پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۶۴۲۴۵
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۰
بانک‌ها در نیمه نخست امسال 12درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال وام داده‌اند که از این میزان 27.9درصد به بخش صنعت و معدن، 13.7درصد به بخش بازرگانی، 40.7درصد به بخش خدمات، 9.1درصد به بخش کشاورزی و تتمه آن به تسهیلات متفرقه اختصاص یافته است.

شعار سال: مقایسه روند پرداخت تسهیلات بانکی در نیمه نخست امسال نسبت به پنج ماه ابتدایی سال، نشان می‌دهد سهم بخش‌های صنعت و معدن و کشاورزی افزایش یافته و سهم بخش ساختمان و مسکن و بازرگانی کم شده و سهم بخش خدمات تغییری نکرده است. به گزارش بانک مرکزی، بانک‌ها در نیمه نخست امسال 303هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند که 32.8هزار میلیارد تومان بیشتر از نیمه نخست پارسال بوده است.

این آمار نشان می‌دهد از کل وام پرداخت‌شده تا پایان تابستان امسال 61.4درصد معادل 186هزار میلیارد تومان برای تامین سرمایه در گردش و نقدینگی بخش‌ها و بنگاه‌های اقتصادی اختصاص یافته که نسبت به نیمه نخست پارسال 7.9درصد افزایش را نشان می‌دهد.

تلاش دولت برای جبران کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش بنگاه‌های صنعتی در سال‌های اخیر باعث شده تا عملا وام چندانی برای ایجاد واحدهای صنعتی جدید باقی نماند، به‌گونه‌ای که از کل وام پرداخت‌شده به این بخش بالغ بر 82درصد به سرمایه در گردش این بنگاه‌ها اختصاص یافته است.

بانک مرکزی می‌گوید به‌طور متوسط 630میلیارد تومان به هر تقاضای وام در بخش صنعت پرداخت شده درحالی‌که میانگین وام پرداخت‌شده بابت تقاضای خدماتی کمتر از 50میلیون تومان بوده است. این نهاد ناظر بر بازار پولی و بانکی همچون 5سال گذشته تکرار می‌کند که در پرداخت تسهیلات همچنان باید مراقب نرخ تورم بود و پیشنهاد بانک مرکزی برای افزایش توأم وام‌دهی بانک‌ها باید سرمایه بانک‌ها افزایش و کیفیت آن بهبود یابد و جلوی افزایش مطالبات بانکی گرفته و از وارد‌کردن فشارهای مضاعف بر میزان دارایی بانک‌ها برای پرداخت وام بیشتر جلوگیری شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 30 مهر 97، شماره: 34986


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین