پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۶۳۸۰
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
استان کرمان با وجود ظرفیت های فراوان به دلیل ضعف در زیر ساخت های حمل و نقل و مراکز نگهداری کالا، از مزایای توسعه بی بهره است و ایجاد بندر خشک راهی برای تسریع و گسترش فعالیت های اقتصادی و بازرگانی و توسعه این استان بشمار می رود.

شعار سال: اصطلاح بندر خشک به مناطقی دور از دریا گفته می شود که توسط شبکه حمل و نقل جاده ای یا ریلی، به منظور جابه جایی و حمل کالا به بندر دریایی متصل است.

ایران به واسطه قرار گرفتن در مسیر کریدور ارتباطی شرق و برخورداری از خط ساحلی طولانی و بنادر متعدد، ظرفیت بسیار بالایی برای نقش آفرینی در ترانزیت و انتقال کالا دارد، اما کمبود تجهیزات تخلیه و بارگیری، مشکلات و محدودیت های نگهداری و انبار کالا در بنادر و ناتوانی شبکه حمل و نقل جاده ای و ریلی جهت حمل و نقل سریع و ایمن کالا، موجب کاهش بهره وری در این حوزه شده است.

با توجه به اینکه بنادر دریایی کشور با کمبود فضا و ترافیک مسیر و شلوغی تخلیه و فضای ناکافی و نامناسب برای تخلیه و توزیع کالا مواجه هستند، ایجاد بنادر خشک در داخل سرزمین اصلی کمک بسیار زیادی به بهبود جابه جایی و نگهداری محموله ها می کند.

انبار سازی، ایجاد محیط امن و مناسب برای کالاها، تسهیلات گمرکی و ترخیص کالا، بهبود و افزایش کارایی و کاهش هزینه های حمل و نقل، بالا رفتن شاخص های اقتصادی، کاهش آسیب های زیست محیطی و توسعه نواحی داخلی از جمله مزیت های کلیدی احداث بنادر خشک است.

تجربیات دیگر کشورها نشان می دهد با ساخت بنادر خشک سرعت و کارایی چرخه جابه جایی کالا بالا می رود، ترافیک ناشی از حمل و نقل به حداقل می رسد، هزینه نگهداری و جابه جایی محموله ها در بنادر به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند و حمل و نقل ریلی نیز توسعه می یابد.

به طور مثال در کشور پاکستان 30 بندر خشک برای حمایت از بنادر دریایی و تسهیل در فعالیت های بازرگانی ایجاد شده که برای شبکه حمل و نقل و صادرات کالا در این کشور پشتیبانی خوبی است .

کرمان به لحاظ تنوع محصولات کشاورزی و وجود معادن غنی، فرصت های بسیاری برای حضور در بازارهای داخلی و خارجی دارد، اما به دلیل وسعت زیاد و ناکافی بودن ظرفیت شبکه حمل و نقل با مشکلات زیادی در حوزه صادرات کالا مواجه است.

بر اساس آمار گمرکات استان کرمان میزان 167 هزار تن کالا به ارزش 199میلیون دلار در نیمه اول سال جاری از این استان صادر شده و این در حالی است که سالانه چندین برابر این میزان کالا از مبادی غیر رسمی و یا گمرکات سایر نقاط کشور به داخل و خارج استان صادر می شود.

استان کرمان در زمان حاضر پنج فرودگاه فعال، 10 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی و 680 کیلومتر مسیر ریلی دارد که شرایط بسیار مناسبی برای ایجاد بندر خشک در این استان فراهم کرده است.

قرار گرفتن کرمان در دو مسیر ترانزیتی شمال به جنوب و شرق به غرب و همچنین نزدیکی به بنادر جنوبی موقعیت ویژه ای جهت راه اندازی بنادر خشک و استفاده از مزیت های اقتصادی آن فراهم کرده که تاکنون در برنامه های توسعه کلان استان به آن توجهی نشده است.

شبکه حمل و نقل ریلی استان کرمان با اتصال به شبکه ریلی شرق به غرب و همچنین شمال به جنوب و فاصله مناسب با بنادر مهم جنوب و جنوب شرق کشور مزیت بسیار خوبی برای فعالیت بنادر خشک را فراهم آورده است.

وجود محصولات و کالاهای استراتژیکی مانند مس، سنگ آهن، ذغال سنگ، پسته، خرما، فرش و ... نیاز به سیستم جدید و یکپارچه لجستیکی برای جابه جایی و توزیع آنها را ضروری کرده است .

بنادر خشک علاوه بر تسهیل و کاهش سرعت حمل و نقل کالا، زمینه ساز جذب سرمایه گذار، ایجاد اشتغال، کاهش مخاطرات، اتصال به شبکه حمل و نقل بین المللی و بازارهای هدف و در نهایت توسعه پایدار و تحول استان کرمان خواهد شد.

در این راستا لازم است توجه به ایجاد بندر خشک در استان کرمان مطالبه فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع شود تا با ایجاد شبکه مدرن و پیوسته رونق هر چه بیشتر اقتصاد را شاهد باشیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 9 آبان 97، کد مطلب: 83084898، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین