پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۵۱۷۱
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
بازگشت نسبی آرامش به سوریه باعث شده تا کشورهای غربی بار دیگر در تلاش برای خلق یک بحران ساختگی تحت عنوان تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه، منافع خود را در این مسیر دنبال کرده و به دخالت های خود در امور داخلی سوریه ادامه دهند.
شعار سال: بازگشت نسبی آرامش به سوریه باعث شده تا کشورهای غربی بار دیگر در تلاش برای خلق یک بحران ساختگی تحت عنوان تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه، منافع خود را در این مسیر دنبال کرده و به دخالت های خود در امور داخلی سوریه ادامه دهند.

30 ژانویه 2018 یعنی نزدیک به یک سال پیش بود که شرکت ‌کنندگان در نشست صلح سوریه که در شهر «سوچی» روسیه برگزار شد، با وجود تمام اختلاف ‌نظرها، بر سر یک مساله به توافق رسیدند و آن هم تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه بود.

کمیته ای که قرار شد در چارچوب تلاش های سازمان ملل متحد متشکل از دولت قانونی سوریه، نمایندگان معارضان در گفت ‌وگوهای بین‌ سوری، کارشناسان سوری، جامعه مدنی، سران عشایر و زنان باشد و به عبارت دیگر یک تلاش سوری – سوری برای تدوین قانون اساسی جدید سوریه انجام شود.

در این رابطه نیز طی قریب به یک سال گذشته رایزنی های مختلفی در سطوح مختلف و با کمک کشورهایی مانند روسیه، ایران و ترکیه صورت گرفت تا این کمیته توسط دولت و مردم سوریه تشکیل شود.

اما در این میان برخی از کشورهای غربی و آمریکا طی این مدت سعی کردند تا با اظهارنظرها و صدور بیانیه هایی تلاش های صورت گرفته برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه تحت تاثیر قرار داده و با دخالت در امور داخلی سوریه خواست دولت قانونی و ملت سوریه را به آن سویی که خود می خواهند هدایت کنند.

25 مهرماه «الوف اسکوک» سفیر سوئد در سازمان ملل به نمایندگی از کشورهای انگلیس، فرانسه، لهستان، آلمان، ایتالیا، هلند و بلژیک در جمع خبرنگاران بیانیه مشترکی را قرائت کرد و در آن خواستار تشکیل فوری کمیته تدوین قانون اساسی سوریه شد.

در همین خصوص آمریکا، مصر، فرانسه، آلمان، اردن، سعودی و انگلیس نیز گروهی را موسوم به «گروه کوچک» برای پیگیری کمیته قانون اساسی سوریه شکل دادند تا به نحوی تلاش های سوری که با رایزنی های 'استفان دی میستورا' نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه انجام می شود را تحت الشعاع قرار دهند.

شاید اظهارات روز جمعه «فرانسوا دلاتره» نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد که بر ضرورت تشکیل سریع کمیته قانون اساسی سوریه تاکید کرد، نمونه ای آشکار از دخالت کشورهای غربی در امور داخلی سوریه تلقی کرد، مساله ای که مقام های سوری پیش تر بارها و بارها آن را رد کردند.

«ولید المعلم» وزیر امور خارجه سوریه هفته گذشته بود که در رد خواسته های کشورهای غربی گفت: قانون اساسی و هر چیزی که به بحث حاکمیتی این کشور مرتبط باشد، توسط ملت سوریه و بدون هیچ گونه دخالت خارجی تصمیم گیری می شود.

در همین راستا روز جمعه «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت درباره زمان تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه به طرف های غربی گفت: هیچ ضرب الاجل ساختگی برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه وجود ندارد.

وی هچنین با هشدار به کسانی که می خواهند منافع متضاد خود را از یک بحران ساختگی استخراج کنند، افزود: این اقدام، جرم و جنایت است و به روند سیاسی منجر نمی شود.

در همین حال نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز ابراز امیدواری کرده تا پایان ماه نوامبر و همزمان با کناره گیری از مسئولیت خود، کمیته قانون اساسی سوریه هم تشکیل شود.

دی میستورا با بیان اینکه دمشق دخالت خارجی ها را در امور حاکمیت داخلی خود نمی پذیرد، گفت: در حال رایزنی برای رسیدن به یک لیست منصفانه به منظور شکل گیری کمیته اصلاح قانون اساسی هستیم.

بی تردید موضوع بررسی و تدوین قانون اساسی سوریه در وهله نخست باید با موافقت دولت سوریه به عنوان دولت قانونی این کشور و با رایزنی میان جامعه مدنی سوریه انجام گیرد که کاری زمان بر ، نیازمند کارشناسی و دور از شتاب زدگی است.

در عین حال نوع گفتمانی که کشورهای غربی و آمریکا درباره موضوع تدوین قانون اساسی سوریه در پیش گرفته اند نشان می دهد این کشورها به هیچ عنوان خواهان واقعی تدوین چنین قانونی نیستند بلکه با توجه به آرام شدن اوضاع در سوریه قصد دارند از آن به عنوان یک ابزار برای بحران سازی و فشار بر دولت سوریه استفاده کنند.

اما آنچه که مشخص است این نکته است که در نهایت این دولت و مردم سوریه هستند که درباره آینده سوریه تصمیم می گیرند و کشورهای جهان بایستی به خواست دولت و ملت سوریه احترام بگذارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا، تاریخ انتشار: 5 آبان 1397، کدخبر: 83079454 ، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین