پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۳۳۵۶
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۴
حفاظت منفعلانه میراث فرهنگی استان عامل فرونشست خانه های تاریخی بافت قدیمی شهر است.

شعارسال: عوامل مختلف طی سال‌های اخیر باعث شده است ‌هر‌روز خبری منفی درباره ابنیه و آثار تاریخی مشهد منتشر شود. در جدید‌ترین رویداد از این دست، مطلع شدیم که خانه قاجاری سیدان که بیش از یک قرن از زمان ساخت آن می‌گذرد، به تلی از خاک تبدیل شده است. برای آگاهی از دلیل این ماجرا، به سراغ مسئولان مرتبط با این واقعه رفتیم و دلیل را از آنان جویا شدیم‌.

مرجان اکبری، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، در این باره گفت: گودبرداری غیراصولی در پروژه مجاور خانه سیدان دلیل تخریب این خانه تاریخی است. براساس اطلاعات ما، پروژه مجاور ضوابط اعلام‌شده برای گودبرداری را به صورت کامل رعایت نکرده است. به همین دلیل، خانه تاریخی سیدان یکباره دچار ریزش و ‌تخریب کامل شده است.

وی تأکید کرد: البته اعلام دقیق دلایل این فرونشست و در نتیجه تخریب خانه ثبت ملی سیدان به بررسی‌های دقیق کارشناسانه نیاز دارد و مجموعه میراث فرهنگی در حال انجام آن هستند.

در همین حال، قربانعلی شیرازی، معاون شهرسازی شهرداری منطقه ثامن، با رد اینکه گودبرداری پروژه مجاور بر تخریب خانه قاجاری سیدان تأثیر مستقیم گذاشته است گفت: ویران شدن خانه به گودبرداری پروژه تجاری-اقامتی مجاور ربطی ندارد زیرا ‌شهرداری مجوز گودبرداری برای این ساخت‌وساز را ابتدای امسال صادر کرده و در خردادماه هم این گودبرداری تمام شده است. از طرف دیگر، در تابستان، استحکام‌بخشی پروژه گودبرداری‌شده و نصب سازه نگهبان برای خانه سیدان به پایان رسیده است.

شیرازی در پاسخ به این سؤال که اگر گودبرداری عامل تخریب خانه تاریخی سیدان نبوده چه مسئله‌ای باعث این تخریب شده است، گفت: مرجع تشخیص علت این حادثه میراث ‌فرهنگی نیست. آتش‌نشانی در این زمینه ورود پیدا کند و بر همین اساس کارشناسان آن در حال بررسی دلایل ویران شدن خانه هستند و نتیجه به‌زودی اعلام خواهد شد. از طرف دیگر، بررسی‌های شهرداری منطقه ثامن نشان می‌دهد چاه‌های جذبی خانه در بارش‌های پاییز پر شده و از داخل ریزش کرده‌اند. همین امر هم باعث بروز این حادثه شده است.

شیرازی ادامه داد: عامل واقعی این فرونشست حفاظت منفعلانه ‌میراث ‌فرهنگی استان از خانه‌های تاریخی بافت قدیمی مشهد است.

وی افزود: متأسفانه از آنجایی که میراث ‌فرهنگی اعتبار لازم را برای استحکام‌بخشی آثار ثبتی این منطقه ندارد، در چنین مواقعی، به دنبال متهم کردن شهرداری است تا خودش را از موضوع مبرا اعلام

کند. میراث ‌فرهنگی پیش از این مدعی شده بود در راستای آسیب‌دیدن خانه سیدان با آغاز پروژه در مجاورت آن، به شهرداری هشدار داده‌ شده اما هیچ‌گونه اقدام موثری در این رابطه انجام نشده است. شیرازی البته این موضوع را هم رد می‌کند و با اشاره به مصوبات میراث فرهنگی در اجرای طرح یاد شده و گفت: ساخت پروژه در این نقطه از منطقه ثامن براساس طرح تفصیلی در حال انجام است، طرحی که پیش از این به تأیید اداره کل میراث‌ فرهنگی استان رسیده است و مصوبه‌ آن را به همراه دارد. شهرداری براساس همین طرح پروانه صادر کرده است.

طبق گفته‌های شیرازی، به دنبال پیش‌بینی‌های‌صورت‌گرفته هواشناسی مبنی بر افزایش بارش‌ها در پاییز و زمستان امسال، فرونشست زمین ٣٩ اثر تاریخی این منطقه را تهدید می‌کند، هشدارهایی که پیش از این هم به میراث فرهنگی داده شده است و اگر فکری به حال آن‌ها نشود، احتمال تکرار حوادث مشابه‌ کم نیست. آنچه بر اثر سهل‌انگاری متولیان بر سر این خانه آمد باعث شد ‌خانه قدیمی سیدان که قدمتش به دوره قاجار برمی‌گشت و از سوی خاندان سیدان در خیابان بیست‌ویکم وحدت ساخته شده بود، با شماره ثبت ملی ۱۲۳۷۹ به تاریخ ۱۳۸۴، به تلی از خاک تبدیل شود و تنها نام، تعدادی عکس و شماره‌ای به عنوان شماره ثبت ملی از آن برای آیندگان باقی بماند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت شهرآرا آنلاین تاریخ انتشار: 25مهر1397، کدخبر: 88537: www.shahraraonline.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین