پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۶۵۶۸۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۱
وزیر آموزش و پرورش گفت: تمامی اولویت ها، اهداف، پیوست های مالی و وظایف دستگاه هایی که باید اجرای سند تحول بنیادین همراه آموزش و پرورش باشند، مشخص شده است.

شعارسال: سیدمحمد بطحایی روز دوشنبه در نشست ارائه گزارش آخرین وضعیت پیشرفت سند تحول در آموزش و پرورش افزود: بعد از کار بسیار زمان بر و پر تلاش در ماه های گذشته اکنون به این نقطه رسیدیم که از 340 برنامه که برای اجرای سند در قالب برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است، برنامه های اولویت دار سند و پیوست های مالی و دستگاه های مرتبط کمک کننده مشخص شد.

وی ادامه داد: روز شنبه با تشکیل کارگروهی تمامی برنامه های اولویت دار سند و اهداف برنامه ها را نهایی و منتشر خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: استقرار سند تحول مسیر خود را طی می کند و با جلسات مداوم اکنون مشخص شده که چه حجم از سند در برنامه ششم باید اجرایی شود.

بطحایی اضافه کرد: با تکمیل حلقه برنامه ریزی در سند تحول که مهمترین آن 6 زیر نظام به همراه اهداف دوره های تحصیلی که حلقه مفقوده بود تصویب و برنامه های تفصیلی زیر نظام ها در کارگروه ها تهیه شد هر چند نیاز به بازنگری دارد اما به عنوان پیش نویس مناسب است.

به گفته وی، گام بعدی این است که برای اجرای سند با تفکیک هر زیر نظام با انبوهی از برنامه ها مواجه هستیم که باید اولویت بندی و غربال گری شود تا مجریان سند از اولویت ها آگاه شوند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که جمع بندی نهایی تمامی این موارد و برنامه های سند به تفکیک هر یک از زیر نظام ها در سال 98 شنبه 12 آبان ماه آماده می شود، توضیح داد: زیرا اکنون یافته ها را در اختیار داریم و می توانیم غربالگری واولویت های برنامه های سند را انجام دهیم.

بطحایی با اشاره به اینکه مهمترین نکته برای اجرای سند نگاه واقع گرایانه و استقرار آن است، تصریح کرد : ادبیات سند را باید ترویج کنیم تا بدنه آموزش و پرورش با ادبیات و روش شناسی سند آشنا شوند البته از این حرف اینگونه برداشت نشود که مفاهیم بالادستی را کنار بگذاریم بلکه باید نگاه عملیاتی و اجرایی به سند داشته باشیم.

وی یادآور شد : اکنون مشخص است که آنچه از سند تحول در مدرسه و ارکان آموزش و پرورش باید اجرایی شود چیست که اتفاق نمی افتد.

بطحایی افزود :برای پیاده کردن زیر نظام ها و برنامه های آن اعتبارات مورد نیاز و موجود و اولویت ها تعیین شده و تاکید داریم اگر بخواهیم سند را خوب هضم کنیم باید خوب فهم و در پیکره آموزش و پرورش نهادینه شود.

وی اظهار داشت : مجموعه نظام آموزش باید در مسیر اجرای سند تحول ورود پیدا کنند زیرا استقرار آن منوط به طی کردن مسیرهای تعیین شده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون شناسنامه تفصیلی برنامه های قابل اجرای سند در سال 98 برای استان ها ارسال شده و آنها آمادگی دارند تکالیف خود را از اولویت های اجرای سند اعلام کنند تا آثار اجرای سند را بیش از گذشته شاهد باشیم.

بطحایی عنوان کرد : در این مسیر نیازمند کمک رسانه ها هستیم زیرا جامعه زمانی با اجرای سند تحول همراهی خواهند کرد که از طریق رسانه ها فرهنگسازی لازم برای استقرار سند صورت گیرد.

* جامعه حوصله شنیدن مفاهیم کلی سند تحول را ندارد

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد : جامعه حوصله شنیدن مفاهیم کلی و بالادستی سند تحول را ندارد بلکه منتظر هستند که اگر سند اجرا شود آثار و نشانه های آن و نجات آموزش و پرورش از مشکلات را ببینند.

بطحایی یادآور شد: رسانه ها در مواجهه با جامعه بیشتر باید روی نشانه ها و آثار عینی سند تحول کار کرده و موارد را تشریح کنند که با اجرای سند چه اتفاقی در برنامه های درسی و مدیریت آموزشی می افتد و نباید جامعه را با مفاهیم تخصصی سند خسته کنیم زیرا مخاطب این مفاهیم، مسئولان و مجریان اجرای سند هستند.

وی با اشاره به اینکه بخش هایی از سند تحول اجرایی شده و بخش دیگری از آن با لحاظ کردن اعتبارات مورد نیاز در سال 98 اجرایی خواهد شد، افزود: یکی از دلایل این که متولی سند تحول بنیادین نظام آموزشی شورای عالی انقلاب اسلامی است، آن است که اجرای سند صرفا از عهده آموزش و پرورش خارج است و سهم همه دستگاه ها باید مشخص شود.

بطحایی یادآور شد: با تکمیل برنامه های قابل اجرای سند، اولویت بندی و تعیین پیوست های مالی، گزارش این فعالیت ها در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می گیرد تا بتوانیم از ظرفیت کشور برای این کار خطیر بهره مند شویم.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز در این نشست گفت : سند تحول حرکت محور است و اگر سال ها در یک نقطه بایستیم اتفاقی نمی افتد.

حیدر تورانی اظهار داشت : برای اینکه سند تحول بنیادین نظام آموزشی هضم شود باید ابتدا فهم درستی از آن داشته باشیم و در حوزه ستاد وزارت آموزش و پرورش، باید مفاهیم سند را ساده کنیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز گفت : سند تحول شامل مفاهیم عمیق نظری است و امروز با ریل گذاری و تنظیم برنامه زیرنظام ها، فعالیت های عملیاتی نیز شکل گرفته و من اعلام می کنم ابهام عملیاتی و اجرایی سند زدوده شده است.

مهرزاد حمیدی اظهار داشت : هر چند نهر منابع اجرای سند کم رونق است اما تصمیمات مناسبی برای حرکت به سمت اجرای سند تحول گرفته شده و اکنون ابهامی در پیشبرد سند وجود ندارد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش نیز اظهار داشت :آموزش و پرورش برای اجرای سند برنامه های لازم و اهتمام جدی را دارد و زیرنظام ها و برنامه ها تنظیم و تصویب شده است.

مهدی نوید ادهم تصریح کرد : اجرای برنامه های سند الزاماتی نیاز دارد که یکی از آنها اعتبارات است.

وی اظهار داشت : رسانه ها باید به کمک آموزش و پرورش بیایند تا تخصیص دهندگان منابع همراهی کرده و بودجه بیشتری برای اجرای سند اختصاص دهند تا مدارسی در طراز ایران داشته باشیم.

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز در نشست امروز تاکید کرد : زیر نظام های سند تحول اکنون توانمندسازی و برنامه های آن تدوین و اولویت بندی شده است.

عبدالرسول عمادی تصریح کرد : برای استقرار سند تحول تمامی برنامه های سال 97 و 98 مشخص و تفکیک شده تا بتوانیم مراتبی از حیات طیبه مورد تاکید سند را محقق سازیم.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 7آبان 1397 ، کدخبر: 83082236،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
0
0
ا.ف75
امیدوارم این سند تحول ایران به قبل انقلاب متحول نکنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
0
0
منتظر نتایج سند تحول باشیم..امیدواریم ژیشرفت کنیم


س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین