میان دانشمندان، دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، مراکز پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل و خارج از کشور مدنظر قرار گیرد.

توسعه هوشمند و الهام‌بخش روابط علمی با سایر کشورها با تأکید بر مزیت‌های نسبی کشور به‌ویژه در علوم اسلامی باید در دستور کار باشد. برای دستیابی به دانش طراحی و تولید با رویکرد بومی‌سازی، فناوری‌های راهبردی و مورد نیاز با پیشگیری از آسیب‌های احتمالی آن باید توسعه یابد.

اقدامات ملی در روابط علمی بین‌المللی

برای تقویت روابط بین‌المللی باید از ظرفیت سفارتخانه‌ها، رایزنی‌های فرهنگی و سایر نهادهای فعال در عرصه بین‌المللی استفاده شود.

سامانه امن ثبت اطلاعات، رصد، پایش و ارزیابی روابط علمی بین‌المللی کشور ثبت و ایجاد شود.

ضوابط عضویت و نقش‌آفرینی تأثیرگذار سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی، مراکز علوم دینی، انجمن‌های علمی و صنفی، پژوهشگران و فناوران در مجامع و رویدادهای علمی بین‌المللی باید تبیین شود.

چارچوب و ضوابط ارائه و نشر دستاوردهای مهم و برون‌دادهای علمی اولویت‌دار در عرصه‌های بین‌المللی از طرق مختلف از قبیل پایگاه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی، شبکه‌های اجتماعی، مقالات، شناخت‌نامه‌ها، پایان‌نامه‌ها، کنفرانس‌ها و رویدادهای کارآفرینی به‌منظور رعایت منافع ملی و ایجاد فضای امن ارتباطی تعیین شود.

بازار محصولات و خدمات علمی و فناورانه به‌ویژه دانش‌بنیان در کشورهای هدف کمک‌های علمی و فناوری به کشورها و جوامع همسو با بهره‌گیری هدفمند از دیپلماسی و کمک‌های توسعه‌ای کشور توسعه یابد.

ترجمه، نشر و گسترش منابع و دستاوردهای علمی و فرهنگی ایرانی- اسلامی به‌ویژه علوم انسانی و معارف اسلامی با بهره‌گیری از توانمندی‌های حوزه‌های علمیه و سایر مراکز آموزشی و پژوهشی کشور مدنظر قرار گیرد. زبان فارسی به‌منظور ارتقای جایگاه زبان فارسی در بین زبان‌های بین‌المللی علمی ترویج شود.

سازوکار جذب، اقامت و بهره‌گیری ضابطه‌مند از ظرفیت و توان دانشمندان، پژوهشگران، فناوران و دانشجویان خارجی به‌ویژه ایرانیان مقیم خارج از کشور توسعه یابد.

پذیرش دانشجویان غیرایرانی و اخذ بورس‌های تحصیلی و فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور مبتنی بر اولویت‌های تعیین‌شده در اسناد بالادستی نظام باید ساماندهی شود.

همکاری‌های علمی بین‌المللی از قبیل دوره‌های آموزشی و دانشگاهی، پروژه‌ها و مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان، مجلات علمی و سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای خارجی باید توسعه یابد.

پیاده‌سازی پیوست فناوری در قراردادهای بین‌المللی و طرح‌های مهم ملی و نظارت بر آن و صیانت از پژوهشگران و فناوران، دستاوردهای علمی و حقوق مالکیت فکری آن‌ها در عرصه‌های بین‌المللی و آگاه‌سازی و ارائه آموزش‌های لازم باید مورد توجه قرار گیرد.

راهبری و نظارت

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه نظارت بر این سند و سایر اسناد بین‌المللی در عرصه روابط علمی و فرهنگی را با همکاری مبادی مسئول بر عهده دارد.

ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با حضور و حق رأی وزیر امور خارجه و وزیر اطلاعات، وظیفه تصویب ضوابط لازم را بر عهده دارد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مسئولیت اجرایی‌سازی مفاد این سند را بر عهده دارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 26 مهر 1397 ، کدخبر: 318777 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین