پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۶۳۵۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸
بنزین از پس سال های طولانی بار دیگر از در سیاست وارد شده است. سیاسی ترین کالای ایران مدتی بود در حاشیه زندگی می کرد اما نه قیمت ارزان که فاصله قیمتی بنزین با آن سوی مرزها بحرانی جدی را رقم زده است.

شعارسال: بنزین از پس سال های طولانی بار دیگر از در سیاست وارد شده است. سیاسی ترین کالای ایران مدتی بود در حاشیه زندگی می کرد اما نه قیمت ارزان که فاصله قیمتی بنزین با آن سوی مرزها بحرانی جدی را رقم زده است .

 هر چند آمار دقیقی را نمی توان برای میزان قاچاق بنزین اعلام کرد اما برخی مسئولیان و نمایندگان این آمار را بین 20 تا 40 میلیون لیتر در روز اعلام کرده اند.

بررسی‌ها نشان می دهد کمترین فاصله قیمت بنزین ایران با کشورهای همسایه 5400 تومان و بیشترین فاصله قیمت 16 هزار تومان است. به این ترتیب قاچاق هز لیتر بنزین حداقل و حداکثر سودی در همین حد و اندازه را نصیب قاچاقچیان می‌کند.

حالا دیگر کار از هشدار و انذار و توصیه گذشته است. زنگنه برای توصیف آنچه در مرزها می گذرد از واژه الحمدالله استفاده می کند و می گوید قاچاق در همه مرزها با موفقیت در حال انجام است.

داستان تنها به بنزین ختم نمی‌شود، گازوییل ، گاز مایع و دیگر اقلام سوختی از ایران با همین شیوه قاچاق می‌شود . رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده است که به واسطه تفاوت شدید قیمت در این سو و آن سوی مرزهای ایران طی سه ماه اخیر میزان قاچاق سوخت به یک میلیارد لیتر رسیده است.

علی مویدی خرم آبادی گفته است: قطعا قاچاق سوخت جرم سازمان یافته است و بیشتر آنها تشکیلاتی هستند و چه بسا با برخی دستگاه‌های دولتی هم پیوند خورده باشد.

در عین حال حتی اگر ارز 4200 تومان ملاک عمل باشد ، قیمت تمام شده بنزین در ایران چیزی بیش از 2850 تومان است .

با این وصف برای مقابله با قاچاق چه باید کرد؟

بنزین چگونه در تیررس قاچاقچیان قرار گرفت

کاهش شدید ارزش پول ملی یکی از مهمترین دلایلی بو.د که قاچاق سوخت را دیگربار ، جذابیت بخشید . حالا سود حداقل 10 هزار تومانی بابت قاچاق هر لیتر بنزین ، کمترین کسی را وسوسه نمی کند تا از این در وارد شود.

با درنظر داشتن اینکه نرخ بالای بیکاری در استان سیستان و بلوچستان به قاچاق سوخت در این استان دامن زده است، متاسفانه تعلل برخی دستگاه‌های اجرایی در اتصال سامانه ای به یکدیگر، به گونه ای که امکان رصد و شناسایی خودروهای حامل سوخت قاچاق فراهم شود، همچنان ادامه دارد.

هر چند برخی برآوردها میزان درامد ناشی از قاچاق بنزین را هزار میلیارد تومان اعلام می کنند اما حتی اگر بدبینانه ترین برآوردها مد نظر قرار گیرد، با احتساب سود 10 هزار تومانی به ازای قاچاق هر لیتر بنزین و در نظر رگفتن قاچاق روزانه 20 میلیون لیتر ، حجم پول کثیف حاصله به 200 میلیارد تومان و در صورت در نظر گرفتن 40 میلیون لیتر بنزین قاچاق این رقم به 400 میلیارد تومان می رسد . به این ترتیب هر دقیقه قاچاقچیان از قبل غارت بنزین ایران 138 میلیون تومان تا 277 میلیون تومان به دست می آورند . این ارقام حداقلی و حدس و گمان است اما بی تردید حجم سودی که به جیب قاچاقچیان سرازیر می شود، در همین حد و اندازه است که همه مرزها را درگیر خود کرده است.

این تنها ضربه ای نیست که قاچاق بنزین به ایران می زند چرا که پول های کثیف حاصل از قاچاق در هر عرصه ای وارد شود بحرانی را رقم زده و سپس بیرون می آید.

کارت سوخت بازمی‌گردد

زمزمه بازگشت کارت سوخت حالا به شکلی جدی به گوش می رسد . به نظر می رسد این بار برای مقابله با قاچاق بنزین هم افزایش قیمت و هم بازگشت دوباره کارت سوخت تجربه خواهد شد. رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که درباره موضوع احیای کارت هوشمند سوخت در نشست مشترک مسئولان دولتی و رؤسای کمیسیون‌ها بحث و بررسی شد، تصریح کرد: کمیسیون انرژی مجلس تصمیم گرفت نخستین نشست خود در هفته آینده را به موضوع فعال‌سازی کارت هوشمند سوخت اختصاص دهد تا مباحث کارشناسی آن در ابعاد مختلف بررسی شود.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب ، تاریخ انتشار : 26مهر 97، کدمطلب:435945 ،www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
0
0
ا.ف75
دو راه هست یا این که سوخت قیمتش با همسایه ها برابر بشه
یا این که سهمیه بندی بشه بنزین
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین