پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۶۴۴۹۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۴
انتشار سند پایه الگوی پیشرفت ایرانی– اسلامی فرصتی مغتنم برای تقویت جریان گفت‌وگوی ملی فراهم می‌کند. این سند که چشم‌انداز 50 ساله کشور را براساس ظرفیت‌های کشور از یک سو و آرمان‌ها و مطالبات ملی از سوی دیگر ترسیم کرده است، شامل محورهای گوناگونی است که می‌تواند در معرض نقد و نظر قرار گرفته و زمینه طرح و تبادل دیدگاه‌های مختلف موجود در جامعه را فراهم آورد.

شعار سال: انتشار سند پایه الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی فرصتی مغتنم برای تقویت جریان گفت‌وگوی ملی فراهم می‌کند. این سند که چشم‌انداز 50 ساله کشور را براساس ظرفیت‌های کشور از یک سو و آرمان‌ها و مطالبات ملی از سوی دیگر ترسیم کرده است، شامل محورهای گوناگونی است که می‌تواند در معرض نقد و نظر قرار گرفته و زمینه طرح و تبادل دیدگاه‌های مختلف موجود در جامعه را فراهم آورد.

گفت‌وگو درخصوص محورهای این سند مستلزم ایجاد فضای مناسبی است که هم برای صاحبنظران برانگیزاننده باشد و هم به جلب اعتماد افکار عمومی کمک کند.

طبعاً گفت‌وگو وقتی معنا پیدا می‌کند که دیدگاه‌های متفاوت و متباین امکان طرح پیدا کنند و در هر مورد استدلال‌های موافق و مخالف، بدون هرگونه مانع ذهنی یا عینی و واقعی یا خیالی ارائه شوند. گفت‌وگویی می‌تواند مفید و راهگشا باشد که در برگیرنده نقدهای جدی باشد تا در عین حال بتواند زمینه طرح و ارائه استدلال‌های دفاعی و حمایتی را ایجاد کند.

بی تردید در جامعه ما به‌عنوان یک جامعه بالنده و پویا، نظرگاه‌ها و تحلیل‌های گوناگون درخصوص مباحث محوری کشور وجود دارد و چنین نیست که درخصوص هر یک از مسائل مهم فقط یک نظر یا صرفاً یک تحلیل غالب وجود داشته باشد. اتفاقاً اقتضای بالندگی و غنای فکری کشور آن است که در مورد هر مسأله، صاحبنظران، نظریه‌پردازان و تحلیلگران فراوان فعال در کشور از منظرهای مختلف و رویکردهای متفاوت به تبیین مسائل بپردازند.

با وجود توانمندی‌های گسترده فکری و نظری، شایسته است محورهای سند پایه الگوی پیشرفت به‌عنوان مبنای گفت‌وگوی ملی مورد توجه قرار گیرد و صاحبنظران و اندیشمندان به بحث و گفت‌وگوی گسترده در این خصوص دعوت شوند.

نکته مهم و قابل توجه در مورد این سند آن است که رونمایی از آن و دعوت به مشارکت در تحلیل و تکمیل آن در بالاترین سطح توسط رهبر معظم انقلاب صورت گرفت. تأکید رهبر انقلاب بر طرح دیدگاه‌های تکمیلی برای رفع اشکالات و کاستی‌های احتمالی و پیش‌بینی دوره دو ساله برای نهایی‌سازی این سند، فرصت مهمی برای شکل‌گیری یک تجربه تاریخی فراهم کرده است. در این عرصه شایسته است اصحاب فکر و اندیشه به طرح دغدغه‌های خود درخصوص نقشه راه ملی برای تحقق آرمان‌های کشور در افق درازمدت بپردازند و رسانه‌ها نیز در تسهیل این مسیر نقش خود را ایفا نموده، زمینه لازم برای «گفت‌و‌گوی ملی حول محور الگوی پیشرفت» را فراهم نمایند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران تاریخ انتشار 1 آبان97، کدمطلب: 486991، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین