پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۵۵۳۲
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶
درحالی که خیل عظیم زائران اربعین حسینی درحال خروج از مرزهای استان‌های خوزستان و ایلام برای شرکت در این مراسم هستند، دیروز(شنبه) باردیگر طوفان و گرد وخاک بسیاری از استان‌های غربی و جنوبی کشور را درنوردید و مشکلاتی را برای زائران به‌وجود آورد. شدت گرد وغبار به حدی بود که موجب تعطیلی مدارس در بسیاری از شهرها دراستان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، بوشهر، آذربایجان شرقی و کردستان شد.

شعار سال: توده گرد وخاکی که در سوریه شکل گرفته بود و صبح روز جمعه از کشور عراق عبور کرد، شامگاه شنبه گذشته استان‌های غربی و جنوبی را فراگرفت و وجود باد شدید در این مناطق مزید برعلت شد تا سبب کاهش دید و آلودگی ناشی از این پدیده در مناطق غربی و جنوبی کشور شود.
«فریبا گودرزی»، کارشناس پیش‌بینی سازمان هواشناسی نیز تصریح کرد: دیروز شنبه نوارغربی کشور شامل استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، همدان، زنجان در کشورخودمان و مسیرهای کاروان‌های زیارتی اربعین در عراق جولانگاه وزش بادهای شدید بود و طوفان گرد و خاک برپا کرد. انتظار می‌رود امروز(یکشنبه) از شدت وزش طوفان در این مناطق کاسته شود.
گودرزی به زائران اربعین حسینی هم توصیه کرد: در مسیر تردد به عراق حتماً از ماسک‌های استاندارد برای تنفس استفاده کنند؛ ضمن اینکه با توجه به کاهش شدید دما لباس گرم حتماً به همراه داشته باشند.

باد وباران مواکب مردمی را در چزابه به هم ریخت
باد وباران کم سابقه جمعه شب گذشته که برخی زائران اربعین آن را طوفان توصیف کردند بیشتر مواکب مردمی در نزدیکی گذرگاه مرزی چزابه را به طور کامل به هم ریخت و روند خدمت‌رسانی به زائران امام حسین(ع) را با اختلال جدی روبه‌روکرد.
به‌دنبال این بارش شدید همراه با وزش باد، بیشتر مواکب مردمی را که سازه آن خیمه‌هایی از جنس چتری است با مشکلاتی رو‌به‌رو کرد و زائران را که برخی در حال پذیرایی و برخی نیز در حال استراحت بودند به یکباره زمینگیر کرد.
به فاصله 30 دقیقه شدت باران به حدی بود که مقدار زیادی آب به درون مواکب نفوذ کرد و همه چیز روی آب شناور شد. موکب‌داران با یاری زائران نیز بلافاصله دست به کار شدند تا از نفوذ بیشتر آب به موکب‌ها جلوگیری کنند ولی هجوم آب، امان را از همه برید و همه تسلیم سیلاب شدند.
آب به سیستم‌های صوتی و بسیاری از وسایل برقی در حال کار، صدمه زد و دقایقی بعد همه مواکب در تاریکی مطلق فرو رفتند. این بارندگی که به بیان بسیاری از شاهدان کم سابقه بوده، مسیرهای خاکی منتهی به مواکب را نیز زیر آب برد و تردد خودروها را با خطرات زیادی رو‌به‌رو کرد.
جذب آب در اراضی و خاک این منطقه که بیشتر شوره‌زار است به سختی صورت می‌گیرد و ممکن است تا روزهای آینده نیز آب باران در منطقه همچنان برای موکب‌داران و زائران مشکل‌آفرین و مشکل‌ساز باشد.
»
فرخ کشاورز»، نماینده ستاد عتبات عالیات خوزستان در چزابه که متولی امور مربوط به مواکب مردمی است نیز در توصیف این باران گفت: همه مواکب بجز چند موکب که از سازه‌های بتنی و مصالح ساختمانی مقاوم استفاده کرده بودند، آسیب دیدند و امکان پذیرایی متناسب با‌ شأن زائران وجود ندارد.
کشاورز با اشاره به اینکه مواکب مردمی عموماً غیرمقاوم و به‌صورت چادر از جنس چتری وبدون پوشش غیرقابل نفوذ برپا شده بودند، اظهار داشت: برای پیشگیری از چنین حوادثی راهی جز استفاده از مصالح ساختمانی برای برپایی مواکب نیست.
وی بیان کرد: مواکب از سال آینده باید به گونه‌ای سازماندهی شوند تا در موقع بروز طوفان، با بحران‌های این‌چنینی روبه‌رو نشوند. درهمین حال «کیامرث حاجی‌زاده»، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان سرعت وزش طوفان جمعه شب در چزابه را بیش از 70کیلومتر اعلام کرد و افزود: به‌دنبال وزش طوفان برای ساعاتی برق در مرز چزابه و اهواز و برخی دیگر از شهرها قطع شد ولی بسرعت نسبت به وصل آن اقدام شد. ارزیابی برای میزان خسارت طوفان ادامه دارد.
تازه‌ترین گزارش رسیده از محل مواکب که 2.7کیلومتر با ساختمان پایانه مسافری چزابه فاصله دارد، حاکی است که روشنایی مواکب برقرار شده است. همچنین شبکه آبرسانی مواکب در اطراف چزابه فعال است ولی از حجم کاری مواکب و خدمت‌رسانی به زائران به نحو قابل توجهی کاسته شده است.
براساس این گزارش، بسیاری از زائران که در حال حرکت به سمت پایانه چزابه بودند در باران سیل‌آسا گرفتار شدند و با کمک نیروهای امدادی و اتوبوس‌ها به پایانه انتقال یافتند، ولی مدارکی همچون گذرنامه و ویزای آنان خیس شده بود و اداره گذرنامه قادر به تشخیص هویت زائر نبود. از سوی دیگر شدت باران جمعه شب، ایمنی ساختمان پایانه مسافری چزابه را نیز زیر سؤال برد چرا که آب باران از سقف آن ریزش و حتی آب به درون خطوط برق و تلفن پایانه نیز نفوذ کرد. بنا به این گزارش بارش شدید باران همچنین قطع برق و اینترنت پایانه را به‌دنبال داشت و برای ساعتی خروج و ورود زائران اربعین حسینی را در دو سوی مرز متوقف کرد.

گرد و غبار در مهران ۲۸ برابر حد مجاز
گرد وغبار شدید دیروز شنبه، مهران، یکی از مرزهایی که برای تردد زائران اربعین در استان ایلام در نظر گرفته شده را هم دربر گرفت، به گونه‌ای که میزان گرد وغبار در این شهرستان به 28 برابر حد مجاز رسید. بر اساس اعلام محیط زیست استان ایلام دیروز وضعیت گرد وغبار در ایلام هم سه برابر و در ایوان ٢٤ برابر بالاتر از حد استاندارد بود و این شهرها هوای ناسالمی داشتند. درهمین حال «مجتبی میهن پرست»، رئیس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی ایلام گفت: گرد و غبار از جمعه شب وارد استان شده و شدت آن به حدی بود که دیروز شنبه دید افقی در مرز مهران را به 600 متر رساند. انتظار داریم امروز(یکشنبه) از شدت گرد وغبار دراستان بویژه مهران کاسته شود.

مصدومیت هفت زائر اربعین در چزابه به علت باد شدید و باران
«کاظم یلالی»، مسئول امداد تیم هلال احمر مستقر در چزابه هم از مصدوم شدن هفت زائر اربعین به علت باد شدید و باران جمعه شب گذشته در این مرز خبر داد و افزود: اکیپ‌های مستقر در مرز چزابه پس از بارش باران شدید درمواکب حاضر و به امدادرسانی مشغول شدند. در جمعه شب گذشته پنج آمبولانس به همراه امدادگران مشغول خدمات‌رسانی بودند که با توجه به ازهم پاشیدن مواکب و زخمی شدن تعدادی از زائران و مواکب‌داران، این امدادرسانی‌ها تا بامداد دیروز شنبه ادامه داشت.

کاهش 67 درصدی حوادث جاده‌ای
سردار«حسین اشتری»، فرمانده ناجا هم با وجود افزایش تردد خودروها و شرایط جوی از کاهش 50 درصدی جانباختگان و 67 درصدی تصادفات در اربعین امسال خبر داد و افزود: با توجه به اینکه حجم کار در بازگشت زائران سنگین‌تر خواهد بود، آمادگی پلیس باید بیشتر باشد. پیش‌بینی می‌شود بزودی بازگشت زائران به کشور اوج بگیرد.
سردار اشتری تأکید کرد: 30 هزار نفر از نیروهای ناجا بجز پرسنل استان‌های درگیر در مرزهای سه‌گانه از سراسر کشور مشغول خدمت‌رسانی به زائران هستند. از ابتدای ماه صفر تاکنون بیش از 65 درصد زائران از مرز مهران تردد کرده‌اند و تعداد زائران خروجی از این مرز از یک میلیون و 150 هزار نفر فراتر رفته است.

محدودیت‌های ترافیکی اربعین ۹۷
مرکز کنترل ترافیک و پلیس راهور ناجا محدودیت‌های ترافیکی پنچ استانی را که در مسیر تردد زائران اربعین هستند، اعلام کرد.
به‌گزارش این مرکز، تردد تمامی کامیون و تریلرها در خوزستان و چهارمحال و بختیاری به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی تا ساعت هفت روزشنبه 12 آبان در محورهای اهواز- سوسنگرد - بستان - چزابه - خرمشهر - شلمچه و بالعکس ممنوع است. (برای شلمچه مسیر جایگزین وجود ندارد ولی خودروهایی که قصد رفتن به خرمشهر دارند می‌توانند از مسیر اهواز - آبادان - خرمشهر و بالعکس تردد کنند).
همچنین تردد تمامی اتوبوس‌ها تا ساعت هفت روزشنبه 12 آبان در محورهفتگل - باغملک - ایذه - دهدز- شهرکرد و بالعکس ممنوع بوده و مسیر اهواز - اندیمشک - خرم آباد - الیگودرز - اصفهان - شهر کرد و بالعکس به‌عنوان مسیر جایگزین تعیین شده است.
در استان ایلام هم تردد تمامی تریلرها، کامیون‌ها و کامیونت‌ها به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی تاساعت هفت روز یکشنبه 13 آبان از محورهای منتهی به دهلران - مهران، حمیل - ایلام، قلاجه - ایلام، ایلام - ملک شاهی - مهران و ایلام - مهران ممنوع است.
درهمین حال، تردد تمامی تریلرها، کامیون‌ها و کامیونت‌ها به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی تا ساعت هفت روز شنبه 12 آبان در محورهای پلدختر - اسلام آباد و پلدختر- اندیمشک و بالعکس در لرستان ممنوع است.
در استان کرمانشاه نیز تردد تمامی تریلرها، کامیون‌ها و کامیونت‌ها به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی تا ساعت 7 روز یکشنبه 13 آبان از محورهای اسلام آباد غرب - پلدختر و حمیل - سرابله و بالعکس ممنوع بوده و مسیر جایگزین محور اسلام آباد- قلاجه است.

محدودیت خودروهای ترانزیت
گفتنی است، تردد تمامی خودروهای ترانزیت و کامیون‌های حامل بارهای صادراتی و وارداتی تا ساعت هفت روز یکشنبه 13 آبان در محورهای منتهی به مرزهای درگیر طرح اربعین برابر مصوبه شصت و چهارمین جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی ممنوع است.
محدودیت‌های تاکسی‌های شهری
تردد تمامی تاکسی‌های درون شهری اعم از ون و سواری هم در مدت اجرای طرح اربعین 97 ساعت هفت روز سه‌شنبه 15 آبان در محورهای خارج از شهر ممنوع اعلام شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 6 آبان 97، شماره: 487650


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین