پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۲۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲
همین سال گذشته بود که تصاویر سیب تلنبار شده در کنار جاده‌های آذربایجان غربی سوژه اصلی رسانه و شبکه‌های اجتماعی شده بود. هر چند با دیدن این تصاویر در نگاه اول تصور می‌شد که محصول روی دست کشاورزان مانده و آنان متضرر شده‌اند، اما به گفته مسئولان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی این موضوع صحت نداشته و این انباشت روال کار هر ساله کشاورزان بوده است. در اصل کشاورزان هر ساله سیب صنعتی یا به زبان خودمانی زیردرختی را به‌صورت انباشت و فله‌ای برای فروش به کارخانه‌های صنایع تبدیلی جمع‌آوری می‌کنند و در یک زمان مشخص کارخانه‌ها اقدام به انتقال این محصول به مراکز فرآوری می‌کنند.

شعار سال: «اسمعیل کریم‌زاده»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این زمینه اظهارداشت: با توجه به شایعاتی که سال گذشته در خصوص سیب استان مطرح شده بود و همچنین مسائل بهداشتی، امسال بنا شده انباشت و خرید سیب صنعتی در کنار جاده‌های استان ممنوع باشد. در این راستا سازمان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی موظف شده‌اند اطلاع رسانی‌های لازم را به باغداران و کشاورزان انجام دهند و آدرس محل‌های انباشت و میزان خرید سیب صنعتی را ارائه کنند. همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز موظف شده تا زمان خرید و میزان ظرفیت کارخانه‌ها را برای این موضوع جمع‌بندی و اعلام کند. امسال سیب زیردرختی به جای دپوی فله‌ای برای فروش در کیسه‌های نایلونی نگهداری خواهد شد. وی با اشاره به اینکه امسال با وجود کاهش تولید، پیش‌بینی شده حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تن سیب زیردرختی در باغ‌های استان جمع‌آوری شود، ادامه داد: با توجه به این میزان محصول یکی از مهم‌ترین اقدامات جهاد کشاورزی ساماندهی بازار سیب درختی و کاهش مشکلات باغداران است.

امسال کیفیت سیب‌های استان بهتر است
کریم‌زاده خاطرنشان کرد: امسال سرمای زودرس بهاره به بسیاری از باغ‌های سیب بویژه در شهرستان اشنویه خسارت وارد کرد. همین موضوع سبب شده میزان تولید سیب در استان تحت تأثیر قرار گیرد و امسال با کاهش تولید رو به رو باشیم. البته امسال سال کم بار محصول نیز بوده اما دلیل اصلی کاهش محصول همان سرمای بهاره است.
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به آغاز برداشت محصول سیب از باغ‌های استان، افزود: البته با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این کمبود محصول تأثیری در بازار ندارد. از سوی دیگر امسال گرچه میزان محصول کاهش داشته اما در مقایسه با سال گذشته از کیفیت بیشتر برخوردار است.

افزایش قیمت برای حمایت از باغداران
وی سطح زیرکشت باغ‌های سیب در استان را ۵۶ هزار هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: با وجود کاهش تولید سیب در استان، بخشی از محصول تولیدی به مصرف تازه خوری رسیده و پس از ذخیره‌سازی میزان موردنیاز بخصوص برای تنظیم بازار شب عید، بخشی نیز به خارج از کشور صادر می‌شود.
کریم زاده خاطرنشان کرد: امسال در راستای حمایت از کشاورزان و باغداران، قیمت خرید سیب صنعتی را سه برابر افزایش داده‌ایم تا آنان کمتر متضرر شوند. سیب صنعتی به قیمت شش تا هفت هزار ریال خریداری می‌شود اما اعتقاد داریم می‌توان قیمت فعلی را نیز افزایش داد.
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص مشکل صادرات سیب استان، افزود: سال گذشته 750هزار تن سیب از کشور صادر شده که 50 درصد آن سهم آذربایجان غربی بوده است. از سال گذشته تاکنون با پیگیری‌های انجام شده بازارهای جدید را برای صادرات شناسایی کرده‌ایم و پیش‌بینی ما این است که میزان صادرات نسبت به سال گذشته بیشتر باشد. وی از رسانه‌ها خواست، تا با توجه به مشکلات سال گذشته درباره ممنوعیت خرید و فروش سیب صنعتی در کنار جاده‌ها اطلاع‌رسانی کنند.

باغداران نیاز به حمایت دارند
با وجود اقدامات حمایتی که جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نسبت به اجرای آن تأکید دارد، اما تعدادی از باغداران می‌گویند که این مشکلات هر ساله تکرار می‌شود و هر بار این ما هستیم که باید بار خسارت‌ها را به دوش بکشیم.
«علی» یکی از باغداران جوان آذربایجان غربی در این زمینه گفت: هر سالی را که به امید حمایت‌ها مانده‌ایم، زیان فراوان دیده‌ایم و تجربه به ما ثابت کرده که فروش محصولات به دلالان بهتر از فاسد شدن و ضرر است. خیلی از سال‌ها دلالان محصول ما را به قیمتی می‌خرند که حتی کفاف هزینه‌های تولیدمان را نمی‌دهد، با وجود این هر سال قول‌هایی به ما داده می‌شود، اما خبری از اجرای این وعده‌ها نیست؛ معیشت ما به کشاورزی و باغداری گره خورده و به‌همین خاطر تنها تقاضایمان از مسئولان، حمایت است.
این باغدارافزود: محصول تولیدی ما گرچه از نظر کیفیت، مرغوب است، اما به خاطر نبود زیرساخت‌های مناسب صادرات و نبود سردخانه‌های مناسب، از ترس فاسد شدن مجبور هستیم محصولی را که با خون و دل به دست آورده‌ایم با قیمت بسیار پایین به دلالان بفروشیم. ریزش‌های قبل از برداشت محصول هر سال از بزرگ‌ترین مشکلات باغداران به حساب می‌آید. هر چند امسال بنا شده قیمت خرید سیب‌های درجه سه (پا درختی) افزایش داشته باشد، اما اگر مجموع هزینه‌ها را در نظر بگیریم این میزان هم برای کشاورز سودی به همراه ندارد. وی کمبود صنایع تبدیلی را از دیگر مشکلات دانست و گفت: هر سال مقدار زیادی از محصولات ما خراب می‌شود، اما اگر همین محصولات بموقع از سوی صنایع تبدیلی خریداری شود هم زحمت ما به هدر نمی‌رود هم سیبی را که با مصرف آب در شرایط کم آبی به وجود آمده، دور ریخته نمی‌شود.
کاهش صادرات سیب با گران شدن هزینه حمل و نقل
در همین حال، «عبدالله فتح‌الله‌زاده» معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز اظهار داشت: امسال به علت گران شدن هزینه حمل و نقل در داخل کشور و عراق، میزان صادرات سیب نسبت به سال گذشته کاهش دارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: ده‌ها هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم پس از تولید در امر برداشت، بسته‌بندی فروش، صادرات و سایر بخش‌های مرتبط با این محصول فعالیت می‌کنند و امرار و معاش بیش از 60 هزار خانوار روستایی و شهری در استان به صنعت سیب درختی وابسته است. سالانه 350 هزار تن سیب درختی جذب صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌شود که این میزان امسال 200 هزار تن پیش‌بینی می‌شود.
وی میزان مصرف تازه خوری سیب را در استان 150 هزار تن بیان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در صورت حل مشکلات صادراتی میزان صادرات سیب درختی امسال بیش از 200هزار تن انجام شود. یکی از مهم‌ترین راهکارهای صادرات محصول کشاورزی در قالب بازارپسند و صادراتی آن، بسته‌بندی و چینش تفکیک شده و مناسب محصول است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 30 مهر 97، شماره: 6906


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
0
0
ا.ف75
باید به سمتی حرکت بشه هم محصول با کیفیت با استفاده از تکنولوژی تولید بشه و همین اینکه قیمت کاهش پیدا کنه که یه نظرم باید مدیریت صحیح انجام بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین