پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۶۶۴۲۷
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۴
در حالی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و چهره‌های ارشد کنگره آمریکا برای اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران فشار آورده‌اند، مطرح است که وزارت امور خارجه و خزانه داری این کشور مقاومت خود برای اعمال فشار بر ایران و متحدان اروپایی را کم کرده‌اند. آن طور که گفته می‌شود ایران به انجام دادن تجارت در سیستم سوئیفت ادامه داده و دولت ایالات متحده آمریکا معافیت کشورهای زیادی را گسترش خواهد داد که به آن‌ها اجازه می‌دهد به خرید نفت ایران ادامه دهند.

اشنگتن فری بیکن خبر داد

احتمال حفظ ارتباط ایران با سوئیفت پس از اعمال دور جدید تحریم‌های آمریکا

ایران و آمریکا

وزارت امورخارجه و خزانه‌داری آمریکا علیرغم مخالفت برخی مقامات تند رو در کنگره این کشور، امتیازات جدیدی در زمینه تحریم‌های نفتی ایران و ارتباط آن با شبکه بانکی بین‌المللی سوئیفت قائل خواهند شد.

به نقل از اسپوتنیک به استناد منابع آگاهی که با پایگاه خبری واشنگنتن فری بیکن گفت‌وگو کرده‌اند به نظر می‌رسد مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که بر روی مسئله ایران کار می‌کنند، وزیر امور خارجه این کشور را قانع کرده‌اند به ایران اجازه دهد ارتباط خود با سیستم بانکی بین‌المللی(سوئیفت) را حفظ کند.

در حالی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و چهره‌های ارشد کنگره آمریکا برای اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران فشار آورده‌اند، مطرح است که وزارت امور خارجه و خزانه داری این کشور مقاومت خود برای اعمال فشار بر ایران و متحدان اروپایی را کم کرده‌اند. آن طور که گفته می‌شود ایران به انجام دادن تجارت در سیستم سوئیفت ادامه داده و دولت ایالات متحده آمریکا معافیت کشورهای زیادی را گسترش خواهد داد که به آن‌ها اجازه می‌دهد به خرید نفت ایران ادامه دهند.

به گزارش منابع اگاه، این یک امتیاز انحصاری است که مدتی پیش در ماه سپتامبر مورد بررسی قرار گرفت.

این امتیازات خشم آن دسته از مقامات آمریکایی که حامی رویکردی سخت‌گیرانه به ایران هستند را برانگیخته است تا آنجا که جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا از شرکت کردن در برنامه روز اعمال تحریم‌ها در چهارم ماه نوامبر صرف‌نظر کرده است.

یک مقام ارشد کنگره به واسطه مقامات دولتی آمریکا که بر روی مسئله ایران و سوئیفت کار می‌کنند، گفت: آن‌ها باعث ناکام ماندن کمپین فشار حداکثری رئیس‌جمهور ترامپ می‌شوند.

این منبع همچنین در این باره گفت: مقامات دولتی به ما می‌گفتند که اشکالی ندارد اگر به ایران امتیازاتی در رابطه با سوئیفت بدهند چرا که آن‌ها صادرات نفت ایران را به صفر خواهند رساند و حالا هم می‌گویند اشکالی ندارد اگر در هر دو زمینه سوئیفت و انرژی امتیازاتی قائل شویم چرا که این تنها شروع یک نبرد طولانی است.

یکی دیگر از مقامات کنگره آمریکا که با این مسئله به خوبی آشنایی دارد به پایگاه خبری فری بیکن گفت: خط فکری زمان اوباما که در وزارت امور خارجه وجود دارد پمپئو را قانع کرد تا به منظور حفظ امکان ملحق شدن دوباره به برجام در آینده با دادن این امتیازها موافقت کند که این، توافق هسته‌ای انجام شده توسط اوباما را با امید بازگشت به حالت اولیه پس از ترامپ ، احیا می‌کند.

آن طور که گفته می‌شود این امتیازات ایران شامل معافیت چین، کره جنوبی و هند است که هر سه این کشورها از خریداران نفت خام ایران هستند. این منابع آگاه همچنین گفته‌اند که در روزهای آتی جزئیات این امتیازهای جدید در جلسات توجیهی ارائه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در حالی که ترامپ و مقامات بلندپایه دولت آمریکا شامل جان بولتون، مشاور امنیت ملی خواستار موضع سخت گیرانه علیه ایران شده‌اند، وزارت خزانه‌داری گویا اصرار دارد که اتصال ایران به سوئیفت بدون تغییر بماند که ممکن است به دلیل فشار از جانب متحدان اروپایی باشد. با نزدیک شدن دور دوم تحریم‌های آمریکا، برخی از قانون‌گذاران و مشاوران خارجی دونالد ترامپ نگران آن هستند که دولت او نتواند به قولش مبنی بر اعمال فشار حداکثری بر روی ایران عمل کند. آن‌ها از این بابت عصبانی هستند که تحریم‌های پنجم نوامبر (13 آبان) دسترسی ایران را به سوئیفت (اصلی‌ترین سیستم مالی جهان) قطع نخواهد کرد.

«ریچارد گلدبرگ» مشاور ارشد در بنیاد دفاع از دموکراسی، در این‌باره گفته است: رئیس‌جمهور کمپین فشار حداکثری می‌خواست؛ نه یک کمپین فشار نصفه و نیمه. برای فشار حداکثری باید دسترسی بانک‌های ایران به سوئیفت قطع شود.

مقامات آگاه آمریکایی اعلام کرده‌اند که با وجود مخالفت‌های برخی قانون‌گذاران، دونالد ترامپ دسترسی ایران به سوئیفت را قطع نمی‌کند و ارتباط ایران با جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی همچنان حفظ خواهد شد.

این مقامات آگاه در دولت آمریکا در این خصوص مدعی شده‌اند که این اقدام دولت دونالد ترامپ، "امتیاز ویژه" واشنگتن به کشورهای اروپایی محسوب می‌شود.

بنا بر اظهارات منابع آگاه آمریکایی، تلاش سناتورهای آمریکایی برای تصویب تحریم‌های جدید با هدف قطع دسترسی ایران به سیستم بانکی سوئیفت، با مخالفت وزارت خزانه‌داری روبرو شده است.

تد کروز، سناتور آمریکایی با این ادعا که تحریم‌های دونالد ترامپ علیه ایران خیلی ضعیف است، لایحه‌ای را معرفی کرد که نشان می‌دهد کنگره آمریکا تلاش دارد قانونی را برای قطع دسترسی ایران از سیستم‌های بانکی بین‌المللی معرفی کند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا ،تاریخ انتشار :11 آبان 97، کدمطلب: 97081105051،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین