پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۶۳۳۰
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: خشکسالی صیانت و نگهداری از ذخایر ژنتیکی و ایمنی زیستی این استان را در معرض خطر قرار داده است.

شعار سال: حسین اکبری روز چهارشنبه گفت: با توجه به ادامه بحران خشکسالی گونه های کمیاب و یا نادر با جمعیت های کوچک و لکه ای در معرض تهدید جدی و بیشتر قرار دارند.

ذخایر ژنتیکی گیاهی استان اصفهان بیش از دو هزار گونه گیاهی مربوط به حدود 700 جنس و در قالب 130 خانواده است که تاکنون شناسایی شده و از این تعداد 350 گونه داروئی ، 45 گونه انحصاری، 54 گونه آسیب پذیر ، 16 گونه نادر و 19 گونه در خطر انقراض محسوب می شوند.

گون زارها ، درمنه زارها ، اشنان زارها ، قیچ زارها ، تاغ زارها ، جوامع بادام کوهی ، بنه ، بلوط و لاله واژگون از عناصر و ذخایر مهم گیاهی به شمار می رود.

همچنین حیات وحش و ذخایر ژنتیکی جانوری استان شامل 489 گونه مهره دار شامل 62 گونه پستاندار، 296 گونه پرنده ، 42 گونه خزنده ، هشت گونه دوزیست و 41 گونه ماهی است.

کل و بز وحشی ، قوچ و میش اصفهان، آهوی ایرانی ، جبیر ، یوزپلنگ ایرانی، پلنگ ، هوبره، زاغ بور، دوپای ایرانی ، گربه شنی، شاه روباه ، روباه شنی ،کاراکال ، سیاهگوش ، گربه پالاس ، خرس ، گراز ، گرگ و کفتار از گونه های شاخص استان اصفهان محسوب می شوند.

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان همچنین با اشاره به مهم ترین برنامه ها و اقدام های یک سال گذشته این اداره کل برای حفاظت از حیات وحش و ذخایر ژنتیکی گفت: اجرای پروژه های تأمین آب پایدار برای حیات وحش شامل نگهداری و لایروبی 500 دهنه چشمه سار ، احداث 30 آبشخور حیات وحش ، سطحی کردن آب چاه ها ، نصب 10 مخزن برای تأمین آب در زیستگاه ها ، خرید و توزیع علوفه در نواحی بحرانی و حساس و توسعه حفاظت از کریدورهای اصلی حیات وحش در مناطق از جمله اقدام های انجام شده برای حفاظت از وحوش برابر خشکسالی است.

وی اظهار داشت : در یک سال گذشته سه میلیون لیتر آب به شکل سیار به زیستگاه های وحوش منتقل شده و 30 تن علوفه نیز از طرف نیکوکاران برای تعلیف حیوانات اهدا شده است.

سرپرست معاونت نظارت وپایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان همچنین افزود: در یک سال گذشته حدود 40 دهنه از آب انبارها و آبشخورهای اصلی حیات وحش نیز تعمیر شد.

اکبری اظهار داشت: یکی دیگر از نیازهای اساسی و ویژه برای حفاظت از ذخایر ژنتیکی ارزشمند رودخانه زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی تأمین حقابه زیست محیطی است که این موضوع نیز از سوی این اداره کل بصورت جدی در حال پیگیری است.

وی تاکید کرد :یکی از مهمترین اقدام ها و نیازهای اساسی برای تعیین وضعیت ، ارزیابی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی و مرزبانی زیستی ، توسعه آموزش و پژوهش و همکاری با مراکز تخصصی است.

اکبری ادامه داد : آموزش جوامع محلی و روستاهای اطراف زیستگاههای حیات وحش و مناطق چهار گانه و ترویج حفاظت، آموزش برنامه محور مدارس ، همکاری موثر و مستمر با دانشگاه ها و مراکز تخصصی استان و کشور وحمایت و همکاری با سازمان های مردم نهاد از جمله اقدامات این اداره کل در این ارتباط است.

استان اصفهان دارای چهار پارک ملی و پناهگاه حیات وحش است که این مناطق به صورت یک زیست بوم طبیعی فعال، پشتوانه حفاظت از ذخایر طبیعی کشور محسوب می شود و هرگونه برداشت و شکار در آن ها نیز ممنوع است.

مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان اصفهان شامل مناطق چهارگانه و شکار ممنوع با وسعت بالغ بر دو میلیون زیستگاه گونه های مختلف جانوری و گیاهی ارزشمند است.

در استان اصفهان تاکنون 62 گونه پستاندار، 296 گونه پرنده، 40 گونه خزنده، هشت گونه دوزیست و 41 گونه ماهی شناسایی شده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 9 آبان 97، کد مطلب: 83084499، www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین