پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۶۶۶۴۰
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۸
یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفته است که نقدینگی در کشور همچنان در حال باز تولید بوده و راه‌حل مشکل نقدینگی کشور، در گروی اصلاح نظام بانکی متناسب با شرایط کشور بوده و در سال 97، رفتار دولت درباره مشکل نقدینگی درمانی نبوده و مسکنی و کوتاه‌مدت بوده است.

شعارسال: یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفته است که نقدینگی در کشور همچنان در حال باز تولید بوده و راه‌حل مشکل نقدینگی کشور، در گروی اصلاح نظام بانکی متناسب با شرایط کشور بوده و در سال 97، رفتار دولت درباره مشکل نقدینگی درمانی نبوده و مسکنی و کوتاه‌مدت بوده است.

مالک رحمتی  تاکیدکرد که اگر نقدینگی موجود به سمت تولید هدایت نشود، به سمّی تبدیل می‌شود که همه در کشور از آن بیم دارند!

به گفته وی، نقدینگی زیادی در دست مردم وجود داشته و آنها هم حاضر به سرمایه‌گذاری هستند، بنابراین دولت باید آن را به سمت سرمایه‌گذاری مولد در تولید سوق دهد و ادامه داد که یکی از راه‌های جذب نقدینگی را می‌توان تعداد بالای طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی در کشور دانست که دولت می‌تواند مردم را سهامدار آن طرح‌ها کند.

رحمتی اذعان داشت: گذر از مشکل نقدینگی، نیازمند اخذ تصمیم عاجل و جامع در مورد نظام بانکی بوده و مشکل اصلی اقتصاد کشور تعویض رئیس کل بانک مرکزی و چند وزیر نیست هر چند که هر تغییر اصولی حرکتی است به سمت بهبود ولی آنچه که مهم است، نرم‌افزار و محتوا و برنامه‌هایی است که باید طراحی و توسط اعضای جدید کابینه عملیاتی شود.

قائم ‌مقام سازمان اقتصادی کوثر، خطاب به افرادی که به دولت اضافه می‌شوند نیز توصیه کرد که در حل مشکلات نگاه سیاسی نداشته باشند و نظر همه متخصصین در تهیه بسته‌های اقتصادی مدنظر قرار گرفته و اینطور نباشد که در زمان اجرایی‌شدن بسته‌ها، بخش خصوصی و یا سایر نهادها و اتحادیه همکاری لازم را نداشته باشند.

رحمتی شرایط کنونی را یک جنگ تمام عیار اقتصادی برشمرد که یکی از ابزارهای آن، اعمال تحریم‌های هوشمند و نظام مند بوده و هشدار داد که اگر مردم و همه مسولین و فعالان اقتصادی در این جنگ اقتصادی در کنار دولت نباشند، با مشکل مواجه می‌شویم!

وی در عین حال گذر از این مرحله را منوط به این دانست که دولت باید رویکرد خود را متناسب با جنگ اقتصادی تغییر داده و اقتصاد را به صورت واقعی به دست مردم بسپارد و دست آخر اینکه صدای مردم را شنیده و به آن هم عمل کنند.

قائم‌ مقام سازمان اقتصادی کوثر، شرایط اقتصاد کشور در شرایط فعلی را غیرقابل قیاس با شرایط اقتصادی کشور در زمان جنگ دانست و تاکید کرد که در شرایط فعلی، حداکثر 30 درصد ظرفیت اقتصاد کشور فعال شده، حال آنکه کشور با ظرفیت 50 درصدی خود از سد مشکلات عبور خواهد کرد.

وی تایید کرد که برخی مسائل و مشکلات اقتصاد کشور را در شرایط فعلی به گونه‌ای بزرگنمایی می‌کنند که سبب می‌شود اعتماد به نفس جامعه صد درصد از بین برود که این ظلم به نظام بوده و امروز اقتداری که در عرصه‌های بین المللی نصیب این کشور شده با اتحاد و وحدت کلمه و اراده ملی بوده که با تبعیت از معنویات رهبری بر همه مشکلات فایق خواهیم آمد.

رحمتی افزود: افزایش نرخ دلار یک شوک را به جامعه وارد کرد، اما قرار نیست این شوک را به صورت دائم به جامعه تزریق کرد.

قائم‌مقام سازمان اقتصادی کوثر، ضمن تأکید بر اصلاح ساختار بانکی کشور به گفت:جولان نقدینگی‌های سرگردان می‌تواند خسارت‌های جبران ‌ناپذیری بر پیکره اقتصاد کشور وارد کند و دولت برای رفع مشکلات اقتصادی می‌تواند از مکانیزم بازار سرمایه بهره ببرد.

به گفته وی، بازار سرمایه پتانسیل جذب نقدینگی قابل‌ توجهی دارد و می‌توان آن را درکانون توجه سرمایه گذاران و آحاد مردم و جامعه قرار داد و در این خصوص، حجم قابل‌ توجهی از نقدینگی را جذب این بازار کرد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد که سیاست‌های دولت نسبت به بازار سرمایه باید شفاف شود و عدم دخالت در رویه نرخ‌گذاری تولیدات، کمک به اصلاح ساختار نظام بانکی، ثبات در قوانین، اجرای کامل خصوصی‌سازی، تعیین نرخ بلندمدت در خوراک مجتمع‌های تولیدی، پرهیز از اعمال تعرفه‌های نامناسب و پرهیز از سرکوب نرخ ارز از جمله وظایف دولت در این بخش از اقتصاد کشور بوده و نباید قوانینی را پیاده کرد که در تضاد با فرهنگ‌سازی سرمایه‌گذاری و دعوت همگانی به بازار سرمایه باشد.

رحمتی ادامه داد که دولت باید از اتخاذ سیاست‌هایی که سبب نوسانات شدید بازار و متضرر شدن سهامداران خرد و حقیقی می‌شود اجتناب کرده و موجب وارد آمدن لطمات به اعتماد عمومی نشود.

قائم‌مقام سازمان اقتصادی کوثر گفت که توسعه بازار سرمایه می‌تواند هم نقش کنترل نوسانات شدید اقتصادی را داشته باشد و هم کمک وافری در رونق تولید و اشتغال زایی کند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی نود اقتصادی، تاریخ انتشار:12آبان 1397 ، کدخبر:2115581 ، www.90eghtesadi.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین