پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۲۰۶
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۷
از اهداف اصلي اين تحقيق شناخت سياست يارانه صادراتي و نقش آن در توسعه صادرات محصولات كشاورزي مي باشد و تلاش بر اين است كه ضمن ارايه يك روش براي محاسبه ميزان يارانه صادراتي به بررسي وضعيت يارانه صادراتي در ايران و ارزيابي آن پرداخته شود.

شعارسال: روابط بازرگاني كه هر كشور در سطح بين المللي با ساير كشورها انجام مي دهد مي تواند بر رشد اقتصادي آن كشور تاثير بگذارد و نقش مهمي در تعيين وضعيت و آينده كشور داشته باشد.

در شرايط فعلي برنامه توسعه صادرات غير نفتي، بويژه در خصوص استقلال اقتصادي و رهايي از درآمدهاي تك محصولي نفت، در سرلوحه برنامه هاي اقتصادي دولت قرار دارد كه بين صادرات غير نفتي، صادرات محصولات كشاورزي با توجه به توانايي هاي بالقوه اين بخش، نقش سرنوشت سازي در فرآيند توسعه داشته است لذا با درنظر گرفتن اين توانايي ها توجه به توسعه توليد و صادرات اين دسته از محصولات از اهميت چشمگيري برخوردار است.

بدين منظور مدت زماني است كه از سوي دولت يارانه صادراتي به عنوان راهكار عملي در رسيدن به توسعه صادرات و حمايت از توليد كنندگان داخلي مورد توجه قرار گرفته است به عبارت ديگر وجود امكانات بالقوه توجه سياستگذاران را به اين ابزار سياستي جلب كرده است.

گفتني است در اين راستا تحقيق حاضر پيرامون يارانه صادراتي در كشور صورت گرفته است تا بتوان ضمن شناسايي اين ابزار سياستي، زمينه را براي كاهش هزينه در پرداخت يارانه و در نتيجه افزايش كارايي يارانه صادراتي تخصيص يافته فراهم سازد.

از اهداف اصلي اين تحقيق شناخت سياست يارانه صادراتي و نقش آن در توسعه صادرات محصولات كشاورزي مي باشد و تلاش بر اين است كه ضمن ارايه يك روش براي محاسبه ميزان يارانه صادراتي به بررسي وضعيت يارانه صادراتي در ايران و ارزيابي آن پرداخته شود.

در ارزيابي اين سياست سعي مي شود نحوه و ميزان پرداخت يارانه صادراتي و چگونگي اثر گذاري آن در افزايش صادرات محصولات منتخب كشاورزي بررسي شده و جنبه هاي مثبت و منفي آن شناسايي شود. به منظور بررسي اهداف مذكور و اثرات مختلف ابزار سياستي يارانه صادراتي در ايران و عوامل موثر بر كارايي آن از الگوهاي تعادل جزيي براي شبيه سازي اقتصادي استفاده شده است. در اين روش وضعيت اقتصادي كشور (براي محصولات كشاورزي مشمول يارانه) براي حالتهاي مختلف در چارچوب معدلات رياضي شبيه سازي ده و سپس واكنش سيستم اقتصادي به سياست اتخاذ شده در قالب سناريوهاي مختلف با فروضي متفاوت مورد بررسي قرار مي گيرد.

برای مشاهده متن کامل  اینجا  کلیک کنید.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، تاریخ انتشار: 27مهر1397 ، کدخبر: 7418: www.sid.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین