پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۱۴۷
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
نیم قرن بعد از شاه پهلوی، بن سلمان جوان تازه یاد گرفته به زنان اجازه حضور اجتماعی دهد، تئاتر بسازد و سینما تاسیس کند؛ زنان اجازه حضور در ورزشگاهها بعنوان تماشاگر داشته باشند و رانندگی کنند
شعار سال : زمانی که ولیعهد جوان سعودی، بن سلمان، دست به اصلاحات زد. برخی عوامانه فکر می کردند که عنقریب عربستان در ردیف کشور های توسعه یافته آسیا قرار می گیرد و کشورهایی مثل ایران حسرت دمکراسی و پیشرفت عربستان را خواهند خورد!. غافل از اینکه در کنار پیشرفت و مدرن شدن، دمکراسی و آزادی اجتماعی- سیاسی نیز نیاز است. به عبارتی بدون آزادی منتقد و مخالف، توسعه یافتگی شوخی بیش نیست.
ایران این تجربه را نیم قرن قبل از سر گذرانده بود. محمد رضا شاه پهلوی  هم سینما را گسترش داد، برای ما بی حجابی و  لباس متحد الشکل آورد. او ارتش قوی ساخت، ژاندارم منطقه شد و ما را "به سوی تمدن بزرگ" دعوت می کرد. در همان حال زندان هایش مملو از مخالفان و منقدانش بود و ساواک وحشیانه ترین رفتار ها را با هموطنانشان داشتند.
نیم قرن بعد از شاه پهلوی، بن سلمان جوان تازه یاد گرفته به زنان اجازه حضور اجتماعی دهد، تئاتر بسازد و سینما تاسیس کند؛ زنان اجازه حضور در ورزشگاهها بعنوان تماشاگر داشته باشند و رانندگی کنند. عوام هم خیال می کردند سالی بسر نیامده عربستان در ردیف ژاپن ، کره، هند و... قرار می گیرد! اما ناپدید شدن و مرگ جمال خاشقجی خط بطلانی بر این همه توهمات کشید. اگر بخواهی کشور پیشرفته ای داشته  باشی، " باید اسباب بزرگی همه آماده کنی".

نمی شود؛
 -زندانی سیاسی داشته باشی،
-آزادی مطبوعات نداشته باشی ،
-شکنجه در زندانها رایج باشد،
-اقلیت ها از حقوق قانونی برخوردار نباشند،
- با ائتلاف با بدون ائتلاف دخالت و تجاوز در کشور همسایه و  سایر کشور ها داشته باشی،
-در کشورت گروهی ثروت افسانه ای داشته باشند و بقیه زندگی معمولی و فقیر باشند،
-احزاب قوی و انتخابات آزاد نداشته باشی،
-و در نهایت مخفیانه روزنامه نگاران و دگر اندیشان را بکشی،
و آنگاه دنبال توسعه باشی.
نمی شود. ما این راه را تجربه کرده ایم آنهم نیم قرن قبل، زمانی که بن سلمان هنوز بدنیا نیامده بود! گام نخست در توسعه و مکراسی  احترام به حقوق مردم بویژه مخالفان و دگر اندیشان است. حقی که شاه ایران و بن سلمان و بقیه دیکتاتورها از آن غفلت می کنند، که در این صورت ره به جایی نمی برند و دیر یا زود سقوط خواهند کرد و یک جامعه عقب مانده از خود به یادگار می گذارند.
خلاصه آنکه در جهان مدرن، توسعه یافتگی همه جانبه و موزون است نه تک بعدی و نا موزون.

شعار سال، بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از کانال های تلگرامی
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین